۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82236465
T T
۰ نفر

50 استاندارد بين المللي در كشور تدوين شده است

۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82236465
50 استاندارد بين المللي در كشور تدوين شده است

زنجان - ايرنا - معاون دفتر مطالعات تطبيقي و مشاركت در تدوين استانداردهاي بين المللي سازمان ملي استاندارد ايران گفت: 50 استاندارد بين المللي در كشور ثبت شده است.

افسانه سميعي در سمينار آموزشي آشنايي متخصصان دانشگاهي و صنعتي كشور با استانداردهاي بين المللي در زنجان افزود: طي 15 سال گذشته تا كنون 21 استاندارد بين المللي با محوريت ايران تدوين شده است.
وي اظهار كرد:خوشبختانه با كارهاي انجام گرفته ايران در بين 160 كشور عضو سازمان ايزو، در جايگاه بيست و هفتم قرار گرفته است.
سميعي افزود: هم اكنون ايران در 6 سازمان بين المللي استانداردسازي عضويت دارد و با وجود فاصله با كشورهاي پيشرفته، توانسته است مدارج خوبي را در اين حوزه كسب كند.
وي بيان كرد: سازمان هاي بين المللي استاندارد بر اين موضوع تاكيد دارند كه نظرهاي كشورهاي عضو نبايد سليقه اي، بلكه بايد جامع، منسجم و ملي باشد.
معاون دفتر مطالعات تطبيقي و مشاركت در تدوين استانداردهاي بين المللي سازمان ملي استاندارد ايران ادامه داد: وظيفه اصلي كميته هاي متناظر، بررسي پيش نويس استانداردهاي بين المللي است و تمامي كشورهاي عضو در تدوين نهايي اين بخش نقش دارند و نظرات ملي خود را مطرح مي كنند.
وي طبقه بندي استانداردها در دنيا را متفاوت اعلام كرد و گفت: طبقه بندي استانداردها با توجه به جامعه در برگيرنده اهميت پيدا مي كند و بر اساس آن قوانين مربوطه نيز تدوين مي شود.
وي اظهار كرد: به ترتيب استاندارهاي بين المللي، منطقه اي، ملي بالاترين دامنه شمول را دارند و در اين ميان استانداردهاي شركت ها و واحدهاي توليدي از اهميت بسياري برخوردارند.
سميعي خاطر نشان كرد: تا كنون 245 كميته متناظر بين المللي و منطقه اي استاندارد در كشور برگزار شده است.
دفتر مطالعات تطبيقي و مشاركت در تدوين استانداردهاي بين المللي، از سال 1392 به شكل رسمي به صورت دفتري مستقل زير مجموعه معاونت تدوين و ترويج استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران، فعاليت هاي خود را آغاز كرده است و در 2 محور تامين منافع جمهوري اسلامي ايران از طريق مشاركت در سياست گذاري ها و فعاليت هاي سازمان هاي بين المللي و منطقه اي استانداردسازي و در تدوين استانداردهاي بين المللي با تشكيل و نظارت بر فعاليت هاي كميته هاي فني متناظر سازمان هاي بين المللي ISO، IEC، CODEX و OIML و سازمان هاي منطقه اي SMIIC و RISCAM مشاركت دارد.
3001/7320
خبرنگار- اعظم شامي/ دبير- مينا افشاري