۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82259700
T T
۰ نفر
امامان جمعه: فلسفه عاشورا انسان سازی است/مردم باید با گفتمان عاشورایی آشنا شوند

استانها – ایرنا – امامان جمعه سراسر كشور در روز جمعه 16 مهرماه مصادف با پنجم محرم الحرام تاكید كردند كه فلسفه قیام عاشورا حاوی پیام های اخلاقی و انسان سازی است و از سخنرانان و مداحان مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خواستند تا از این فرصت برای انتقال پیام نهضت عاشورا، قیام امام حسین(ع)، گفتمان و فرهنگ عاشورایی استفاده كنند.

به گزارش ایرنا، آنان همچنین در خطبه های خود بدعت گذاری و خرافه پردازی در آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا را مغایر با فرهنگ حسینی(ع) بیان كردند.
خطیبان جمعه سراسر كشور انقلاب اسلامی ایران را در امتداد نهضت عاشورا دانستند و تاكید كردند: ارزش ها و آرمان های والای نهضت حسینی(ع) باید بیش از پیش برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی تشریح شود.
با توجه به اینكه دهه نخست محرم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منكر نامگذاری شده است محور بیشتر سخنان امامان جمعه ‌جدیت در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منكر، اجرای درست این فریضه، الگو گرفتن از فرهنگ اهل بیت(ع) و نهضت عاشورای حسینی(ع) برای خنثی كردن توطئه دشمنان بود.
اهم سخنان خطیبان نماز جمعه در استانهای مختلف:
** نماینده ولی فقیه در استان مركزی گفت: دشمنان ایران اسلامی با استفاده از فضای مجازی در راستای تخریب شخصیت معنوی جوانان ایران گام بر می دارند بنابراین روحانیان، نخبگان دانشگاهی و آموزگاران باید برای خنثی سازی توطئه های دشمنان از استفاده كنند.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: دشمنان مذهب تشیع در ایام محرم به دنبال انعكاس آسیب های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) از قبیل قمه زنی هستند، بنابراین مردم مومن و موحد ایران اسلامی باید این مقوله مهم را درك كرده و از تخریب چهره اسلام جلوگیری كنند.
امام جمعه اراك افزود: فلسفه متعالی قیام عاشورا حاوی پیام های اخلاقی و انسان سازی است و نباید عزاداری های محرم را با رفتارهای خرافی و انحرافی همچون قمه زنی و حمل علامت های غول پیكر خدشه دار كرد.
وی اظهار كرد: امر به معروف و نهی از منكر، پیام نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) است و باید در آیین های عزاداری بیشتر برای احیا و ترویج این فریضه معنوی كوشید.
** آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری خطیب نماز جمعه اهواز نیز از تمام مسئولان خواست تا در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منكر جدی باشند تا آثار شیرین آن در سطح جامعه مشاهده شود.
** امام جمعه مشهد گفت: علت نامگذاری هفته نخست محرم به 'هفته امر به معروف و نهی ازمنكر' الهام از فرمایش سیدالشهدا(ع) است كه انگیزه قیام خود را امر به معروف و نهی از منكر معرفی كرده بودند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: امام حسین(ع) با هدف اصلی جلوگیری از انحراف سیاسی جامعه با تمام دارایی خود قیام كرد وگرنه هیچ امیدی به نهی پذیری یزید فاسد نداشت.
وی همچنین گفت: انحراف سیاسی جامعه كوفه سبب تنها ماندن نماینده امام(ع) شد لذا امروز هم می بایست با مبارزه در مقابل انحرافات و ایستادگی در كنار ولایت فقیه زمینه ساز تشرف امام زمان(عج) باشیم
**نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: جنگ‌های زیادی در تاریخ زندگی بشر رخ داده و بعدها به فراموشی سپرده شده است اما پس از گذشت سال های متمادی واقعه عاشورا همچنان شور خود را حفظ كرده و رشادت ها و مصیبت های آن بسیار دردناك است.
حجت الاسلام علی خاتمی اظهار كرد: دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های متعددی را برای تضعیف و نابودی نظام اسلامی اجرا كرده اند كه همواره با بصیرت و هوشیاری خنثی شده است.
** نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با تاكید بر آشنایی جوانان و نو جوانان با فرهنگ عاشورا گفت: تبیین اهداف این قیام بزرگ آنان را در مقابل توطئه دشمنان مصون می دارد.
آیت الله نورالله طبرسی از عاشورا به عنوان نماد ایستادگی حق در مقابل باطل یاد كرد و افزود: امر به معروف و نهی از منكر از اهداف مهم قیام سالار شهیدان (ع) است و این فریضه الهی مربوط به همه روزهای سال بوده و تنها به محرم اختصاص ندارد.
** نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: آئین های عزاداری های محرم و صفر فرصتی برای بصیرت افزایی و عرضه حقیقت دین اسلام به همه جهانیان است و این سوگواری ها می تواند ملت های ناآگاه سراسر دنیا را بیدار و متوجه كند.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی اظهار كرد:امام حسین برای امر به معروف و نهی از منكر قیام كرد و ما باید با پیروی از امام حسین(ع)،این امر پسندیده را در جامعه به درستی اجرا كنیم.
** حجت الاسلام لطفی خطیب جمعه ایلام نیز با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منكر اظهار كرد: بزرگترین پیام عاشورا و قیام حسینی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منكر بوده است.
** ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج گفت: خون پاك امام حسین و یارانش هیچ وقت پایمال نمی شود و آتش كربلا نیز همیشه روشن و جاودان خواهد ماند.
وی اضافه كرد: حاكم و قاضی واقعی خداوند متعال است و هیچ خطایی را بدون مجازات نخواهد گذاشت.
وی با اشاره هفته امر به معروف و نهی از منكر و حجاب اسلامی اضافه كرد: زنان جامعه اسلامی باید عفاف و حجاب خود را رعایت و به حجاب خود افتخار كنند زیرا خداوند در قرآن بارها از عزت و بزرگی زنان با عفت یاد كرده است.
** امام جمعه موقت قم با اشاره به این كه نهضت حضرت امام خمینی(ره) و اقتدار انقلاب اسلامی برگرفته از قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست، گفت: باید هر روز این پیوند میان انقلاب اسلامی ایران با نهضت حسینی، مستحكم تر و پایدارتر شود.
آیت الله سید محمد سعیدی با گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منكر خاطرنشان كرد: قیام امام حسین(ع) بر دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منكر استوار بود و هر كس باید با عمل، زبان و وجود خود، دیگران را دعوت به امور خیر و نهی از منكرات كند.
** امام جمعه تبریز گفت: حفظ و بقای اسلام، زنده كردن روح مقاومت و عدم پذیرش ذلت از مهمترین درس هایی است كه می توانیم از واقعه عاشورا بگیریم.
آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین و یارانش افزود: در كنار عزاداری ها باید از فرصتی كه پیش آمده برای گرفتن درس های فضیلت از مكتب حسین تلاش كنیم و عملا عاشورایی شویم.
** نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: برای سالم ماندن جامعه از فساد، تباهی و زشتی اجرای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منكر وظیفه همه مسلمانان است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: هدف قیام امام حسین(ع) اجرای امر به معروف و نهی از منكر بود زیرا جامعه اسلامی بعد از رحلت رسول اكرم(ص) دچار چنان انحرافی شده بود كه به راحتی منكر را انجام می دادند و معروف به فراموشی سپرده شده بود.
عضو خبرگان رهبری بیان كرد: امام حسین (ع) برای اجرای فریضه مهمی كه رسالت پیامبران نیز بود قیام كرد تا یك جامعه اسلامی واقعی به دنیا عرضه كند.
**حجت الاسلام سید امان الله حسینی صدر امام جمعه موقت یاسوج نیز ماه های محرم و صفر را بهترین فرصت برای افزایش غیرت دینی و روحیه ایثار و شجاعت بین قشرهای مختلف مردم به ویژه نسل جوان بیان كرد.
**حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز گفت: جان و مایه نهضت عاشورا امر به معروف ونهی از منكر است كه انجام آن، زندگی عزتمندانه را به همراه دارد.
** نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با تاكید بر ضرورت بهره گیری از فرصت مغتنم سوگواری های حضرت سیدالشهدا گفت: باید بدعت و خرافه از مراسم های عزاداری حسینی زدوده شود.
آیت الله زین العابدین قربانی تاكید كرد كه باید حداكثر استفاده را از این روزها ببریم و عزاداری های ما باید در شأن امام حسین (ع) باشد.
** حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نكونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد با اشاره به قیام تاریخی امام حسین (ع) گفت: این امام بزرگوار بخاطر مبارزه با بدعت گذاری در دین خدا و جلوگیری از جابجایی معروف و منكر قیام كرد.
وی تاكید كرد: جلوگیری از انجام منكر و حساس بودن نسبت به این مهم در جامعه وظیفه تمامی مردم و مسئولان است.
** آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان امر به معروف و نهی از منكر را مهم ترین پیام عاشورا برشمرد و گفت: برگزاری آیین عزاداری امام حسین (ع) و ایام محرم در انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده تاثیرگذار است.
**آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه كرج با اشاره به اینكه امروز در مقابل جنگ نرم دشمنان در عرصه فرهنگ قرار داریم، گفت: درس های قیام عاشورا و عزاداری سید و سالار شهیدان سپر محكمی در برابر جنگ نرم دشمنان است.
** آیت الله سید یحیی جعفری امام جمعه كرمان گفت: امام حسین (ع) به شهادت رسید تا جامعه اسلامی را نجات دهد و نگذارد فردی نااهل به عنوان خلیفه خود را بر جامعه تحمیل كند.
** حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امام جمعه موقت بوشهر گفت: تاسوعا و عاشورا درس توحید و خداپرستی و تسلیم شدن در برابر امر پروردگار است و یك قصه تاریخی نیست.
وی تاكید كرد: فرهنگ عاشورا مروت، مردانگی، عبودیت و بندگی خداست كه این فرهنگ باید در سطح جامعه نیز ترویج پیدا كند.
وی تاكید كرد: عاشورا بهار شور و شعور، عاطفه و ایمان است و امیدواریم خداوند توفیق استفاده از فضایل این ماه را به بندگان خود ارزانی بخشد.
** حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی امام جمعه بیرجند گفت: امام حسین (ع) مظهر كرامت و آزادگی است و برای زنده نگه داشتن اسلام جلوی ظلم و تحقیر ایستادگی كرد.
** آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه كرمانشاه گفت: هیچ قدرتی مثل تاسوعا و عاشورا نمی تواند این همه مردم را به هیات ها و خیابان ها بكشاند و منبردارها و مداحان باید بتوانند از این فرصت برای تبلیغ دین و شعائر اسلامی به خوبی استفاده كرده و پیام عاشورا و محرم را به جهانیان منتقل كنند.
** نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت: امر به معروف و نهی از منكر نباید موجب دین گریزی شود
آیت الله سیدكاظم نورمفیدی افزود: برخی از كارها هرچند هم كه با نیت خیر انجام شود اما موجب دین گریزی مردم به ویژه جوانان می ‌شود.
وی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: كربلا یعنی انصاف، مردانگی، توحید، بندگی خالص حق، مخالفت با ظلم و محبت حتی به دشمن كه لازم است به معنویت و ابعاد مختلف حماسه عاشورا توجه و در آن تفكر كرد.
** شیخ محمد عقیل شیهك زهی امام جمعه اهل سنت جاسك نیز گفت: امام حسین (ع)برای همه مسلمانان و تمام دنیا بود و به هیچ فرقه، مذهب و گروه خاصی به تنهایی تعلق نداشته و ندارد و این بهترین نقطه مشترك برای حفظ وحدت و انسجام در جامعه اسلامی است.
** نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: قیام امام حسین (ع) نمونه بارز استكبار ستیزی و ایستادگی در مقابل زورگویی ظالمان است.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی افزود: حضرت امام حسین (ع) با قیام خونین عاشورا درس ایستادگی و مقاومت در مقابل ظالمان را به تمامی مسلمانان جهان آموختند.
**نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: عاشورا باید ایمان و باور مردم را تقویت كند، قبل و بعد از محرم باید اعتقادات مردم تغییر پیدا كرده باشد و سخنرانان و مداحان در جلسات عزاداری باید این مهم را انجام دهند.
آیت الله ایمانی افزود: مسئولیت پذیری، امام حسین (ع) را به كربلا آورد و باعث شهادتش شد و این روح مسئولیت پذیری باید در مردم نیز زنده و تقویت شود.
** حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد با بیان اینكه امر به معروف و نهی از منكر از ملزومات زندگی بشری است گفت: همه باید در احیای این فریضه الهی احساس مسئولیت كنند.
** نماینده ولی فقیه وامام جمعه اصفهان گفت: ایام محرم فرصت خوبی برای شناخت مسیر و فهم از راه ائمه اطهار است و باید در ارتباط با اهداف قیام امام حسین(ع) تفكر داشته باشیم.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: حضرت سید الشهدا (ع) با قیام خود بر حقیقت امر به معروف و نهی از منكر صحه گذاشتند تا به این وسیله مردم از روحیه بی تفاوتی خارج شوند.
**امام جمعه مسجد مكی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: امام حسین(ع) زمانی كه احساس كردند دین در مخاطره و بساط عدالت در حال برچیده شدن است برای دفاع از دین، اجرای عدالت و مخالفت با خودكامگی و قدرت طلبی قیام كردند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار داشت: امام حسین(ع) هرگز انگیزه ی دنیوی و رسیدن به پست و مقام در سر نداشت بلكه اهداف ایشان خدایی و دینی بود زیرا این امام(ع) تربیت یافته حضرت رسول اكرم(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بوده است.
وی امام حسین(ع) را الگوی تمام مسلمانان دانست و بیان كرد: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی امام حسین(ع) را اسوه و الگوی خود می دانند و محبت اهل بیت(ع) در دل تمام مسلمانان جهان قرار دارد.
1138/1042
خبرنگار: ناهید صفری ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
۰ نفر