۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۱۶
کد خبر: 82235457
T T
۰ نفر
كد رهگیری همچنان برای معاملات ملكی الزامی است

تهران -ایرنا - رئیس اتحادیه مشاوران املاك كشور گفت :صدور كد رهگیری مانند گذشته برای بنگاه های املاك الزامی است و ادامه دارد و دامنه حكم دیوان عدالت اداری صرفا برای صدور مفاصا حساب در سازمان امور مالیاتی است.

حسام عقبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبر نگار اجتماعی ایرنا افزود : پیش از این دیوان عدالت اداری حكمی مبنی بر حذف الزام به ارائه كد رهگیری برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی جهت نقل و انتقالات ملكی صادر كرد و این شائبه به وجود آمد كه روال دریافت كد رهگیری در بنگاه های املاك نیز مشمول این حكم قانونی است.
وی گفت: صدور كد رهگیری در معاملات مانند گذشته ادامه دارد و بنگاه های املاك برای تنظیم قرارداد، مجبور به دریافت كد رهگیری هستند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران خطاب به مشاوران املاك اعلام كرد: موضوع رای دیوان عدالت اداری، لغو بخشنامه «ضرورت ارائه كد رهگیری به سازمان امور مالیاتی در زمان دریافت مفاصا حساب مالیاتی از این سازمان» است و اگر دو طرف یك معامله در بازار ملك بدون مراجعه به بنگاه‌ و بدون داشتن مبایعه‌نامه برای صدور سند رسمی به سازمان امور مالیاتی مراجعه كنند تا مفاصا‌حساب مالیاتی جهت ملك مورد معامله دریافت كنند، اجباری برای ارائه كدرهگیری به سازمان ندارند.
عقبایی خاطر نشان كرد : حكم دیوان عدالت اداری، عقد و تنظیم قرارداد در بنگاه‌های املاك را شامل نمی‌شود و مطابق مقررات جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ضوابط اتحادیه مشاوران املاك، تنظیم هر نوع قرارداد در بنگاه‌های مسكن شامل مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه و دیگر موارد باید با ثبت در سامانه رهگیری املاك و مستغلات، انجام شود و ندادن كد رهگیری در مشاور املاك، تخلف بنگاه محسوب می شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران اظهار كرد: دیوان عدالت اداری به منظور آسان سازی معاملات و تسریع در روند ثبت رسمی، تكلیف سازمان امور مالیاتی برای ارائه مفاصاحساب به قراردادهایی را كه حتما باید كد رهگیری داشته باشد ، لغو كرده است اما این امر هرگز به معنای بی اعتبار شدن كد‌رهگیری یا اختیاری شدن آن در بنگاه‌های مسكن یا رفع تكلیف از مسولیت مشاوران املاك نیست.
عقبایی با تاكید بر این كه صدور كد رهگیری برای شفاف سازی و ساماندهی اطلاعات معاملات املاك در بنگاه های مسكن ضروری است و سامانه مدیریت املاك هم به همین منظور پایه گذاری و راه اندازی شده است ، گفت : مشاوران املاك مكلفند تمامی قراردادهای منعقد شده در بنگاه های مسكن اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره را در سامانه رهگیری املاك و مستغلات ، ثبت و برای قراردادها و معاملات انجام شده یك كد رهگیری جداگانه صادر كنند.
اجتمام **2181**1776
خبرنگار: ناهید حاجی خانی - دبیر : لیلا خطیب زاده
۰ نفر