اعزام زائران اربعین به كاظمین و سامرا/ پذیرایی از 700 هزار تن

تهران-ایرنا- رئیس كمیته اسكان و پذیرایی اربعین گفت: بخشی از زائران اربعین حسینی به منظور كاهش فشار جمعیت مراسم اربعین به كاظمین و سامرا اعزام می شوند.

حسن پلارك روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اعزام این زائران به صورت داوطلبانه و در صورت تمایل آنان انجام می شود؛ چرا كه در مراسم اربعین حسینی ، ازدحام جمعیت در شهرهای كربلا و نجف بسیار زیاد است ؛ به همین علت پیش بینی هایی برای ایجاد امكانات جهت اسكان زائران دركاظمین و سامرا صورت گرفته است.
وی اظهار كرد: حدود 70 هزار زائر به سامرا و حدود 30 هزار تن دیگر به كاظمین منتقل می شوند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان كرد:استان های معین هم در خصوص انتقال زائران داوطلب به سامرا و كاظمین برای ارایه خدمت به آنان در نظر گرفته شده است.
رئیس كمیته اسكان و پذیرایی اربعین با بیان اینكه سال گذشته عهده دار اسكان و پذیرایی حدود 350 هزار زائر بودیم، گفت: براساس ایجاد زیر ساخت ها و پیش بینی امكانات رفاهی و شناسایی نقاط مختلف در عراق برای ایجاد موكب امسال پذیرای 700 هزار تن از زائران اربعین حسینی هستیم.
پلارك همچنین افزود: 13 كمیته، عهده دار تمام امورات زائران از بدو ورود به خاك عراق تا بازگشت آنان هستند؛ ضمن اینكه كار اصلی را عراقی ها انجام می دهند و ما كمك رسان آنها هستیم.
وی از جمله دلایل افزایش زائران برای اسكان و پذیرایی امسال را شناسایی و تعیین نقاط مختلف در عراق و سازماندهی و بهره مندی از امكانات استان ها برای این مهم عنوان كرد.
وی همچنین با قدردانی از دستگاه های فعال در ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی، تصریح كرد: وزارت نیرو برای ارایه خدمت در زمینه برق رسانی و ایجاد امكانات بهداشتی مثل حمام و نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاونت پشتیبانی سپاه از جمله دستگاه های شاخص و فعال در آیین اربعین حسینی هستند.
پلارك ، ستاد بازسازی عتبات عالیات ،استانداری ها و بنیاد مستضعفان را از دیگر دستگاه های شاخص در ارایه خدمات به زائران حضرت اباعبدالحسین برشمرد.
پلارك با بیان اینكه در مجموع، پنج قرارگاه پشتیبانی برای ارایه هرچه بیشتر خدمات به زائران را در عراق ایجاد كرده ایم، افزود: با توجه به تعیین تكلیف های انجام گرفته هر قرارگاه، مسئولیت سازماندهی منطقه خودش را عهده داراست.
وی همچنین گفت: حدود 55 هزار خادم عهده دار اسكان و پذیرایی زائران هستند و در مجموع حدود 300 موكب با ظرفیت هر كدام 500 تا 30 هزار تن در شهرهای نجف و كربلا و مسیر بین این 2 شهر و نیز سامرا، كاظمین و مرزهای شلمچه، چذابه و مهران ارایه خدمت می كنند.
رئیس كمیته اسكان و پذیرایی زائران اربعین ادامه داد: در موكب ها چادر، پتو، موكت زیرانداز به همراه سه وعده غذا شامل صبحانه، نهار و شام ارایه می شود.
پلارك خاطرنشان كرد: هر زائر ایرانی و یا عراقی در صورت مراجعه به موكب ها از تمام امكانات بهره مند خواهد شد؛ همچنین با توجه به اینكه موضوع حمل و نقل زائران به عهده دیگر كمیته ها خواهد بود اما به عنوان جانشین ستاد مركزی عراق در این زمینه نیز با بكارگیری یكهزار دستگاه تریلر و اتوبوس فعالیت خواهیم كرد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: حدود300 دستگاه تریلر لبه دار و 700 دستگاه اتوبوس از سه روز قبل از اربعین تا 10 روز بعد از آن در جابجایی زائران فعالند؛ضمن اینكه تریلر های لبه دار برای مسیرهای كوتاه و اتوبوس ها برای مسیرهای بلند در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول در ستاد بازسازی عتبات،همچنین این خودروها را عموما متعلق به سپاه و شهرداری ها عنوان كرد.
پلارك در عین حال به این نكته هم اشاره كرد كه امنیت وسایل شخصی در طول سفر به عهده خود زائراست؛ ضمن اینكه همراه آوردن لوازم شخصی فردی از قبیل مسواك، حوله ، داروهای ضروری ، قاشق و چنگال، لباس گرم برای شب ها و دیگر لوازم مورد احتیاج نیز بهتر است همراه زائر باشد.
وی از مردم خواست تا كمك های نقدی خود برای برپایی این مهم را به حساب شماره 1040 مشترك در بانك های ملی، ملت و پست بانك واریز و یا از طریق ارسال پیامك به شماره #1040*780* مشترك در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در این امر خیر شركت كنند.
اجتمام **1933**1776
خبرنگار: بهروز سلطانیان**انتشار دهنده: لیلا خطیب زاده
۰ نفر