۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۳
کد خبر: 82261152
T T
۰ نفر
رونمايي دو آيين عاشورايي ثبت شده گناباد در فهرست آثار ناملموس

گناباد- ايرنا- آيين عاشورايي مرثيه واويلاي روستاي مند و مراسم مذهبي و فرهنگي حسن حسين بيدخت كه امسال در فهرست آثار ناملموس معنوي كشور ثبت شد روز شنبه همزمان با ششمين روز محرم طي مراسمي در گناباد رونمايي شدند.

به گزارش ايرنا، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد در اين مراسم گفت: 'مرثيه واويلاي مند' با قدمت افزون بر 100 سال دهه نخست محرم در مساجد و حسينيه‌هاي روستاي مند برگزار مي‌شود.
عليرضا شناسايي افزود: اين آيين به دليل تركيب موزون و هماهنگ در اجرا، ترجيع بندي اشعار محتشم كاشاني و ديوان عبدالجواد جودي خراساني در فهرست آثار ناملموس معنوي كشور به ثبت رسيد.
وي ادامه داد: 'مراسم حسن و حسين بيدخت' هم با شيوه­اي منحصر به فرد در اجراي دايره ­وار و چاووشي‌­خواني مياندار از ديگر آثار ثبت شده در فهرست آثار معنوي عاشورايي كشور محسوب مي شود.
فرماندار گناباد نيز در اين مراسم گفت: ثبت آثار عاشورايي اين شهرستان در فهرست ميراث معنوي ايران اقدامي ارزشمند و هويت بخش در سطح منطقه اي و ملي و بيانگر اصالت فعاليتهاي مذهبي در اين منطقه است.
محمدعلي نبي پور افزود: بعد حماسي و تاثيرگذاري واقعه عاشورا بر زندگي سياسي، اجتماعي و فرهنگي موجب بيداري مسلمانان در برابر مستكبران و ظالمان و اعتلاي شيعه در جهان و آيينهايي همانند واويلاي مند و حسن حسين بيدخت در بعد فرهنگي موجب زنده نگهداشتن اين قيام شده است.
همچنين آيين نخل گرداني نوغاب و روستاهاي رهن، رياب و قصبه شهر، شبيه خواني رياب و نوغاب شهرستان گناباد سال 1391 در فهرست آثار معنوي ايران ثبت شدند.
گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: عليرضا حسن زاده**منتشركننده: حسين كريم زاده
2095/1858