به گزارش ایرنا، «محمود بلیغ» روز یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در كابل افزود كه خط آهن پنج جانبه 2 هزارو 200 كیلومتر طول دارد كه یك هزارو 100 كیلومتر آن در داخل خاك افغانستان واقع شده و این خط آهن در كنار خط آهن خواف - هرات و خط آهن شمال كه افغانستان و ایران و تركمنستان را به هم وصل می كند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.
وی گفت كه طرح كلان شبكه خط آهن افغانستان تا سال 2032 میلادی تدوین شده و براساس این طرح اكنون وزارت راه روی چند گذرگاه اصلی كار می كند كه یكی ازاین گذرگاه های اصلی خط آهن پنج جانبه است و این پنج كشور توافق نامه آن را امضاء كرده اند.
وزیر راه افغانستان افزود كه این توافق نامه به امضای كشورهای چین، قرقیزستان، تاجیكستان، افغانستان وایران رسیده و مطابق آن، خط آهن چین ازاین مسیر به خط آهن جمهوری اسلامی ایران وصل می شود و افغانستان از طریق ایران به تركیه و در نهایت به اروپا متصل خواهد شد.
وی گفت كه خط آهن دیگری كه دراولویت اجرای طرح های افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است كه تركمنستان را به شهر هرات وصل می كند.امكان سنجی این طرح تكمیل شده ودراین طرح نیزدراولویت اجرا قرار گرفته است.
وزیر راه افغانستان گفت كه سومین خط آهن كه دراولویت قرار دارد، راه آهن خواف- هرات است. این مسیر حدود 191 كیلیومتر است كه 114 كیلومتر آن در خاك افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاك ایران قرار دارد.
این مسیر از ایستگاه خواف واقع در محور خواف – تربت حیدریه كه یكی از انشعاب های محور بافق – مشهد – بندرعباس می باشد، شروع می شود و پس از گذشتن از روستای مرزی «شمتیغ»، وارد شهرستان «غوریان» از توابع استان هرات در غرب افغانستان می شود
خط آهن خواف – هرات به چهار قطعه تقسیم شده كه قطعه های اول و دوم آن به طول 76 كیلومتر در خاك ایران و قطعه سوم و چهارم آن در خاك افغانستان واقع شده است. قطعه اول و دوم این مسیر تكمیل شده و قطعه سوم به طول 62 كیلومتر در داخل افغانستان نیز توسط ایران در حال ریل گذاری است.
وزیر راه افغانستان گفت كه مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط كه حدود 53 كیلومتر می باشد، انجام شده و قرار است با وام كم بهره ایتالیا به افغانستان به اجرا درآید و به تازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن را به تصویب رسانده و كار اجرائی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
بلیغ افزود كه امتداد خط آهن خواف – هرات به خط آهن تورغندی كه از تركمنستان به هرات می رسد، وصل خواهد شد و به استان «فراه» و از آنجا به مرز «اسپین بولدك» افغانستان، واقع در «قندهار» و مرز «چمن» پاكستان، وصل خواهد شد.
وی گفت كه طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با كمك كشور هند در دست تهیه است كه با اجرای آن، استان فراه در غرب به استان «نیمروز» در جنوب غربی افغانستان وصل خواهد شد كه اگر این طرح و خط آهن چابهار – زاهدان تكمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف – هرات و زاهدان – نیمروز – فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.
وزیر راه افغانستان گفت كه مسیر خط آهن دیگری كه پیش بینی شده، مسیر «پیشاور» پاكستان به مرز «تورخم» در استان ننگرهار واقع در شرق این كشور است كه تا كابل و از آنجا به بامیان در مركز افغانستان و مزار شریف مركز استان بلخ در شمال افغانستان امتداد خواهد یافت.
بلیغ تصریح كرد كه در بین این خطوط راه آهن اصلی پیش بینی شده، گذرگاه شمالی كه ایران، افغانستان و تركمنستان را به همدیگر وصل می كند، برای ما در اولویت قرار دارد؛ زیرا افغانستان محصور در خشكی است و به آب های آزاد راه ندارد و دولت مصمم است تا از طریق راه آهن، به آب های بین المللی دست یابد.
وی گفت كه بندر چابهار برای افغانستان فوق العاده استراتژیك و مطمئن است و قرار داد 3 جانبه ای كه بین افغانستان، ایران و هند امضاء شده ناشی از اهمیت آن و با هدف گسترش مبادلات تجاری میان این كشورها و كشورهای منطقه صورت گرفته است.
وزیر راه افغانستان افزود كه خط آهن خواف - هرات نیز یكی ازابزارها و مسیرهائی است كه ما را به سادگی و سهولت از طریق راه آهن ایران به چابهار و بندرعباس وصل می كند و زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری میان دو كشور و كشورهای منطقه را با هزینه های كمتر فراهم می كند.
وی گفت كه اگر با دید مطنقه ای به این طرح ها نگاه كنیم، آثار مثبتی برای منطقه و افغانستان خواهد داشت و به همین خاطر اجرای این طرح ها، از اولویت های افغانستان است تا از طریق شهرهای مرزی با كشورهای همسایه وصل شویم.
اساق*291*1610*1590
انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
كابل - ایرنا - وزیر راه افغانستان گفت كه چابهار برای ما و تجارت در منطقه فوق العاده حیاتی است و خط آهن پنج جانبه در مسیر كشورهای ایران، افغانستان، تاجیكستان، قرقیزستان و چین، از طریق ایران به خط آهن تركیه و در نهایت به اروپا وصل خواهد شد.