۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۱
کد خبر: 82252154
T T
۰ نفر
تهيه نانوكاتاليست گرافني مغناطيسي براي توليد تركيبات شيميايي

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه مراغه با سنتز نانوكاتاليست چندجزيي مغناطيسي تلاش كردند از آن براي توليد بهينه‌ تركيبات شيميايي مفيد استفاده كنند. از اين نانوكاتاليست آزمايشگاهي مي‌توان در صنايع دارو و صنايع توليد مواد شيميايي استفاده كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري،طراحي و ساخت نانومواد بر اساس نياز مورد نظر، يكي از روش‌هاي جالب و جذاب جهت نيل به هدف در بسياري از كاربردها به شمار مي‌رود. از زماني كه براي اولين بار ذرات مغناطيسي اكسيد آهن كشف شد، اين ذرات در حوزه‌هاي بسياري از قبيل دارورساني هدفمند، حسگرها، داروها و كاتاليست ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
ذرات مغناطيسي در مقياس نانومتري خواص بهينه‌تري از خود به نمايش گذاشته و مي‌توان آن‌ها را جهت اهداف خاص به ساير نانوذرات متصل كرده و نانوموادي با خواص مغناطيسي توليد كرد.
به گفته‌ي دكتر صادق رستم نيا محقق دانشگاه مراغه ، در اين پژوهش با استفاده از نانوصفحات گرافن اكسيد و نانوذرات مغناطيسي يك نانوكاتاليست هيبريدي اسيدي با مقاومت بالا در محيط اسيدي توليد شده است.
اين نانوكاتاليست را مي‌توان پس از اتمام فرايند توليد تركيب شيميايي به‌آساني و به‌سرعت از مخلوط واكنش جداسازي نمود كه اين موضوع سبب كاهش هزينه‌هاي انجام فرايند مي‌شود؛ به‌علاوه آلودگي به‌مراتب كمتري را براي محيط‌زيست به وجود مي آورد.
وي در رابطه با ويژگي بارز اين نانوكاتاليست گفت: سولفونيك اسيدها يكي از مهم‌ترين اسيدهاي صنعتي و آزمايشگاهي محسوب مي‌شوند. در حاليكه تثبيت سولفونيك اسيدها به صورت مستقيم بر روي بستر نانومغناطيس ها جهت كاربردهاي كاتاليزوري هتروژني به دليل تخريب اين مواد در محيط اسيدي به سادگي امكانپذير نيست و هنوز به عنوان يك معضل بزرگ نانومغناطيس ها باقي مانده است.
رستم نيا افزود:در اين طرح نانوكاتاليست مغناطيس كامپوريت شده با گرافن اكسيد، به دليل دارا بودن خواص هيبريدي و نانوصفحات اكسيد گرافن در ساختار آن، به راحتي سولفونه شده و در برابر تخريب در محيط اسيدي از خود مقاومت نشان مي‌دهد. همچنين يكي از نكات بارز كامپوزيت تهيه شده اين است كه خاصيت مغناطيسي ناشي از حضور نانوذرات اكسيد آهن از كلوخه شدن نانوصفحات اكسيد گرافن جلوگيري به عمل مي‌آورد.
وي تصريح كرد: در گام نخست از گرافيت به كمك روش هامر گرافن اكسيد تهيه شد. سپس با استفاده از امواج فراصوت نانوصفحات را از هم جدا كرديم. در ادامه نمك‌هاي آهن II و III را به آن اضافه كرده و مجدداً با استفاده از امواج فراصوت نمك‌ها بين لايه‌ها نفوذ داده شد. در مرحله‌ي بعد pH محلول را به 12 رسانده تا نانوكاتاليست مغناطيسي بين لايه‌ها تشكيل شود. سپس از اين نانوكاتاليست جهت توليد سولفونيك اسيد استفاده شد.
بر اساس نتايج به‌دست‌آمده مي‌توان دريافت كه نانومغناطيس ها علاوه بر اينكه موجب فاصله گرفتن نانوصفحات اكسيد گرافن مي‌شوند، با آن‌ها نيز اندركنش مي‌دهند.
اين تحقيقات حاصل تلاش‌هاي دكتر صادق رستم نيا- عضو هيأت علمي دانشگاه مراغه- و اسماعيل دوست خواه- دانشجوي مقطع دكتري دانشگاه مراغه- است.نتايج اين كار در مجله Journal of Colloid and Interface Science(جلد 478، سال 2016، صفحات 280 تا 287) به چاپ رسيده است.
علمي**1023**1440
دريافت كننده: ابوالقاسم تيموري ** انتشاردهنده: معصومه گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر