۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۱
کد خبر: 82235358
T T
۰ نفر

كتاب 'آلبوم سنندج' رونمايي شد

۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۱
کد خبر: 82235358
كتاب 'آلبوم سنندج' رونمايي شد

سنندج- ايرنا- كتاب تصاوير و عكس هاي قديمي سنندج با عنوان 'آلبوم سنندج' يكشنبه شب در سينما بهمن اين شهر رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كتاب آلبوم سنندج كه تاريخ مصور اين شهر و اوضاع سياسي، اجتماعي و فرهنگي اين شهر را به تصوير مي كشيد، توسط يكي از محققان جوان سنندجي به نام حامد شريعتي تهيه و به رشته تحرير درآمده است.
آيين رونمايي از اين كتاب شامگاه يكشنبه و با حضور جمع زيادي از دوستداران و علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر استان كردستان و مسئولان اجرايي اين استان برگزار شد.
نگارنده اين اثر تاريخي ادبي در حاشيه آيين رونمايي از اين كتاب گفت: اين كتاب داراي 275 صفحه بوده و در هشت فصل مختلف شامل نقشه هاي قديمي سنندج، علما و مشاهير اين شهر، كارمندان، خوانين سنندج، بازاريان و كسبه، هنرمندان، ورزشكاران و سكه هاي قديمي نگاشته شده است.
شريعتي افزود: مطالب و تصاوير اين كتاب در طول پنج سال و در بررسي ميداني و ديدار چهره به چهره با خانواده هاي قديمي و تاريخي سنندج كه تصاويري قديمي در آلبوم هاي خانوادگي خود داشتند جمع آوري شده است.
وي اضافه كرد: عكس ها و مسال اين اثر به توجه به زمان و مكان آنها و شخصيت هاي افراد در اين هشت فصل منتشر شده و قديمي ترين تصوير آن در بخش شخصيت ها مربوط به 'امان الله خان' و 'سنجرخان' در سال 1282 و در بخش اشياء مربوط به سكه هاي دوره قاجار و سال 1244 هجري قمري است.
او اظهار كرد: اين اثر به مانند بسياري از آثار تاريخي ديگر مي تواند داراي اشكالات و تصاويرهاي بدون شرحي باشد و برخي از تصاوير قديمي اين شهر را در خود جاي نداده باشد.
شريعتي از اصحاب قلم و پژوهشگران اين حوزه خواست با رهنمودهاي خود وي را در خصوص رفع و اصلاح اشكالات در چاپ هاي بعدي اين اثر ياري كنند.
در ادامه اين آيين بانوي موسيقي ايران و عضو گروه موسيقي كامكارها گفت: لازم است كه جوانان فعال و پژوهشگر جامعه بويژه در حوزه كتاب بيشتر مورد توجه افراد جامعه قرار گيرند.
قشنگ كامكار كه خود از حاميان مادي چاپ اين اثر تاريخي ادبي بود افزود: جاي بسي افتخار است كه جوانان اين مرز و بوم به هويت و تاريخ خود علاقه مند هستند و اين گونه براي حفاظت از اين هويت تلاش مي كنند.
وي با اشاره به فعاليت هاي گروه موسيقي كامكارها نيز گفت: اين گروه توانسته است در طول چند دهه فعاليت خود در حوزه موسيقي كردي اين هنر را به مردم ساير مناطق كشور و جهان معرفي كنند و موسيقي اصيل ايراني و كردي را به جهانيان بشناسانند.
اسعد اردلان، عبدالمومن مردوخ و ماموستا سيد مطصفي بداغي از ديگر سخنرانان اين آيين رونمايي بودند.
اين آيين با دف نوازي و اجراي چند قطعه موسيقي كُردي همراه بود.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحماني
** انتشار دهنده: مسعود احمدي