۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۳
کد خبر: 82258862
T T
۰ نفر
مقرنس ها و كتیبه های قندیل خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مرمت شدند

اردبیل - ایرنا - مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از پایان عملیات مرمت كتیبه ها و مقرنس های فوقانی سردر قندیل خانه این مجموعه جهانی خبر داد.

عبدالرحمن وهاب زاده روز پنجشنبه گفت: عملیات مرمت بخش های فروریخته مقرنس های فوقانی سردر قندیل خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی شامل پاكسازی ، تثبیت كاشی های معرق ، بندكشی و مرمت كاشی های فروریخته در بخش های مختلف و تثبیت و پاكسازی نهایی است.
وی با بیان اینكه عملیات مرمت مقرنس های فوقانی سردر قندیل خانه به طول 13 متر و ارتفاع یك متر و 80 سانتی متر 40 روز به طول انجامیده افزود: مقرنس های فوقانی سردر قندیل خانه با ارتفاع 12 متر از سطح زمین برای نخستین بار مرمت شده است.
او همچنین عملیات مرمت و حفاظت كتیبه های پیرامون 10 پنجره قندیل خانه را شامل پاكسازی ، تثبیت ، بندكشی و مرمت كاشی های ریخته شده در بخش های مختلف با نقوش اسلیمی ، گل های شاه عباسی و خطوط ثلث بیان كرد و گفت: بخش داخلی پنجره های چوبی قندیل خانه نیز پاكسازی ، آفت زدایی و مرمت شده و در مقابل رطوب و دما مستحكم شده اند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی تشریح كرد: عملیات پاكسازی و جلا دهنده نرده ها و مشبك های فلزی دوره صفوی پنجره های قندیل خانه نیز به پایان رسیده است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای كم نظیر تاریخی ایران است كه از لحاظ معماری و كاشی كاری از شاهكارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور كلی در رابطه ای كه با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاك سپرده شده اند.
مجموعه كنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (كه دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسكو به ثبت جهانی رسید.
یكی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است كه یكی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اكنون در موزه ویكتوریا و آلبرت كشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016