۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82237553
T T
۰ نفر
تظاهرات هزاران نفری در بروكسل علیه پیمان های تجارت آزاد اروپا-آمریكا و كانادا

تهران- ایرنا- هزاران نفر در بروكسل پایتخت بلژیك، روز گذشته (سه شنبه) در مقابل نهادهای اروپایی تظاهرات كردند تا مخالفت خود را با معاهده های تجارت آزاد اروپا با آمریكا و كانادا اعلام كنند.

خبرگزاری فرانسه از بروكسل گزارش داد، پلیس بلژیك در بیانیه ای شمار معترضان به معاهده تجارت آزاد با آمریكا (TTIP) و كانادا (Ceta) را در ابتدای تظاهرات شش هزار و در پایان روز 9 هزار نفر اعلام كرده است.
به گزارش ایرنا، رسانه های بلژیك نوشتند، برگزاركنندگان این تظاهرات شامل ائتلافی بزرگی از سازمان های مردم نهاد، احزاب چپ و اتحادیه ها، تعداد شركت كنندگان را 10 تا 15 هزار نفر اعلام كردند.
معترضان بلژیكی كه فریاد می زدند معاهده های تجارت آزاد با آمریكا و كانادا را نمی خواهند، پارچه نوشته ای در دست داشتند كه بر آن نوشته شده بود: تجارت آزاد با آمریكا (TTIP) برای دمكراسی، نهادهای دولتی و اجتماعی متوقف شود.
یكی از معترضان كه دانشجوی تاریخ بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: این معاهده واقعا دمكراتیك نیست. ما نمی دانیم در مذاكرات چه می گذرد، اطلاعات چندانی از آن نداریم و به همین دلیل برای بیان نارضایتی خود آمده ام.
یك كشاورز معترض نیز عنوان كرد: مطمئن هستیم كه ما بازنده بزرگ خواهیم بود. این معاهده كاملا تعادل بازار محصولات زراعی را برهم می زند.
موسسه «نه به تجارت آزاد با آمریكا (TTIP)» كه یكی از برگزار كنندگان تظاهرات روز گذشته بود، در تارنمای خود نوشته است كه فعالان چندملیتی و قدرت های مالی با زیان رساندن به كشاورزان، مصرف كنندگان، بنگاه های كوچك و متوسط، كارگران و اقشار متوسط از این معاهده های غیردمكراتیك تجارت آزاد اروپا سود خواهند برد.
به گزارش ایرنا، «سسیلیا مالمستروم» (Cecilia Malmström) كمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا در گفت و گو با رادیو «ار ت ب اف» بلژیك در دفاع از این معاهده ها گفت: معاهده تجارت آزاد با آمریكا (TTIP) و كانادا (Ceta) با تسهیل صادرات تولیدات بنگاه های كوچك و متوسط، پاسخی به بحران اقتصادی محسوب می شود.
به گفته خبرگزاری «بلگا» بلژیك، شاخه بلژیكی جنبش اعتراضی «ایستاده در شب» شب گذشته پس از تظاهرات در محل تجمع باقی ماندند.
این جنبش اعتراض مدنی در فرانسه شكل گرفت و در جریان آن معترضان شب ها را در میدان «رپوبلیك» پاریس به صبح می رساندند و گاه با مداخله پلیس مجبور به تخلیه میدان می شدند.
به رغم تلاش فرانسه برای متوقف كردن مذاكرات تجارت آزاد اروپا- آمریكا، دور تازه این مذاكرات قرار است در هفته اول اكتبر (مهر ماه) برگزار شود.
«ماتیاس فكل» (Matthias Fekl) وزیر مشاور تجارت خارجی فرانسه، در اوایل شهریور اعلام كرد درخواست توقف مذاكرات تجارت آزاد اروپا- آمریكا در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) به كمیسیون اروپا ارائه خواهد شد.
پیش از او «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه، پیمان تجارت آزاد آمریكا و اروپا را مغایر منافع اتحادیه اروپا خوانده و با آن مخالفت كرده بود.
معترضان بلژیكی در حالی روز گذشته اعتراض خود را به معاهده تجارت آزاد اروپا با كانادا را نیز مطرح كردند كه مذاكرات این معاهده پایان گرفته و باید در 27 اكتبر (6 آبان) با حضور «جاستین ترودو» نخست وزیر كانادا امضا شود و سپس به تصویب اعضای اتحادیه اروپا برسد.
به گزارش ایرنا، این تظاهرات سه روز پس از آن برگزار شد كه 163 تا 320 هزار نفر در هفت شهر در آلمان در اعتراض به معاهده های تجارت آزاد اروپا با آمریكا و كانادا تظاهرات كردند.
روز (شنبه) در اعتراض به معاهده های تجارت آزاد با كانادا و آمریكا تظاهرات كردند. این اعتراض ها به شكل هماهنگ در هفت شهر بزرگ آلمان، شامل برلین، فرانكفورت، هامبورگ، كلن، لایپزیگ، مونیخ و اشتوتگارت برگزار شد.
پیمان تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و آمریكا، توسعه رشد اقتصادی و تجاری دوجانبه را هدف قرار می دهد.
كمیسیون اروپا ادعا كرده كه توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریكا به رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به ارزش 120 میلیارد یورو، رشد اقتصادی آمریكا تا 90 میلیارد یورو و رشد اقتصادی سایر كشورهای جهان به میزان 100 میلیارد یورو كمك خواهد كرد.
مخالفان معتقدند كه این پیمان حاصل توافق های محرمانه بین مقامات دولتی و شركت های چند ملیتی است. برخی از مخالفان نیز این پیمان را بر هم زننده توازن منفعت عموم و مصلحت اقتصادی می دانند. حتی برخی قانونگذاران در كشورهای اروپایی، در مورد این كه پارلمان كشورهای عضو اتحادیه فرصتی برای بررسی توافق نداشته باشند، ابراز نگرانی كرده اند.
اروپام ** 9053
مترجم: فائزه طاهری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر