۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82230361
T T
۰ نفر

سيگار كشيدن چگونه به قلب آسيب مي زند

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82230361
سيگار كشيدن چگونه به قلب آسيب مي زند

تهران- ايرنا- نتايج يك مطالعه نشان مي دهد كه سيگار كشيدن با ضخيم كردن ديواره قلب و كاهش توانايي اين اندام در پمپاژ خون، به آن آسيب مي زند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي مديكال نيوز تودي، دلايل متعددي براي ترك مصرف سيگار وجود دارد، اما براساس تحقيقي كه در نشريه سيركيوليشن Circulation منتشر شد، سيگار كشيدن عامل عمده و در عين حال قابل پيشگيري براي ابتلا به بيماري قلبي عروقي است.
مشخص شده است كه تنباكوي سيگار حتي در افرادي كه بيماري قلبي و عروقي ندارند، باعث افزايش خطر ابتلا به نارسايي قلبي مي شود؛ در عين حال مكانيسمي كه تنباكو توسط آن به قلب آسيب مي زند و باعث بروز حوادث قلبي و عروقي مي شود، هنوز مشخص نشده است.
مطالعات تصويربرداري در زمينه بررسي تغييراتي كه بر اثر سيگار كشيدن در ساختار قلب ايجاد مي شود، تاكنون نتايج ضد و نقيضي داشته اند.
برخي محققان رابطه اي را با افزايش توده بطن چپ قلب يافته اند؛ اما گروهي از محققان تغييري مشاهده نكردند و برخي متوجه كاهش توده در توده بطن چپ شدند.
پژوهشگراني كه در زمينه دخانيات بررسي مي كنند، علاقه خاصي به بطن چپ قلب دارند زيرا اين عضو در سيستم پمپاژ قلب نقش حياتي دارد.
ديواره بطن چپ عمدتا از عضله ساخته شده است بنابراين مانند هر عضله ديگر، در واكنش به كار مضاعفي كه از آن كشيده مي شود، بزرگ مي شود.
برخي فاكتورهاي سلامتي از قبيل برخي وضعيت هاي قلبي و پرفشاري خون مي توانند فشار به قلب و در نتيجه ضخامت ديوار بطن چپ آن را افزايش دهند.
مشخص شده است كه هيپرتروفي بطن چپ به از دست دادن عملكرد قلب منجر مي شود، كه مي تواند عوارضي را شامل وقفه در خون رساني به قلب، آريتمي و سكته مغزي منجر شود.
در يك مطالعه، گروهي از محققان آمريكايي اخيرا وضعيت قلب هزاران نفر از 'افراد در معرض خطر آترواسكلروز' را كه در يك مطالعه شركت كرده بودند، بررسي كردند.
متوسط سني اين افراد 75.5 سال بود و هيچ يك علامت بارزي از بيماري قلبي و عروقي نداشتند.
از چهار هزار و 580 نفري كه مورد بررسي قرار گرفته بودند، 287 نفر (6.3 درصد) سيگار مي كشيدند، دو هزار و 316 نفر (50.5 درصد) سابقا سيگاري بودند و هزار و 977 نفر (43.2 درصد) هرگز سيگار نكشيده بودند.
اين افراد تحت اكوكارديوگرافي (يك نوع تصويربرداري از قلب) قرار گرفتند. اكوكارديوگرافي، اسكني است كه با استفاده از اصوات با فركانس بالا تصوير واضحي از قلب و رگ هاي خوني اطراف آن ايجاد مي كند.
محققان با بررسي اين اسكن ها متوجه شدند كه در ميان گروه سيگاري ها ديواره بطن چپ به اندازه قابل توجهي ضخيم تر بود.
داده هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه سيگار كشيدن به خودي خود به ضخيم شدن ديوار قلب و بدتر شدن عملكرد آن منجر مي شود كه همين امر مي تواند خطر ابتلا به نارسايي قلبي را حتي در افرادي كه دچار حملات قلبي نشده اند، افزايش دهد.
محققان مي گويند اين داده ارتباط واضحي را ميان مقدار تنباكوي مصرف شده و اندازه ديوار بطن چپ قلب و كاهش عملكرد پمپاژ قلب نشان داد.
به گفته آنها، هر چه افراد بيشتر سيگار بكشند، آسيب وارده به ساختار و عملكرد قلب بيشتر مي شود؛ اين موضوع ضرورت توقف مصرف سيگار را مورد تاكيدقرار مي دهد.
نتايج اين مطالعه در مجله Circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شده است.
علمي**2038**2017
۰ نفر