اقدامات مردم نهاد در تالاب كاني برازان الگوي فعاليت هاي حفاظت از منابع طبيعي است

مهاباد- ايرنا- معاون محيط زيست و تنوع زيستي سازمان محيط زيست گفت: اقدامات مردم نهاد در تالاب كاني برازان مي تواند الگوي فعاليت هاي حفاظت از منابع طبيعي و آبخيزداري باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرهاد دبيري شامگاه يكشنبه پس از بازديد از تالاب بين المللي كاني برازان، به همراه نمايندگان كميته راهبري حفاظت از تالاب ها اظهار كرد: اگر چه در ديگر مناطق زير حفاظت سازمان تاكنون اقدامات جدي در حفاظت و احياي محيط زيست انجام شده است ولي فعاليت هاي انجام شده در اين تالاب به خاطر فعاليت گسترده مردم 2 روستاي همجوار 'خورخوره' و 'قره داغ' در همكاري با نهادهاي حفاظتي محيط زيست ارزش چشمگيري دارد.
وي با بيان اهميت حفاظت از محيط زيست و ضرورت افزايش سطح آگاهي مردم در اين خصوص افزود: با تحول در مفهوم حفاظت در سطح بين الملل، بايد رويكرد جديدي در برخورد با موضوع هاي پيش رو در زمينه حفاظت زيست محيطي اتخاذ كنيم بر اين اساس با افزايش سطح آگاهي عمومي اين وظيفه بايد برعهده جوانان گذاشته شود.
مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران نيز در اين بازديد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: هدف از اين بازديد بررسي روش جديد و مديريت مشاركتي در حفاظت از تالاب ها است كه در تالاب كاني برازان پياده شده و تسري اين موضوع از امروز به صورت گسترده در سطح سراسري كليد خواهد خورد كه بر اين اساس تالاب كاني برازان الگوي مناسبي براي ساير محيط هاي زيست مشابه در كشور است.
محسن سليماني روزبهاني افزود: موضوع حفاظت از تالاب ها فقط موضوعي مختص به سازمان حفاظت از محيط زيست نيست و اگر زمينه هاي مناسبي را براي همكاري مردم به خصوص جوانان در طرح ها مهيا كنيم، به حفاظت پايدار در حفظ تالاب ها نيز مي توانيم اميدوار باشيم.
حميد رعنا قد رئيس اداره محيط طبيعي اداره كل محيط زيست استان آذربايجان غربي هم در اين بازديد گفت: كاني برازان به بهانه اي براي بهبود و افزايش فرهنگ زيست محيطي در بخش آبخيزداري حوزه جنوبي درياچه اروميه تبديل شده است.
كميته راهبردي حفاظت از تالاب هاي ايران، از مجموعه هاي مختلفي از جمله سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت نيرو، وزارت امور خارجه، جهاد كشاورزي و سازمان برنامه و بودجه تشكيل شده است.
تالاب كاني برازان در اطراف شهرستان مهاباد به عنوان نخستين سايت پرنده نگاري كشور در اسفند سال 89 به عنوان بيست و چهارمين تالاب كشور در فهرست تالاب هاي بين المللي ايران در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است.
3093/2093/3404*خبرنگار: پيمان پاكزاد **انتشار دهنده: محسن اسماعيلي
۰ نفر