۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۵۶
کد خبر: 82231740
T T
۰ نفر
رونمایی از دو اثر هنری سوخته نگاری در نمایشگاه میراث نبی

كیش – ایرنا- دو اثر هنری با عنوان های 'میراث نبی 'و 'پنجره فولاد' كه با بهره مندی از هنر سوخته نگاری توسط هنرمند معاصر كشور 'مرتضی نداف 'خلق شده ،در نمایشگاه میراث نبی به میزبانی كیش رونمایی شد .

به گزارش ایرنا ، مراسم رونمایی از این دو اثر هنری پنجشنبه شب با حضور حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه ، علی اصغر مونسان مدیر عامل منطقه آزاد كیش و جمعی از مدیران و مسئولان در محل برگزاری نمایشگاه 'میراث نبی ' در مركز همایش های بین المللی كیش برگزار شد .
در تابلو میراث نبی كه در ابعاد 60 در 80 ساخته شده است دو كلمه 'محمد و علی' با خط ابداعی ملك در هم تنیده و نمادی از واقعه غدیر كه پیامبراكرم (ص) حضرت علی (ع) را در آن روز به عنوان ولی مسلمانان معرفی كرد، نشان می دهد .
در این اثر هنری دو دست و چهار فرشته مقرب الهی به همراه عبارت 'من كنت مولاه فهذا علی مولاه' به تصویر كشیده شده است .
در تابلو پنجره فولاد نیز كه در طی یكماه به مدت 200 ساعت كاری با خط ملك در اندازه 60 در 80 طراحی شده ، تمام اتصالات خطوط پنجره نمایانگر عدد 8 است و عبارت 'علی ابن موسی الرضا ' در آن نقش بسته است ، استفاده از رنگ آبی ملایم بكار رفته در حالی كه به پنجره فولاد تابیده شده حسی از توسل به حضرت رضا (ع) در بیینده تداعی می كند .
در این نمایشگاه كه دوشنبه شب گشایش یافته آثار ریز نگاری ، سوخته نگاری و خطاطی با موضوعات مذهبی و غیر مذهبی با تنوع طرح به نمایش در آمده است.
بخشی از آثار به نمایش در آمده شامل كوچكترین كتیبه های احادیث و آیات قرانی است كه بر روی ارزن، گندم و پركاه با طرح های مختلف به سبك سوخته نگاری و هویه كاری خلق شده و در معرض دید بازدید كنندگان قرار گرفته است.
آثار ریز نگاری به نمایش گذاشته در این نمایشگاه با چشم غیر مسلح دیده نمی شود و بازدید كنندگان می توانند با ذره بین آن را مشاهده كنند.
بیش از 40 تابلوی این هنرمند با عنوان های چون اعجاز ، علی قلب زمین ، رستگاری ، معراج پیامبر ، گودال قتلگاه ، شفاعت رضوی ، هجر نگار ، آغوش كرامت ، علقمه ، سقا ، صلوات خاصه امام رضا(ع) ، حضرت علی اصغر(ع) ، یوزپلنگ و برخی آیات قرآنی و احادیث با هنر سوخته نگاری چوب به نمایش در آمده است .
خلق كتیبه امام خمینی (ره) ، نگارش آیه الكرسی و تكرار هفت مرتبه سوره توحید روی دانه گندم با هویه ، نگارش سوره توحید روی دانه ارزن ، كشیدن تصویر آیت الله مرعشی نجفی در ابعاد یك سانت ونیم ،ثبت سند ملی چادر و حجاب اقوام ایرانی ، كوچكترین كتیبه قرآنی جهان روی پر كاه از جمله آثاری است كه نداف در كارنامه هنری خود دارد .
به گزارش ایرنا ، مرتضی نداف متولد 1359 است و عنوان نخست جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در سال 90، عنوان برگزیده دو سالانه كشوری نگاره های چوبی میراث فرهنگی در سال 86 ، برگزیده جشنواره بین المللی امام رضا در سالهای 88 و 89، برگزیده مسابقات هنری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در سال 85 ، برگزیده جشنواره قرآن و عترت دهه كرامت سال 83 در قم را كسب كرده است .
سوخته نگاری، هنر سوزاندن چوب با هویه است كه این هنر به طور كامل با دست انجام می شود و تناسب سایه روشن های اعمال شده بر روی چوب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است ، در این هنر از دو رنگ اصلی قهوه ای و طلایی و طیف های مختلفی كه از این دو رنگ بوجود می آید، استفاده می شود.
این نمایشگاه كه به مناسبت اعیاد قربان و غدیر برگزار شده تا ٣٠ شهریور ماه پذیرای بازدید كنندگان است.
1630**1641