۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82251129
T T
۰ نفر
پنج ميليارد ريال به مرمت پل باستاني دزفول اختصاص يافت

دزفول - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت: پنج ميليارد ريال براي مرمت پل باستاني اين شهرستان اختصاص يافته است.

پل باستاني 1700 ساله مهمترين و ممتازترين اثر تاريخي دزفول است كه بناي آن به دستور شاپور اول ساساني بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.
پل قديم دزفول به عنوان يك راه ارتباطي بين جندي شاپور و سرزمين بين النهرين در سال 263 ميلادي به دستور شاپور اول ساساني بعد از غلبه ايران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والريانوس امپراطور روم به كمك اسراي رومي بر روي رودخانه دز احداث شد.
حجت اله آريايي نيا روز شنبه به ايرنا افزود:كل اعتبار امسال به حوزه ميراث فرهنگي دزفول 9 ميليارد ريال مي باشد كه به دليل نياز به بودجه بيشتر در حوزه ميراث فرهنگي 1،5 ميليارد ريال ديگر نيز در قالب طرح ياري به اين بخش اختصاص يافت .
وي با اشاره به اينكه بودجه ديگري نيز قرار است از سوي سازمان ميراث فرهنگي به دزفول اختصاص يابد كه هنوز قطعي نشده است گفت:اين درحالي است كه براي مرمت و بازسازي خانه هاي تاريخي دزفول كه بالاي 80 درصد پيشرفت دارند 23،5 ميليارد ريال اعتبار نياز است .
آريايي نيا ضمن تقدير از حمايت هاي فرماندار دزفول در حوزه ميراث فرهنگي گفت:از اين اعتبار پنج ميليارد ريال براي مرمت پل باستاني دزفول هزينه خواهد شد كه اميدواريم با صرف اين هزينه پل مرمت و پياده روسازي شود و نمايشگاهي از صنايع دستي در حاشيه آن برپا شود تا قابليت جذب گردشگر بيشتري داشته باشد.
وي افزود:تا پايان امسال همچنين مرمت و بازسازي خانه هاي سوزنگر،نيلساز،گلچين و قلمبر انجام خواهد شد اين درحالي است كه نگهداري از خانه هاي تاريخي هزينه هاي زيادي براي ميراث فرهنگي به دنبال دارد.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول اظهار كرد:در حال حاضر 80 بناي ثبت ملي در دزفول وجود دارد كه تنها 6 بنا در تملك ميراث فرهنگي و نيمه مخروبه هستند وبا توجه به اينكه كاربرد فوق العاده اي در گردشگري دارند بايد از اين ظرفيت ها براي توسعه گردشگري در دزفول استفاده كرد.
وي به تاكيد بر ضرورت ورود خيرين به حوزه ميراث فرهنگي گفت:تاكنون حدود 15 خانه تاريخي دزفول توسط ميراث فرهنگي مرمت شده است ولي در حال حاضر سابات بيدلي در بازار قديم دزفول نشست كرده كه نياز فوري به مرمت دارد.
آريايي افزود:علاوه بر اين خانه ثبت ملي عدسي كه در مسير پروژه قائم دزفول قرار دارد نيز تخريب شده كه نيازمند مرمت است.
وي در گفت و گو با ايرنا بناهاي ثبت ملي شده در دزفول را شامل چهار تپه و محوطه جندي شاپور،33 مسجد،3 حمام ،هفت سابات،يك كاروان سرا،يك پل باستاني و يك كوره آجرپزي عنوان كرد و گفت:علاوه بر اين 172 تپه و محوطه باستاني ثبت نشده ،22 اماكن متبركه و امامزاده،چهار دژ،هشت روستاي گردشگري و 68 تپه در محدوده جندي شاپور وجود دارد كه با وجود باستاني بودن هنوز در فهرست آثار ملي قرار نگرفته اند.
وي همچنين به كشت دوباره زمين هاي كشاورزي در محدوده تپه هاي جندي شاپور خبر داد و گفت:با توجه به اينكه كشاورزان منطقه اقدام به كشت در محدوده جندي شاپور دزفول مي كنند مقرر شده بود اراضي كشاورزي رفع تصرف شوند و در ازاي اين اراضي 100 هكتار به كشاورزان جهت كشت واگذار شود كه تاكنون هيچ اقدامي در اين خصوص انجام نشده است ضمن اينكه مقرر شده بود از اهالي منطقه براي نگهداري و حفظ تپه هاي باستاني جندي شاپور استفاده شود كه در اين خصوص نيز اقدامي صورت نگرفته است .
وي به انبوه آثار باستاني و تاريخي شهرستان دزفول اشاره كرد و گفت:حفاظت از اين آثار باستاني و تاريخي نياز به نيروي انساني بسياري دارد و حفاظت از اين آثار توسط هفت نيروي گشت ميراث فرهنگي عملا ميسر نيست .
وي هرگوه ساخت و ساز در محدوده بافت قديم را غيرقانوني دانست و گفت:افراد بسياري بدون اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز در محدوده هاي تاريخي دزفول مي كنند كه اين امر موجب شكايت و پيگيري قانوني مي شود و هزينه هايي براي ميراث فرهنگي به همراه دارد.
پل ساساني، محوطه جندي شاپور، موزه مردم شناسي دزفول، كهنه بازار، آسياب هاي آبي و بافت قديم دزفول مورد توجه گردشگران خارجي قرار گرفته اند.
دزفول با آثار تاريخي و باستاني متعدد، ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري دارد.
شهر باستاني جندي شاپور، بافت آجري، آسياب هاي آبي و پل باستاني از جمله آثار تاريخي دزفول به شمار مي رود.
در محوطه هاي باستاني دزفول آثاري از دوره هاي مختلف تاريخ مشاهده شده است.
دزفول در فاصله 25 كيلومتري شهر باستاني شوش و 140 كيلومتري اهواز مركز خوزستان واقع شده است.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي - انتشار دهنده :محمدعلي فريد پناه