۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82263267
T T
۰ نفر

مجالس شبيه خواني در اردبيل رونق گرفت

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82263267
مجالس شبيه خواني در اردبيل رونق گرفت

اردبيل - ايرنا - مسوول نمايش حوزه هنري استان اردبيل از اجراي مراسم شبيه خواني به مناسبت ماه محرم در اردبيل و استقبال عزاداران حسيني از اين مجالس خبر داد.

داور فرماني روز دوشنبه به برگزاري مجلس 'توبه حربن يزيد رياحي' در سالن رو باز بوستان هنر اردبيل اشاره كرد و افزود: هنر شبيه خواني يكي از كامل ترين نمونه هايي است كه در قالب نمايش با رعايت مولفه هاي تشكيل دهنده يك نمايش ميداني در جاي جاي استان اجرا
مي شود.
او گفت: امروز با انواع و اقسام مختلف اشكال و شيوه اجرايي نمايش و تئاتر روبرو هستيم و اين همه شيوه هاي اجرايي با پيشرفت تجربه هاي اساتيد هنر دنيا به ميان مي آيد از آن جمله مي توان به نمايش هاي خياباني ، ميداني ، محيطي ، پرفورمنس ، تئاتر مشاركتي و تئاتر مستند اشاره كرد.
او اظهار كرد: شبيه خواني در اردبيل با استفاده از ظرفيت هاي نمايشي ارتباط تنگاتنگي با تماشاگران برقرار مي كند و اين نوع نمايش قابليت هاي بسيار تاثيرگذاري دارد.
وي گفت: تمام حواس تماشاگران در اين شبيه خواني بكار گرفته مي شود ، تماشاگر از شربت مجلس مي نوشد بوي عطر و گلاب و بوي آتش خيمه ها را استشمام مي كند ، با چشمانش همه وقايع را ديده با گوشش همه صداهاي شبيه را مي شنود ، با دستانش بيرق هاي موجود را لمس كرده و از نزديك لباس و پرچم موافق خوان ها را لمس كرده و نذر به آن مي بندد و اين در حالي است كه در ساير رسانه هاي اجتماعي چنين امكاني ميسر نيست.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي حوزه هنري اردبيل ، فرماني در عين حال شبيه خواني را به دليل ويژگي هاي منحصر بفرد منبعي بسيار غني براي محققان هنرهاي نمايشي دانست.
به گفته او ، گروه شبيه خواني مسجد محله ابوطالب عصر يكشنبه 18 مهر مجلس 'امان نامه' را اجر كردند و امروز (دوشنبه) نيز مجلس 'وداع امام حسين (ع)' را در سالن رو باز بوستان هنر اردبيل اجرا مي كنند.
شبيه خواني نمايش مذهبي ، حماسي شيعيان بويژه در ميان آذري هاست ، هنري كه عوامل اجرايي آن نه كلاس ديده هاي تئاتر كه همان مردم عادي كوچه و بازار هستند.
اعجازي در شبيه خواني ها نهفته است كه كارگر ، كشاورز و كاسب ساده روستايي بي هيچ تعليم و تعلمي در لباس لشكر حسين و يا يزيد چنان هنرمندانه ايفاي نقش مي كنند كه شايد كلاسي براي كلاس ديده هاي هنر نمايش باشد.
در بيشتر مناطق ايران به ويژه در استان هاي آذري نشين و استان اردبيل در ايام تاسوعا و عاشورا دهها گروه شبيه خواني در تمامي روستاها و شهرها صحنه هاي كربلا را با زبان نظم ونثر به زيبايي هر چه تمام تر براي عزاداران ارائه مي كنند و اشك جاري بر گونه هاي تماشاگران عمق تاثيرگذاري تعزيه را به نمايش مي گذارد.
شبيه خواني در گذشته اي نه چندان دور به عنوان بهترين نوع تعزيه در ماههاي محرم و صفر در اماكن مختلف شهرهاي استان اردبيل به اجرا در مي آمد.
تعزيه جناب مسلم ، تعزيه خروج امام از مدينه ، تعزيه حربن يزيد رياحي ، تعزيه تنور خونين ، تعزيه ساربان ، تعزيه تشييع پيكر شهداي كربلا توسط قبيله بني اسعد ، تعزيه شهادت علي اكبر و تعزيه اسارت اهل بيت امام از جمله شبيه خواني هايي بود كه در گذشته بترتيب در ايام محرم به اجرا در مي آمد اما امروزه تنها در ايام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعين مراسم شبيه خواني برپا مي گردد.
روز عاشورا اوج برپايي مراسم شبيه خواني در مناطق مختلف استان اردبيل است و در اين روز تقريبا در تمامي روستاها و ميادين مختلف شهرها اين مراسم برپا مي شود.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: عارف شيرزاد
6018/ 1257