۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۹:۴۳
کد خبر: 82250655
T T
۰ نفر
مناقشات مرزي تاجيكستان و قرقيزستان همچنان ادامه دارد

تهران - ايرنا - در حالي كه مقامات تاجيكستان و قرقيزستان از پيشرفت در مذاكرات تعيين و علامت‌‌گذاري مرزي صحبت مي‌كنند، بحث و كشمكش بين ساكنان بعضي از روستاهاي مرزي در نواحي «اسفره» و استان «بادكند» شديدتر شده است.

به گفته ساكنان مرزي تاجيكستان، مسوولان مرزي قرقيزستان دو روز پيش، نشان دولتي كشور خود را حدود 500 متربيشتر از خط مرزي درزمينهاي تاجيكستان نصب كرده ومرزبانان قرقيز نمي گذارند كه تاجيكان وارد زمين هايشان شوند وبه طور شبانه ‌روزي از اين قطعه پاسباني مي‌كنند.
به گزارش بخش تاجيك تارنماي آزادي مذاكرات مقامات محلي، جهت حل اين مشكل نتيجه ‌اي نداده است.
مشخص نبودن خط مرزي وعلامت‌‌گذاري نشدن آن باعث درگيري هاي فراوان بين ساكنان مناطق مرزي تاجيكستان و قرقيزستان شده و مردم روستاهاي مرزي در مناطق بحث برانگيز، براي آب و چراگاه و زمين بارها با هم درگير شده اند كه تعدادي كشته و مجروح نيز به همراه داشته است.
درسال جاري با تلاش مسوولان دو كشور براي حل مشكلات مرزي مناقشات ساكنان مرزي كمتر بوده و بين آنها مناقشه جدي رخ نداده است. مقامات محلي، كهنسالان و ساكنان بارها با هم ملاقات كرده و سخن از تحكيم دوستي و حل مسالمت آميز مسائل مرزي ‌زده اند.
مشكلات و اختلافات مرزي در بين مناطق مرزي «اسفره»، «آوچي»، «قلعچه» ، «كولوند» ، «غفورا» و «ليلك» بيشتر گزارش شده است.
با اين وجود مقامات مرزي اسفره تاجيكستان گفته‌اند كه با همتايان قرقيزي براي حل و فصل اين مشكلات مرزي در تلاش هستند.
از976 كيلومتر مرز مشترك بين تاجيكستان و قرقيزستان تاكنون 504 كيلومتر مشخص و علامت‌‌گذاري شده است.
سابقه درگيري ميان ساكنان نواحي دو سوي مرز مشترك تاجيكستان و قرقيزستان بر سر استفاده از راه ها و آب رودخانه ها در اين منطقه همواره وجود داشته است.
تاجيكستان و قرقيزستان در مقايسه با ديگر كشورهاي آسياي مركزي به دليل نداشتن ذخيره هاي بزرگ نفت و گاز و كمبود دسترسي به نيروي برق در بيشتر بحث هاي داغ منطقه از جمله در مسائل آب و برق ديدگاه مشترك دارند.اما روابط اين دو كشور را مسائل مرزي خدشه دار كرده است.
بحث مربوط به مسائل مرزي بين دوشنبه و بيشكك در طول سالهاي گذشته همواره وجود داشته و تاكنون باعث بروز چندين ماجرا ازجمله درگيري هاي مسلحانه بين ساكنان دو طرف درمناطق ليلك وبادكند قرقيزستان با نواحي اسفره و باباجان غفورف تاجيكستان شده است.
قرقيزستان در ابتداي سال 2014 در پي يك نزاع ، مرزهايش با تاجيكستان را براي سه ماه بست و سفيرش را از دوشنبه فرا خواند.
تنها درسال 2014 در مرز قرقيزستان با تاجيكستان 30 در گيري رخ داد و در اين تنش هاي مرزي در مجموع سه شهروند تاجيكستان از جمله يك افسر نيروهاي مرزباني كشته و از هر دو طرف حدود 20 نفر زخمي شدند.
مذاكرات هيات هاي دو طرف در سطح معاونان وزير توانست آتش تنش ها را تا حدي فرو نشاند و يك آرامي نسبي را در مرز تاجيكستان و قرقيزستان برقرار كند .
سال 1991 اتحاد جماهير شوروي ازهم پاشيد و امپراطوري روسيه به عنوان قدرت مركزي و كنترل كننده به كناري رفت اما اكنون اين جمهوري ها با كوهي از مشكلات بجا مانده از شوروي سابق از جمله اختلافات مرزي دست و پنجه نرم مي كنند.
اين سرزمين شامل تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، تركمنستان و قزاقستان به خاطر مشكلات مرزي، روابطشان همواره دستخوش تغييراتي شده است و اين موضوع بهانه اي براي دخالت مغرضانه قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي در آسياي مركزي شده است.
اختلافات و مرزبندي هاي داخلي و محلي اين جمهوري ها در دوران اتحاد جماهير شوروري ، اكنون بعد از گذشت 25 سال از استقلاشان همچنان لاينحل مانده است.
آساق**1663**ترجمه و گزارش از خسرو حسيني**انتشار دهنده: دوستارگان
۰ نفر