۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82263118
T T
۰ نفر
30 درصد شبكه توزیع آب آشامیدنی شهرهای كهگیلویه و بویراحمد فرسوده است

یاسوج -ایرنا- مدیرعامل آب و فاضلاب شهری كهگیلویه و بویراحمد یكی از مشكل های اساسی پیش روی این شركت را فرسودگی 30درصد از شبكه توزیع آب آشامیدنی شهری استان ذكر كرد.

سید علی لدنی نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول شبكه توزیع آب آشامیدنی شهری كهگیلویه و بویراحمد یك هزار و 412 كیلومتر است.
وی افزود: از این مقدار شبكه توزیع آب آشامیدنی شهری 30 درصد معادل 435 كیلومتر فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد.
لدنی نژاد تصریح كرد كه مرمت و اصلاح شبكه توزیع آب آشامیدنی شهرهای استان براساس برنامه ریزی در دستور كار شركت آب و فاضلاب قرار گرفته است.
به گفته وی، اعتبار لازم برای نوسازی و اصلاح شبكه‌های فرسوده آب آشامیدنی شهری استان 650 میلیارد ریال است.
لدنی نژاد عنوان كرد كه بیشترین فرسودگی شبكه توزیع آب آشامیدنی شهری در استان مربوط به شهر یاسوج است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری كهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: اگرچه تعداد دقیق انشعاب های غیرمجاز آب آشامیدنی در مناطق شهری استان مشخص نیست ولی از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از پنج هزار انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب شناسایی شده است.
لدنی نژاد افزود: بیشترین انشعاب های غیرمجاز آب و فاضلاب مربوط به مناطق شهری یاسوج و مادوان است.
وی اظهار داشت: برای جمع آوری انشعاب های غیرمجاز كمیته ساماندهی تشكیل شده و با هدف شناسایی و جمع آوری آنها در شهرهای استان با پنج پیمانكار قرارداد منعقد شده است.
لدنی نژاد در ادامه با اشاره به اینكه در سال جاری بیش از 15 مورد شكستگی خطوط انتقال و بیش از یك هزار و 500 مورد شكستگی شبكه توزیع آب آشامیدنی در شهرهای كهگیلویه و بویراحمد ترمیم شد، بیان كرد: بیشترین موارد شكستگی شبكه توزیع آب مربوط به شهر یاسوج بوده است.
وی افزود: از این تعداد بیش از یك هزار مورد رفع شكستگی شبكه در شهر یاسوج صورت گرفت و شهرهای گچساران و دهدشت به ترتیب در رده‌های بعدی میزان رفع شكستگی قرار داشتند.
لدنی نژاد عنوان كرد: علاوه بر بالا بودن عمر شبكه‌های توزیع در سطح شهرهای استان، دستكاری انشعاب های و شبكه‌های توزیع و نصب غیر اصولی و خودسرانه انشعاب توسط برخی افراد موجب بالا رفتن میزان شكستگی در سطح شبكه توزیع آب آشامیدنی شهرهای استان شده است.
وی از شهروندان هم استانی خواست تا هرگونه شكستگی شبكه توزیع و انشعاب‌های آب را به شماره 122(اتفاقات آب) گزارش دهند.
لدنی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینكه در تابستان سال جاری تلاش شد كه میزان قطعی آب در مناطق شهری استان كاهش یابد، اظهار كرد: با تشكیل نشست‌های مستمر و كارشناسی تلاش شد كه عوامل دخیل در قطعی آب شناسایی و راهكارهای عملیاتی برای برطرف كردن آنها اندیشیده شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كهگیلویه و بویراحمد افزود: با تلاش‌هایی كه در این زمینه صورت گرفت و به رغم همه كمبودها میزان قطعی آب نسبت به سال گذشته كاهش داشت.
وی افت سطح چاه‌های آب آشامیدنی را اصلی‌ترین عامل قطعی آب دانست و گفت: افزایش جمعیت زیر پوشش آب و فاضلاب شهری در كنار كاهش میزان آب تولیدی به نوبه خود در این رابطه مزید برعلت بود.
لدنی نژاد عنوان كرد: در موارد متعددی نیز به قطعی آب به دلیل رفع شكستگی و اصلاح و توسعه شبكه بوده است.
وی یادآور شد: در سال جاری بیش از سه هزار و 200 انشعاب جدید آب برای مشتركین آب و فاضلاب استان نصب شده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان كرد: از این تعداد 2700 انشعاب خانگی و مابقی اداری و تجاری بوده است
تعداد مشتركان این شركت در استان در بخش آب 145 هزار و 315 و در بخش فاضلاب 30 هزار و 383 مورد است.
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا كهگیلویه و بویراحمد» telegram.me/irnayasujj دنبال كنید.
خبرنگار: مسعود علیزاده نصرآباد ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110