«پروژه مهر» مظهر تحول و مديريت هدفمند در عرصه تعليم و تربيت

ياسوج -ايرنا- پاييز هزار رنگ بار ديگر با بوي مهر و مهرباني هايش از راه رسيد و اين فصل زيبا اگرچه همواره تعريف و توصيف صفاتش با خزان و برگ ريزان عجين شده اما طليعه نسيم مهر، فضاي شورانگيز و معطر از مشق و مدرسه و معرفت و دانايي نگريستن به اوصاف ذاتي اين فصل را به فراموشي مي سپارد.

به گزارش ايرنا، در اين روزهاي پر تب و تاب و آغازين مهر ذهنها و تمركز جامعه، خانواده ها و بلكه تمامي اركان نظام معطوف به يكي از عظيم ترين و با ارج ترين رويدادهاي اجتماعي و فرهنگي در كشور است.
رويدادي اجتماعي كه طيف وسيعي از جامعه و اركان نظام اداري و آموزشي كشور را درگير خود مي سازد و البته تلاش دست اندركاران و متوليان امر در اين راستا براي ايجاد فضايي باشكوه، نشاط آور و اميدوار به آينده اي روشن در عرصه تعليم و تربيت با محوريت (پروژه مهر) را نبايد فراموش كرد.
پروژه مهري كه چند سالي است به عنوان نماد و محور برنامه ريزي ها، تصميم گيري ها و سازماندهي و هماهنگي ها در نظام تعليم و تربيت و فضاي آموزش و پرورش كشور تبديل شده و تحولي اساسي را در اين عرصه شامل شده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) كهگيلويه وبويراحمد نيز با اهميت و ضرورت اين مهم در ميزگردي با حضور مسئولان و جمعي از كارشناسان و دست اندركاران آموزش و پرورش اين استان در آستانه فصل بازگشايي مدارس به بررسي فرايند پروژه مهر و برخي كمبودها و چالش هاي فراروي نظام آموزشي در استان پرداخته است.
مديركل آموزش وپرورش كهگيلويه وبويراحمد در همين راستا اجراي مطلوب و باشكوه پروژه مهر و ايجاد فضايي بانشاط در مدارس استان را يكي از اولويت هاي مهم از سوي متوليان امر و دست اندركاران آموزش و پرورش در استان دانست.
هادي زارع پور اظهار داشت: بستر و زمينه مناسب براي دميدن روح اميد، نشاط و شادابي در فصل بازگشايي مدارس در بيش از 2 هزارو 850 آموزشگاه اين استان فراهم شده است.
وي پروژه مهر را نمادي از همبستگي، تحول، مديريت كارآمد و هدفمند در نظام تعليم و تربيت و گامي در راستاي سازماندهي و ساماندهي بهتر امور آموزشي در اين عرصه حساس و سرنوشت ساز عنوان كرد.
زارع پور آغاز پروژه مهر به منظور ايجاد هماهنگي ها و تصميم سازي هاي درست و بهينه در راستاي بازگشايي مدارس و ايجاد شور ونشاط بين دانش آموزان را از خرداد و پس از امتحانات پايان سال تحصيلي اعلام كرد.
وي تصريح كرد: پروژه مهر با پنج هدف راهبردي شامل بهينه سازي عملكرد نيروي انساني، ارتقاء كمي و كيفي فعاليت هاي آموزشي ،احصاء دقيق موانع و آسيب هاي موجود در حوزه هاي گوناگون، اجراي برنامه هاي از قبل پيش بيني شده در فرآيند آموزشي و تربيتي و استفاده بهينه از فرصت ها، اجرايي و عملياتي مي شود.
مدير كل آموزش و پرورش كهگيلويه و بوير احمد با بيان اينكه برنامه ريزي براي يك سال تحصيلي موفق، كارآمد، هدفمند در عرصه آموزشي و تربيتي در قالب پروژه مهر ديده مي شود، گفت: برنامه هاي مدون در اين طرح در قالب پنج كارگروه (كميته تخصصي) عملياتي خواهند شد.
زارع پور گفت: اين كميته ها شامل كميته تعمير و تجهيز، سازماندهي، نظارت و ارزيابي، توجيه و تبليغ و تاييد صلاحيت نسبت به انجام وظايف محوله براي هر آموزشگاه است.
وي يادآور شد: پروژه مهر يك فرآيند بهم پيوسته و زنجيرواري از مجموعه هاي مختلف اداري، آموزشي، اجتماعي، فرهنگي و خدماتي در استان است كه هرگونه سهل انگاري و كوتاهي از سوي هر كدام از اين مجموعه سبب بروز چالش هاي اساسي در عرصه نظام تعليم و تربيت خواهد شد.
** افزايش 2 درصدي جمعيت دانش آموزي در كهگيلويه وبويراحمد
مديركل آموزش وپرورش كهگيلويه وبويراحمد تعداد كل دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي از دوره ابتدايي تا متوسطه، فني وحرفه اي، كارو دانش، بزرگسالان، آموزش از راه دور، غيرانتفاعي و پيش دبستاني ها را در سال تحصيلي جديد با حدود 2 درصد افزايش افزون بر 150 هزار نفر ذكر كرد.
زاع پور همچنين تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدايي در سال تحصيلي جديد (95-96) را حدود 77 هزار نفر اعلام كرد.
وي تركيب جمعيتي دانش آموزان پسر نسبت به دختران در سطح مدارس استان را نيز 51 به 49 درصد اعلام كرد.
وي تعداد دانش آموزان عشايري اين استان را سه هزار و 500 نفر دانست و گفت: 16 درصد جمعيت دانش آموزي اين استان در مدارس غيرانتفاعي تحصيل مي كنند.
زارع پور تصريح كرد: هشت هزار و 442 نفر از اين ميزان در مهدهاي كودك، 9 هزار و 482 نفر در مدارس ابتدايي غيردولتي، سه هزارو 916 نفر در مراكز و مدارس از راه دور و 2 هزار و 606 نفر در مدارس غيرانتفاعي در دوره متوسطه تحصيل مي كنند.
وي گفت: تعداد كل دانش آموزان در سال تحصيلي گذشته نيز 147 هزار نفر در مقاطع مختلف بودند.
زارع پور اظهار كرد: از اين تعداد 75 هزار و 780 نفر در دوره ابتدايي، دوره متوسطه اول 30 هزار و 26 نفر، دوره متوسطه اعم از نظري، كاردانش و فني و حرفه اي نيز 23 هزار و 772 نفر بودند.
وي با بيان اينكه بيش از 14 هزار و 500 نفر معلم، مربي و كادر اجرايي در آموزش و پرورش استان وظيفه هدايت و امر آموزش دانش آموزان در بيش از 9هزار كلاس را عهده دار هستند، افزود: بيشترين نياز معلم و نيروي انساني در حوزه آموزش ابتدايي است.
وي تعداد مورد نياز معلم در اين مقطع را در سطح استان بيش از 100 نفر اعلام كرد و يادآور شد: بيشترين نياز فضاي آموزشي نيز در بويراحمد و شهر ياسوج به دليل افزايش ميزان مهاجرت ساير شهرستان هاي استان به اين شهرستان است.
** هوشمند سازي يكهزار و 130كلاس درس در استان
مديركل آموزش وپرورش كهگيلويه وبويراحمد گفت: بيش از يكهزار و 130 كلاس درس در حدود يك سال گذشته تاكنون هوشمند سازي و به امكانات و تجهيزات روز مجهز شده اند.
زارع پور با تقدير از اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كهگيلويه و بوير احمد ميزان اعتبار هزينه شده در اين راستا را افزون بر 9 ميليارد ريال ذكركرد.
وي اظهار كرد: بيش از نيمي از اين مدارس در مناطق روستايي و عشايري هستند كه با تلاش اداره كل نوسازي استان دانش آموزان اين مناطق نيز از امكانات و فناوري هاي روز آشنا شدند.
وي اظهار كرد: بيش از چهار ميليارد و 400 ميليون ريال در يك سال گذشته نيز انواع تجهيزات كمك آموزشي در بين مدارس استان بويژه مناطق روستايي و عشايري نيز خريداري و توزيع شده است.
** شناسايي 2400 كودك بازمانده از تحصيل در كهگيلويه وبويراحمد
مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد گفت: تلاش براي بازگشت بيش از 2 هزار و400كودك دبستاني بازمانده از تحصيل يكي از اولويت هاي اساسي اين اداره كل و حتي مديريت اجرايي استان است.
تعداد كودكان بازمانده از تحصيل در كشور بيش از 350 هزار نفر اعلام شده است.
وي با بيان اينكه تاكنون نيز بيش از يكهزار و300 كودك اعم از دبستاني و پيش دبستاني دچارسوء تغذيه از سوي مراكز بهداشتي و درماني استان شناسايي و به آموزش و پرورش اعلام شده است، گفت: توزيع يك وعده غذاي گرم در مهدكودك ها يكي از برنامه هاي مهم در راستاي مبارزه با فقر غذايي ميان اين كودكان است.
وي با بيان اينكه استان كهگيلويه وبويراحمد به لحاظ نرخ تكرار پايه رتبه آخر و يكي از ضعيف ترين استان هاي كشور است، گفت: سال گذشته بيش از 500 نفر تكرار پايه در استان اعلام شد.
وي با اشاره به نرخ تراكم دانش آموزي در كهگيلويه و بوير احمد با وجود پراكندگي روستاها و وجود بيش از يكهزارو 676 روستاي داراي سكنه اين استان، گفت: تحصيل براي حتي يك دانش آموز در دورترين نقطه روستايي و عشايري از سياست هاي اصلي و راهبردي دولت يازدهم و وزارت آموزش و پرورش است.
وي با اشاره به وجود 2هزار و 218مدرسه با ظرفيت يك تا كمتر از 15 دانش آموزي در سال تحصيلي جديد بويژه مناطق عشايري و روستايي كهيلويه وبويراحمد، گفت: نرخ پوشش تحصيلي در مقطع ابتدايي در اين استان بالاي 98درصد است.
مدير كل آموزش و پرورش كهگيلويه و بوير احمد افزود: 9مدرسه يك دانش آموزي، 77مدرسه 2دانش آموزي، 451آموزشگاه زير پنج دانش آموزي، 765 مدرسه زير10 دانش آموز و 916 مدرسه نيز زير 15دانش آموزي از اين تعداد هستند.
** تدوين اطلس آسيب هاي اجتماعي در آموزش و پرورش كهگيلويه و بوير احمد
زارع پور در ادامه اين ميزگرد تخصصي ايرنا با اشاره به تدوين نهايي سند جامع (اطلس) آسيب هاي اجتماعي در سطح مدارس استان، گفت: تاكنون بيش از 50 نوع آسيب و خطر فرهنگي و اجتماعي در اين مدارس شناسايي شده است.
وي اظهار كرد: تدابير، تمهيدات وبرنامه ريزي هاي لازم براي كاهش ميزان اين آسيب ها، جلوگيري و افزايش نرخ مشاركت پذيري خانواده ها نيز در اين راستا انجام شده است.
وي با اشاره به طرح هاي پيشگيرانه و مقابله اي با اين گونه آسيب ها نيز گفت: امسال و با توجه به پيش بيني هاي انجام شده سه طرح شامل آموزش هاي مهارتي براي مقابله با آسيب ها، طرح مدارس عاري از خطر و طرح مدارس مراقبت از خود در بيش از 300 مدرسه و منطقه پرخطر استان اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه سال گذشته اين طرح ها به صورت پايلوت در 27 مدرسه كهگيلويه وبوير احمد انجام شده بود، گفت: رويكرد اصلي براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي در سطح مدارس تمركز بر مشاركت پذيري بيشتر اوليا، توانمند سازي خانواده ها و ايجاد حساسيت بيشتر جامعه در اين راستا است.
**هدايت تحصيلي چالش جدي فراروي دانش آموزان و خانواده ها
معاون آموزش متوسطه اداه كل آموزش وپرورش كهگيلويه وبويراحمد در ادامه اين ميزگرد به موضوع مهم هدايت تحصيلي دانش آموزان اشاره كرد و گفت: تغيير زمان انتخاب رشته دانش آموزان از دوره اول به دوره دوم متوسطه و برخي شاخص هاي پيش بيني شده در اين راستا سبب بروز مشكلاتي براي خانواده ها و دانش آموزان شده است.
ايوب رضايي اظهار داشت: هنوز بسياري از خانواده ها از نحوه انتخاب رشته و هدايت تحصيلي فرزندان خود آگاه نيستند.
وي يادآور شد: تغيير رويكرد و شيوه نامه جديد هدايت تحصيلي پايه نهم اواخر سال گذشته در شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيد.
وي با بيان اينكه بيش از 35 شاخص در اين دستورالعمل جديد پيش بيني شده، گفت: بر اساس اين مصوبه موضوع سوابق تحصيلي دانش آموز براي انتخاب رشته مورد علاقه اش 35درصد تعيين شده است.
رضايي اضافه كرد: براساس اين مصوبه همچنين تست هاي مشاوره اي از جمله مشاوره با ولي دانش آموز و مشاوران آموزشي در سطح مدارس نيز 65 درصد تعيين شد.
وي ابراز داشت: اجراي اين مصوبه و شيوه نامه جديد اكنون به يكي از چالش هاي فراروي خانواده ها و دانش آموزان تبديل شده و بيشترين مراجعه ها پس از نقل و انتقالات به اين موضوع معطوف شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش وپرورش كهگيلويه وبويراحمد گفت: مصاديق فراواني از نگراني هاي موجود در اين زمينه اتفاق افتاده از جمله اينكه دانش آموزي به عنوان نمونه با معدل 15 تا 16 به رشته تجربي هدايت شده و دانش آموزي نيز با معدل بالاي 18 تا 19 امكان انتخاب رشته تجربي برايش فراهم نشده است.
رضايي افزود: كمرنگ شدن موضوع سوابق تحصيلي دانش آموزان دليل اصلي بروز اين گونه نگراني ها و تا حدودي اقدام هاي غير معقولانه در زمينه هدايت تحصيلي دانش آموزان شده است.
وي ابراز داشت: به نظر مي رسد اين شيوه نامه جديد بزودي دستخوش تغييرات و تحولات اساسي شود و نگراني ها و دغدغه هاي موجود در اين راستا نيز تا حدود زيادي از بين برود.
** گرايش 31 درصد دانش آموزان استان به رشته هاي فني و حرفه اي
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد همچنين ميزان گرايش دانش آموزان به سمت رشته هاي فني و حرفه اي را حدود 31 درصد اعلام كرد.
رضايي افزود: ميانگين كشوري در اين راستا هم اكنون 35 درصد است.
وي تصريح كرد: براساس برنامه پنجم و حتي پيش بيني آن در برنامه ششم توسعه ميزان گرايش دانش آموزان در سطح كشور بايد به حدود 46درصد برسد.
وي اظهار داشت: گرايش دانش آموزان و خانواده ها نسبت به رشته هاي فني وحرفه اي رو به كاهش بوده كه اين خود زنگ خطري براي كاهش ميزان قبولي ها در كنكور و نگراني خانواده ها است.
وي به «طرح آموزش همراه با توليد» در سطح مدارس استان از مهر امسال اشاره كرد و گفت: هدف از اجراي اين طرح اصلاح الگوي مصرف، اشتغال و تحقق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي برگزار مي شود.
رضايي اضافه كرد: با اجراي اين طرح كارآيي واثر بخشي آموزش هاي فني حرفه اي و كار و دانش محقق و زمينه اي مناسب براي تقويت كارگروهي-توسعه فرهنگ كارآفريني- خودكفايي ودرآمدزايي هنرستان ها ايجاد خواهد شد.
وي با بيان اينكه اين طرح در 6 هنرستان استان از مهر امسال اجرا مي شود، افزود: هنرجويان اين هنرستان ها در رشته هاي مكانيك، خياطي، پوشاك، جوشكاري، مديريت خانواده و گرافيك با تهيه محصولات و افزايش خدمات بخش هاي مهمي از توليد در جامعه را مرتفع مي كنند.
رضايي از خانواده ها و مشاوران آموزشي خواست در زمينه هدايت تحصيلي دانش آموزان را نسبت به رشته هاي فني و حرفه اي براي كسب مهارت هاي فني سوق دهند.
** نرخ پوشش تحصيلي آموزش متوسطه در استان 98.5 درصد است
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد نرخ پوشش تحصيلي در اين حوزه اعم از متوسطه اول و دوم را نيز افزون بر 88 درصدو بالاتر از ميانگين كشوري اعلام كرد.
وي با بيان اينكه استان كهگيلويه وبويراحمد همواره به لحاظ درصد قبولي در كنكور در رتبه هاي آخر كشوري قرار داشت، افزود: اين استان در كنكور سال گذشته به رتبه دهم كشور در اين راستا ارتقا يافت.
وي گفت: ميانگين نمرات دانش آموزان سال سوم متوسطه دوره دوم از رتبه آخر كشوري به رتبه 24 كشور در سال تحصيلي گذشته( 94-95)ارتقا پيدا كرد.
** 98 درصد اولياي بي سواد در كهگيلويه وبويراحمد باسواد شدند
معاون سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد نيز گفت: 98 درصد از اولياي بي سواد دانش آموزان اين استان از سال گذشته تاكنون شناسايي و باسواد شدند.
مسعود ارجمند اظهار داشت: 14هزارو 687 نفر از اولياء بي سواد دانش آموزان در كهگيلويه وبويراحمد شناسايي شده كه 14 هزار و380نفر در كلاسهاي سوادآموزي شركت كردند.
وي اظهاركرد: 300نفر باقي مانده از والدين بي سواد دانش آموزان در برنامه سوادآموزي در سالجاري نيز باسواد مي شوند.
ارجمند با اشاره به مشاركت 24 دستگاه اجرايي در امر سواد آموزي گفت: 89 درصد فعاليتهاي سوادآموزي در بخشهاي مختلف سواد، تحكيم و پاياني محقق شد.
وي يادآور شد: تحقق برنامه هاي سوادآموزي نيازمند مشاركت همگاني مردم و نهادهاي مختلف است.
** رشد اخلاقي و معنوي اولويت حوزه فرهنگي آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد
معاون فرهنگي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش كهگيلويه وبويراحمد نيز ايجاد روحيه اميد، نشاط و شادابي و انگيزه در بين دانش آموزان و رشد اخلاقي و معنوي آنها را از اولويت ها و سياست هاي راهبردي حوزه فرهنگي و پرورشي در سال تحصيلي جديد ذكر كرد.
سيد بهاء الدين ملك حسيني افزود: امسال نيز با هماهنگي سپاه فتح كهگيلويه وبويراحمد بيش از 9هزار 100 دانش آموز در قالب كاروانهاي راهيان نور به مناطق عملياتي دفاع مقدس اعزام خواهند شد.
وي بيان كرد: نخستين اعزام كاروان راهيان نور دانش آموزان به مناطق عملياتي از 22 مهر سالجاري براي دانش آموزان پايه سوم متوسطه اول خواهد بود.
وي با اشاره به اجراي طرح غني سازي اوقات فراغت تابستاني براي دانش آموزان نيز گفت: تابستان امسال نيز بيش از 35 هزار دانش آموز در قالب 60 پايگاه غني سازي اوقات فراغت فعاليت و شركت كردند.
ملك حسيني افزود: البته به نظر مي رسد در زمينه اجراي برنامه هاي طرح اوقات فراغت هنوز هدف مشتركي كه به اجراي بهتر در برنامه ها منجر شود در بين نهادهاي مربوطه شكل نگرفته است.
وي يكي از اهداف اساسي در اجراي برنامه هاي اوقات فراغت از سوي آموزش و پرورش را آگاهي و شناخت بيشتر و درك صحيح از مراحل رشد ، توانمندي ها، ضعف ها، تفاوت هاي فردي، نيازها و خواسته هاي دانش آموزان بويژه در حوزه رفتاري و تربيتي ذكر كرد.
** نواختن زنگ مهر در 515 آموزشگاه بويراحمد
مدير آموزش وپرورش بويراحمد نيز گفت: زنگ مهر و شروع سال تحصيلي جديد براي بيش از 50هزار دانش آموز در 500 آموزشگاه شهرستان بويراحمد روز سوم مهرماه امسال همزمان با سراسر كشور و با حضور مسئولان و مقامات كشوري و استاني نواخته خواهد شد.
سيد علي اكبر هاشمي اصل اظهار داشت: شهرستان بويراحمد بويژه شهر ياسوج نيز با توجه به مهاجرپذيربودن با كمبود شديد فضاي آموزشي و نيروي انساني از جمله معلم مقطع ابتدايي مواجه است.
مدير اداره آموزش و پرورش بوير احمد گفت: جمعيت دانش آموزي اين شهرستان در سال تحصيلي جديد (95-96) حدود چهار هزار نفر در مقاطع مختلف نسبت به سال تحصيلي گذشته افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: تاكنون افزون بر 49 هزار نفر از جمعيت دانش آموزي در اين شهرستان در مدارس و مقاطع مختلف نام نويسي كرده اند و از اين نظر اداره آموزش و پرورش شهرستان بويراحمد جزء پنج اداره برتر در سطح كشور شناخته شد.
وي ادامه داد: 29هزار و 330نفر از اين تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدايي، 11 هزار و 468 نفر در دوره متوسطه اول و سه هزار و 400 نفر نيز در مقطع متوسله دوره دوم هستند.
مدير اداره آموزش و پرورش بويراحمد ادامه داد: تعداد جمعيت دانش آموزي اين شهرستان در سال تحصيلي گذشته حدود 47 هزار نفر در مقاطع مختلف بوده است.
هاشمي اصل با اشاره به پروژه مهر و آغاز بازگشايي مدارس در بويراحمد گفت: زمينه و شرايط لازم براي شروع سال تحصيلي در بيش از 515 آموزشگاه اين شهرستان فراهم شده است.
وي ابراز داشت: حدود 334 مدرسه از اين تعداد در مقطع ابتدايي، 96 آموزشگاه در مقطع متوسطه اول، 73مورد متوسطه دوم و 12 مورد نيز هنرستان فني و حرفه اي است.
وي موضوع ساماندهي، نظارت و ارزيابي مستمر بر تمامي مدارس شهرستان بويراحمد را يادآور شد و افزود: عملكرد و كاركرد آموزشي هر مدرسه شاخص اصلي در زمينه انتصاب مديران و ارزشيابي آنها خواهد بود.
هاشمي اصل تاكيد كرد: كار ارزيابي و سازماندهي معلمان و تعيين مدارس نمونه در شهرستان بويراحمد تاكنون با دقت، نظارت كامل و رعايت عدالت انجام شده و در ادامه با همين دقت و ظرافت انجام خواهد شد.
خبرنگار: حميد جهان** انتشار دهنده: حسينعلي راشكي
3016/8005