۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82263274
T T
۰ نفر

نذري؛ لقمه متبرك

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82263274
نذري؛ لقمه متبرك

تهران - ايرنا - در فرهنگ مردم ايران نان و نمك ارزشمند است و در باور و اعتقادات ديني ما بر لقمه حلال تاكيد شده و از اين رو فرهنگ اطعام و پخش نذري در ايام محرم به گستردگي انجام مي شود. از نظر همه مردم اين لقمه ها متبرك است.

پخش نذري در عزاداري هاي آييني به ويژه در ايام سوگواري محرم در ميان مردم رواج دارد و هركس با در نظر داشتن نيتي كه در دل دارد اقدام به توزيع نذر مي كند.
شيعيان سوگوار در غم اباعبدالله الحسين (ع) و ياران آن حضرت، نه تنها در ايران بلكه در سراسر دنيا و با اميد كرم و بخشودگي و برآورده شدن حاجاتي كه در دل دارند همه ساله نذورات خود را ادا مي كنند و جالب اين كه نذري دادن محدود به مسلمانان نمي شود و بارها ديده و شنيده ايم كه هموطنان ارمني و زرتشتي نيز به دليل ارادت به امام بزرگوار شيعيان در كنار مسلمانان نذري مي دهند.
مراسم نذري دادن مجموعه اي از ارزش هاي انساني و اسلامي است و ارزش هاي اجتماعي چون برابري، تعاون، اتحاد، نظم، مساوات و برابري در عرصه زندگي اجتماعي را به نمايش مي گذارد.
خوان نعمت الهي در مراسم عزاداري امام حسين عليه السلام گسترده مي شود و كمتر كسي را مي بينيم كه غذاي نذري عزاداري را نخورده و به قولي سر سفره ي كرم اين حضرت ننشسته باشد.
فرهنگ عاشورا همه مناسبات اجتماعي و اقتصادي را دچار تغييرات مثبتي مي كند كه در ذهن هيچ كس نمي گنجد. در شرايط عادي كمتر پيش مي آيد كه افراد به دور از پايگاه اقتصادي و اجتماعي دوشادوش يكديگر كار كنند؛ در حالي كه براي خدمت در مراسم عزاي حسيني همه در تلاش هستند كه از هم سبقت بگيرند. مديري كه برنج نذري آبكش مي كند و پزشكي كه سيب زميني قيمه نذري را پوست مي كند، افرادي كه همه با نيتي در دل پاي ديگ هاي غذا منتظر هم زدن غذا هستند و البته با تمام افتخار اين كارها انجام مي شود.
در ايام عادي سال اگر كسي زنگ منزل شما را بزند و بگويد برايتان غذا آورده تعجب مي كنيد و ممكن است حتي غذاي او را نپذيريد؛ اما پخش نذري در ايام سوگواري بويژه ايام محرم فرق دارد.
اصلا عطر و بوي غذاي نذري متفاوت است و طعم آن فارغ از اينكه قيمه باشد يا عدس پلو و يا ساير غذاها با هر غذاي ديگري قابل مقايسه نيست.
نذري ها زماني دلنشين‌تر مي شود كه ساده و به دور از تجمل و اسراف باشد اما متاسفانه بساط چشم و هم چشمي در اين مورد هم به وجود آمده است و سفره هاي رنگين و نامتعارف هم در برخي موارد باب شده است. حال جاي اين پرسش است كه آيا در مراسم سوگواري جايي براي تجملگرايي بايد گذاشت؟
اگر چه اغلب نذورات از جنس خوراكي ها هستند اما در سال هاي اخير نذرهاي فرهنگي در قالب خدمت رساني، كمك و پخش كالاهاي فرهنگي از جمله كتاب و لوح هاي فشرده نيز به صورت نذر توزيع مي شود. و اين اقدام پسنديده به نهادينه سازي فرهنگ عاشورا كمك مي كند. همچنين اهداي خون نيز از ديگر نذوراتي است كه در ايام سوگواري براي كمك به بيماران انجام مي شود.
به هر روي، نذورات تنها خوراكي نيستند و نذورات معنوي و فرهنگي نيز با نيت ارتقاي آگاهي هاي اجتماعي و ترويج و تداوم فرهنگ عاشورايي، مي توانند زمينه ساز اقداماتي موثر در سطح فردي و اجتماعي باشند و به نظر مي رسد كه همگام با شور حسيني بايد معرفت و بينش حسيني نيز كسب كرد.
اجتمام(5)**3229**1569**حنانه شفيعي *انتشاردهنده: علي حبيبي
۰ نفر