۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82243881
T T
۰ نفر

رها كردن سالمندان در خيابان

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82243881
رها كردن سالمندان در خيابان

تهران - روزنامه ارمان امروز - شماره 3145- همزمان با انتشار اين اظهارنظر كه در مورد تنها بودن سالمندان نگراني وجود دارد، يك مقام مسئول در شوراي ملي سالمندان كشور گفت: در حال حاضر 100 هزار فرد بالاي 60 سال از يارانه مستمر بهزيستي استفاده مي‌‌كنند.

اين در حالي است كه سالمندي هم بخشي از زندگي افراد است و بايد با برنامه مدون آن را به بهترين نحو گذراند، چرا كه سالمندان هم به دنبال راهي هستند تا تنهايي خود را پر كنند، گرچه هنوز خانواده‌هاي بيشماري وجود دارند كه از سالمندان خود نگهداري مي‌كنند، اما برخي از آنان نيز در جامعه رها شده اند كه بايد فكري اساسي در اين زمينه كرد و خدمات نگهداري آنان را تحت پوشش قرار داد، چون سالمندان در معرض استرس و ترس از تنهايي هستند كه ممكن است به آنها صدمه وارد كند.
بنابراين بيشتر از پيش نياز است كه مساله سالمندي مورد توجه متوليان امر قرار بگيرد تا همچنان احترام به سالمند در فرهنگ ما استمرار داشته باشد.

افزايش شمار سالمندان
«در سال 1335، سه درصد جمعيت كشور سالمند بودند كه در سال 90 به 2/8 درصد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا سال 1404 به 10 درصد و تا سال 1430 به 21 تا 25 درصد برسد. بنابراين افراد زير 15 سال و بالاي 60 سال در سال‌هاي آينده با هم برابر مي‌شوند.»
اين اظهار نظر روز گذشته توسط رئيس سازمان بهزيستي انجام شد. به گفته انوشيروان محسني بندپي سالمندان امروز با ديروز فرق اساسي دارند و داراي ظرفيت و استعدادهاي خوبي هستند، چرا كه يك پنجم از طول زندگي افراد در اين مقطع است و كشور مي‌تواند از آنها در توسعه پايدار خود استفاده كند.
از طرفي برخي شاخص‌ها نشان مي‌‌دهد اين گروه يك تهديد نيستند بلكه رفاه و حمايت اجتماعي و مراقبت‌هاي بهداشتي براي آنها بهتر شده است. او بيان كرد: در سال 95 سالمندي از رديف اعتباري خاصي برخوردار شد و اكنون در بسياري از استان‌ها طرح‌هاي حمايتي ويژه داريم.
به طور مثال، در يك استان به صورت پايلوت طرح پرداخت اياب و ذهاب سالمندان در دستور كار است و با معاونت زنان رياست جمهوي براي 45 هزار زن سالمند در 10 استان برنامه تغيير سبك زندگي و مهارت‌ها را داريم.
به گفته محسني بندپي رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: اكنون نگراني از تنها بودن سالمندان وجود دارد، زماني كودك رها شده در خيابان‌ها داشتيم. اكنون سالمند رها شده داريم. البته هنوز در فرهنگ كلي ما احترام به سالمند وجود دارد اما تنهايي، گوشه‌نشيني و انزوا در بين سالمندان در حال افزايش است. البته مراكز شبانه‌ ما هنوز ظرفيت خالي دارند و مراكز روزانه ما تكميل شده كه نشان مي‌دهد تمايل به نگهداري سالمند هنوز وجود دارد.
او افزود: حدود 600 هزار سالمند را تحت حمايت داريم كه 100 هزار نفر از آنها يارانه مي‌گيرند، 18 هزار نفر در مراكز شبانه روزي هستند كه يارانه آنها حدود 600 هزار تومان است و يارانه در مراكز روزانه حدود 300 تا 350 هزار تومان است. به گزارش فارس، او افزود: براي حمايت‌هاي درماني و بيمه تكميلي در حال حاضر بيمه آتيه‌سازان از آنها حمايت مي‌كند. البته كساني هستند كه بيمه تكميلي ندارند و بيمه سلامت ايرانيان از آنها حمايت مي‌كند.

پرداخت يارانه سالمندان به خانواده‌ها
«طرح «مراقبت در منزل» و كمك هزينه آن نيز در اين سازمان فعال شده به طوري كه چنانچه خانواده‌اي تمايل به نگهداري سالمند خود در خانواده داشته باشند يارانه‌اي كه حدود يارانه‌ مراكز شبانه روزي و روزانه سازمان بهزيستي است به افراد خانواده پرداخت خواهد شد.» اين اظهار نظر روز گذشته توسط رئيس شوراي ملي سالمندان كشور انجام شد. هر چند تكريم سالمندي در فرهنگ ما همچنان پا برجاست، اما عده‌اي از خانواده‌ها هستند كه به دلايلي قدرت نگهداري از سالمندان را ندارند.
رئيس شوراي ملي سالمندان كشور گفت: در سال جاري براي نخستين بار رديف اعتباري در سازمان بهزيستي و وزارت رفاه براي رسيدگي به وضعيت سالمندان در نظر گرفته شده است كه رقم آن در وزارت رفاه سه ميليارد و 550 ميليون تومان و در بهزيستي حدود يك ميليارد و 700 ميليون تومان است كه در سال آينده نيز پيشنهاد افزايش بودجه را در اين خصوص ارائه داده‌ايم.
به گزارش ايسنا، بنا به گفته فريد براتي سده بر اساس سرشماري سال 90 حدود 51 درصد جمعيت سالمند بالاي 60 سال را زنان و 49 درصد را مردان تشكيل مي‌دهند؛ در واقع به سمت افزايش زنان سالمند مي‌رويم و به اين ترتيب بايد اين واقعيت را بپذيريم كه جامعه به سمت سالمندي رفته، تعداد زنان سالمند رو به افزايش است اما زيرساخت‌هاي لازم فراهم نيست.
تهرام 1625
۰ نفر