صالحی: آنگونه كه تصور می رفت طرف مقابل تعهدات خود را در برجام عملی نكرده است/ آژانس در حفظ اطلاعات تلاش كند

وین - ایرنا - علی اكبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی باتاكید براینكه طرف مقابل تعهدات خود را در برجام آنطور كه تصورمی رفت عملی نكرده است از آژانس خواست كه در حفظ اطلاعات هسته ای ایران تلاش كند.

به گزارش ایرنا، وی بعد از پایان سخنرانی امروز (دوشنبه) خود در شصتمین نشست سالیانه بین المللی سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران تا به امروز بعد از توافق هسته ای برجام به تمام تعهدات خود پایبند بوده است و گزارش آژانس نیز نشان دهنده تایید این موضوع است، گفت: طرف مقابل آنگونه كه تصور می رفت هنوز به تعهدات خود عمل نكرده است و ما اینجا نسبت به این موضوع هشدار دادیم.
وی افزود: همچنین مطلب دیگری كه امروز هشدار دادیم این است كه ما انتظار داریم آژانس همواره بدون سمت گیری و تاثیر پذیری از قدرت های بزرگ، نظارت خود را انجام دهد به خصوص در ارتباط با حفظ اطلاعات صنعت هسته ای ما. آژانس بازرسانی دارد كه می آیند و اطلاعات لازم را طبق آن قرار دادهای پادمانی و پروتكل الحاقی به دست می آورند.
صالحی تاكید كرد: بنابرین انتظار ما این است كه این اطلاعات كه ارزش صنعتی،فنی و تجاری دارند نبایستی به دلیل محرمانه بودن در جایی مطرح شود.
صالحی با تاكید بر اینكه یكی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست، خلع سلاح هسته ای جهانی است، افزود: جنبش عدم تعهد روی این مساله تاكید دارد و مصوبه ای دارد كه تا سال 2025 خلع سلاح هسته ای جهانی انجام گیرد. جمهوری اسلامی ایران نیزهمواره اعلام كرده است كه صنعت هسته ای و فناوری هسته ای برای همه ولی سلاح هسته ای برای هیچكس.
علی اكبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص نشست امسال نیز گفت: در اجلاس سالانه آژانس انرژی اتمی معمولا از مسولان تمام كشورهای عضو شركت می كنند و ما نیز تا به امروز هر ساله توانسته ایم شركت كنیم. مطابق هر دفعه ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با بكار گیری فناوری صلح آمیز هسته ای در اینجا اعلام می كنیم و امسال نیز بر روی مطالب متعددی از جمله مسائل ایمنی هسته ای، امنیتی و مسائلی از این دست كه تخصصی است صحبت خواهیم كرد.
شصتمین كنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضورنمایندگان 168 كشور عضو آژانس از امروز (دوشنبه) در مقر آژانس در وین آغاز شد. كشورهای عضو آژانس نیز در این كنفرانس آژانس در یك سال گذشته را بررسی و اولویت های كاری آژانس را تعیین می كنند.
مسائل بودجه ای و مالی آژانس از جمله كمك های مالی سال 2017 برای «صندوق همكاری فنی» نیز در این كنفرانس مورد بررسی قرار می گیرد.
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگان كشورهای عضو درباره موضوعات مرتبط با امنیت هسته ای، تقویت كارآمدی پادمان های آژانس، اجرای توافق های پادمانی بین آژانس و كره شمالی و همچنین اجرای پادمان ها در خاورمیانه بحث خواهند كرد.
اروپام**441**1856**انتشاردهنده:گودرزی
۰ نفر