۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82232157
T T
۰ نفر

ششمین جشنواره 'دف نوای رحمت' در سنندج پایان یافت

۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82232157
ششمین جشنواره 'دف نوای رحمت' در سنندج پایان یافت

سنندج- ایرنا- ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان 'دف نوای رحمت' با معرفی هنرمندان و گروه های برتر دف نوازی كشور در پردیس سینما بهمن سنندج پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان 'دف نوای رحمت' روز جمعه با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و هنرمندان استان های مختلف كشور با مشخص شدن دف نوازان و گروههای برتر دف نوازی از سوی هیات داوران برگزار شد.
هیات داوران این جشنواره متشكل از بیژن كامكار، سید علاء یاسینی، شكرالله حیاتی و مهدی احمدی از اساتید و هنرمندان برجسته كشور بودند كه در پایان پس از بررسی و ارزیابی دف نوازی هنرمندان نفرات برتر را اعلام كردند.
این جشنواره در دو بخش گروهی و انفرادی برگزار شد كه در بخش انفرادی نیز هنرمندان در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان با هم رقابت كردند و هر رده سنی نیز شامل دو بخش آقایان و بانوان بود.
بر اساس اعلام هیات داوران نفرات برگزیده نوجوان در بخش آقایان به ترتیب سعید فرزانگان، ادریس ملكی و محمد مرادی هر سه از كردستان بودند و در بخش بانوان و در این رده سنی شیرین سرحدی از اصفهان به عنوان نفر اول، ثنا صمدی از كردستان نفر دوم و ستاره معینی از اصفهان به عنوان نفر سوم معرفی شدند.
در رده سنی بزرگسالان و در بخش بانوان منا ملایی از كردستان مقام اول را كسب كرد، طیه قلیجانی از اصفهان به مقام دوم دست یافت و غزل میرزایی از خوزستان و مهنوش كیومرثی از اصفهان هم به صورت مشترك مقام سوم را از آن خود كردند.
در رده سنی بزرگسال و در بخش آقایان امیرحسین صمدیان از اصفهان مقام اول را به دست آورد، شعیب رحمانی از كرمانشاه به مقام دوم رسید و پوریا رحمانی از كردستان به عنوان نفر سوم این بخش معرفی شد.
در بخش گروهی نیز گروه دف نوازی 'خاك نشین' از كردستان به سرپرستی عباس كیخسروی مقام اول این جشنواره را بدست آورد و گروه 'ژیار' از كردستان به سرپرستی حمزه تركه مقام دوم را كسب كرد.
مقام سوم گروه نوازی این جشنواره به صورت مشترك به گروه‌های 'دك' از خوزستان به سرپرستی محمدرضا سامری پور و 'كارین' از كردستان به سرپرستی پرویز مندمی اهدا شد.
دف نوازی بیش از یك هزار نفری در عمارت خسروی سنندج و تقدیر از هنرمندان پیشكسوت استان كردستان از دیگر برنامه این جشنواره بود.
ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان 'دف نوای رحمت' با حضور هنرمندانی از 21 استان كشور از 24 تا 26 شهریور در سنندج برگزار شد.
در بین مردم كردستان و هنگام برگزاری آیین های مذهبی از جمله آیین های مولودی خوانی از ساز دف استفاده می شود و به همین خاطر دف به عنوان یك ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.
دف یكی از سازهای كوبه ای در موسیقی ایرانی است كه شامل حلقه ای چوبی است كه پوست نازكی بر آن كشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند.
این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ تر از آن و با صدای بم تر است و در دوره اسلامی ایران این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به كار می رفته و ركن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنكه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می كشیدند.
3020
خبرنگار عبدالله رحمانی