۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82231224
T T
۰ نفر
سفر نخست وزیر نپال به هند/دهلی نو به دنبال كاهش نفوذ چین در كاتماندو

دهلی نو-ایرنا- هند با پیشنهاد گسترش روابط تجاری ،اقتصادی ،حمل و نقل و احداث راه آهن با نپال در سفر نخست وزیر این كشور به دهلی نو در صدد مبارزه با نفوذ چین در كاتماندو است .

به گزارش ایرنا، 'پوشیا كمال داهال پرچندا' نخست وزیر جدید نپال برای پایان دادن به تنش و سردی روابط این كشور با هند كه در دوره نخست وزیری پیشین این كشور رخ داده ،روز پنجشنبه نخستین سفر خارجی خود را از دهلی نو آغاز كرد.
هند و چین همواره تلاش گسترده ای را برای افزایش نفوذ در نپال انجام داده اند به گونه ای كه دردوره نخست وزیری 'اولی' روابط چین و نپال گسترش یافت و دو كشور برای ساخت بیمارستان ،شبكه ریلی تبت به كاتماندو و توافقنامه واردات طولانی مدت سوخت به توافق رسیدند.
نزدیكی نپال به چین در دوران نخست وزیر پیشین این كشور باعث رنجش دهلی نو و توقف طرحهایی مانند احداث نیروگاه برق آبی واجرای چندین طرح این كشور در نپال شد.
نپال بخشی از استراتژی وسیع گسترش نفوذ چین در منطقه از جمله كریدور اقتصادی چین و پاكستان به ارزش 46 میلیارد دلار و سرمایه گذاری در شهر ساحلی سریلانكا است.
روابط هند و نپال به دنبال روی كارآمدن 'كی .پی.شرما اولی ' نخست وزیر متمایل به چین در ماه سپتامبر گذشته و اصلاح قانون اساسی این كشور رو به تیرگی گذاشته بود.
'كی .پی .شرما.اولی ' نخست وزیر پیشین نپال توافقنامه هایی را با چین با هدف كاهش وابستگی به هند امضا كرده بود.
نمانیدگان پارلمان نپال 13 مرداد جاری با 363 رای از مجموع 573 رای 'پراچندا'را به عنوان بیست وچهارمین نخست وزیر این كشور انتخاب كردند.
'پراچندا' نخست وزیر نپال پیش از سفر به دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران در كاتماندو گفت قصد دارم روابط نپال و هند كه از چندی پیش سرد شده را بهبود دهم .
وی افزود:در سفر چهار روزه به هند با مقامات این كشور در خصوص احداث راه آهن سراسری نپال كه از شرق تا غرب این كشور ادامه می یابد گفت وگو می شود.
نخست وزیر نپال، گفت وگو در خصوص ساخت نیروگاه و امكان اتصال این كشور به بنادر جنوب هند را از دیگر محورهای گفت وگو با مقامات هندی عنوان كرد.
یك مقام شركت راه آهن هند با بیان اینكه هند و نپال در خصوص احداث راه آهن یك هزار و 30 كیلومتری نپال گفت وگوهایی انجام داده اند تصریح كرد تاكنون درخصوص جزئیات تامین مالی این طرح گفت وگو نشده است .
با استعفای نخست وزیر پیشین نپال در ماه جولای كه به علت نارضایتی احزاب مختلف از عملكرد وی در خصوص تامین خواسته های مدهسی ها و آغاز بازسازی این كشور صورت گرفت راه برای افزایش نفوذ هند در این كشور فراهم شد.
كارشناسان معتقدند كه استعفای اولی نشان می دهد كه دولت هایی كه در نپال قدم هایی جسورانه در مخالف با هند بر می دارند، بسیار آسیب پذیرند و 'پراچندا' نیز از این موضوع آگاه است.
'گونا راج لیتل 'كارشناس سیاسی می گوید :سیاستمداران نپالی به این نتیجه رسیده اند كه بدون راضی نگاه داشتن هند نمی توانند مدت زیادی در قدرت باقی بمانند.
هند هنوز هم بزرگترین شریك تجاری و تامین كننده اصلی كالای ضروری و سوخت نپال محسوب می شود.
یك دیپلمات غربی با بیان اینكه بدون شك دولت پیشین نپال در مقایسه با سایر دولت های این كشور همكاری بیشتری با چین داشت افزود: پراچندا اكنون سعی می كند از سیاست های پیشین نپال مبنی بر روابط نزدیك تر با چین دور شود.
رسانه های نپال اعلام كرده اند كه 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین سفر خود را به نپال به دلیل عدم پیشرفت پروژه های این كشور لغو كرده است .
وزیر امور خارجه نپال با رد لغو سفر رئیس جمهوری چین به این كشور ،در خصوص زمان انجام این سفر توضیحی نداد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت كه سفر رئیس جمهوری این كشور به نپال لغو نشده اما تنها زمان دقیق این سفر مشخص نیست .
آساق**267*1600** خبرنگار:علی رفیعی* دبیر:احمد علی خلیل نژاد