۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82234355
T T
۰ نفر
قرارداد سرمایه گذاری در «بندر خشك آپرین» بین راه آهن و یك شركت خصوصی امضا شد

تهران- ایرنا- قرارداد سرمایه گذاری در بندر خشك آپرین با هدف ایجاد بندر تركیبی در فاصله 20 كیلومتری شهر تهران بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و یك شركت بخش خصوصی امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، قرارداد یاد شده، روز یكشنبه توسط محسن پورسید آقایی مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و پرویز گلابی مدیرعامل شركت پرس به امضا رسید.
قرار است شركت «ترانس اینوست» سوییس نیز در اجرای این پروژه با پیمانكار ایرانی مشاركت داشته باشد.
بندر خشك آپرین در فاصله 20 كیلومتری شهر تهران در منطقه اسلام شهر با وسعت 700 هكتار احداث خواهد شد.
محسن پورسید آقایی مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این قرارداد، گفت: از 40 سال گذشته برای ایجاد بندر خشك آپرین برنامه ریزی شده بود اما اجرای آن توسط دولت یازدهم به طور جدی پیگیری شد.
وی ادامه داد: پس از بررسی تصمیم گرفته شد برای ساخت این بندر خشك از مدل سرمایه گذاری مشابه در بنادر كشور استفاده شود.
پورسید آقایی اضافه كرد: براساس توافق، زمین از طرف شركت راه آهن واگذار اما سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام می شود.
مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه برندگان مناقصه ساخت این بندر خشك، از شركت های معتبر و شناخته شده بین المللی هستند، گفت: شركت «ترانس اینوست» 110 شركت زیرمجموعه در دنیاست.
پورسید آقایی یادآورشد: از فواید برجام این بود كه شركت های خارجی معتبر حاضر به فعالیت در ایران شدند و شرایط برای همكاری با آنها فراهم شد.
وی درباره مدت زمان اجرای این طرح، گفت: در مدت زمان 2 سال، كارهای ساختمانی، ساخت محوطه های انباری و نصب تجهیزات گمركی انجام و طرح به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به وجود شركت های متعدد صنعتی در اطراف تهران نیز اشاره كرد و افزود: سرعت گرفتن انتقال كالا از بنادر جنوبی به این شركت ها، نقش زیادی در رشد صنایع خواهد داشت.
وی ادامه داد: براساس این طرح، كانتینرها به طور مستقیم از داخل كشتی به ترمینال ریلی منتقل شده و در مدت 60 ساعت به تهران منتقل خواهد شد.
مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای افزایش ظرفیت ناوگان باری، قرار است در این مسیر از واگن های 2 طبقه استفاده شود.
وی درباره سرمایه گذاری خارجی، گفت: لازم نیست كه ابتدا سرمایه گذاری های بزرگ خارجی جذب شود، بلكه می توان از سرمایه گذاری های كوچك شروع كرد.
پورسید آقایی اضافه كرد: به عنوان نمونه چند ماه پیش، شاهد سرمایه گذاری در كترینگ* ریلی به ارزش 12 میلیون دلار بودیم و امروز به میزان 30 میلیون دلار در بندر خشك آپرین، سرمایه جدید جذب شد.
* كترینگ (Catering) به طور كلی معرف صنعت آماده سازی و تهیه و طبخ نوشیدنی و غذا در محلی مشخص و سرو غذا در محلی دیگر برای پذیرایی است؛، به عنوان نمونه می توان از كیترینگ هواپیمایی، كیترینگ قطار، كیترینگ بیمارستانی، كترینگ هتل ها و كترینگ كشتیرانی نام برد.
«حسین عاشوری» معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن نیز در این مراسم گفت: از سال گذشته با انجام مذاكراتی با شركت ‌های بزرگ حمل و نقل، شرایط برای برگزاری مناقصه و جذب سرمایه گذار فراهم شد.
وی با بیان اینكه در زمان برگزاری مناقصه، 26 شركت اسناد را خریداری كردند و سپس 6 شركت داخلی و خارجی باقی ماندند، افزود: در نهایت در تیرماه امسال شركت ایرانی پرس به همراه شریك خارجی اش (شركت ترانس اینوست سوئیس) به عنوان برنده انتخاب شدند.
معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن ادامه داد: قرار است در این مسیر قطارهای برنامه ای راه اندازی شود تا مدت زمان حركت قطارهای باری از تهران به بندرعباس به 60 ساعت كاهش یابد.
عاشوری، مدت زمان اجرای این قرارداد را 25 ساله اعلام كرد و گفت: البته در 2 سال آینده قرار است ساختمان های لازم احداث و تجهیزات مورد نیاز نصب شود.
خبرنگار : میثم طاهری - دبیر : حسین عضدی فسا
اقتصام**2022**9189** 1559
۰ نفر