۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82264426
T T
۰ نفر

آئين عزاداري تاسوعا در سبزوار

۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82264426
آئين عزاداري تاسوعا در سبزوار

سبزوار- ايرنا- با فرا رسيدن تاسوعا بيرق هاي عزاداري در شهرستان سبزوار همچون ساير شهرها و مناطق كشور برافراشته شده و شهر يكپارچه سياه پوش شده است.

به گزارش ايرنا، تشكيل هيات هاي عزاداري، علم بندان، علم گرداني، نخل گرداني، مويه خواني، تعزيه خواني و اطعام و نذري به ويژه در تاسوعا و عاشورا از سنت هاي رايج محرم اين شهرستان در ماه محرم است.
يك كارشناس و پژوهشگر تاريخ به خبرنگار ايرنا گفت: آيين علم بندان بخشي از مراسمي است كه همه ساله با آغاز ماه محرم و به ويژه شب تاسوعا در سبزوار و روستاهاي اين شهرستان برگزار مي شود.
محمد عبدالله زاده ثاني، قدمت آيين علم بندان در شهرستان سبزوار را بيش از 200 سال دانست و افزود: در اين مراسم هيات عزاداران با انجام راهپيمايي مردم را به سوي خود مي خوانند.
وي علم گرداني را از ديگر رسوم اين شهرستان دانست و اظهار كرد: علم يكي از نمادهاي عاشوراست و مراسم علم گرداني از روز هفتم محرم آغاز مي شود و عزاداران حسيني در هر روستا و آبادي تا ظهر عاشورا در تمام نقاط آبادي و روستا به حركت درمي آيند.
وي گفت: در مراسم علم گرداني جمعيت سوگوار فاصله منزل قبلي تا منزل بعدي را به آرامي سينه مي زنند و به صورت دو دسته ابياتي را در رثاي حضرت امام حسين (ع) و يارانش مي خوانند و براي صاحبخانه و درگذشتگان آن از خداوند طلب مغفرت مي كنند.
عبدالله زاده ثاني افزود: تعزيه خواني از جمله آيين هاي عزاداري سنتي در سبزوار است كه در آن نمايشي از واقعه كربلا توسط افرادي كه هر يك نقشي از شخصيت‌ هاي اصلي را برعهده دارند، اجرا مي شود.
اين پژوهشگر تاريخ اظهار كرد: تعزيه هاي دو طفلان مسلم، مختار، وهب، حضرت عباس (ع)، حضرت علي اكبر (ع)، حضرت قاسم (ع) و شهادت حضرت امام حسين (ع) از جمله تعزيه هاي مشهور در سبزوار است.
وي ادامه داد: سبزوار يكي از شهرهاي پايه گذار هنر تعزيه در كشور به شمار مي رود و كتاب روضه الشهدا اثر مرحوم ملا واعظ كاشفي سبزواري منبع و مرجع اصلي اشعار تعزيه است.
يك كارشناس هيات هاي مذهبي سبزوار نيز درباره آئين نخل گرداني گفت: قدمت آيين نخل گرداني در سبزوار بر اساس تاريخ ساخت نخل ها به حدود 500 سال قبل يعني به قرن 9 هجري مي رسد.
عبدالحسين كارگري نخل را استعاره اي از شهداي كربلا و يادآور مصائب روز عاشورا دانست و افزود: اين آئين با حضور خيل عزاداران حضرت اباعبدالله (ع) در سبزوار و برخي روستاهاي اين شهرستان با شكوه خاصي برگزار مي شود.
وي اظهار كرد: آئين نخل گرداني در روز عاشورا اجرا مي شود و افرادي سياه پوش با وضو و ذكر صلوات نخل را در مسير خاصي مي چرخانند.
وي گفت: نخل از يك چارچوب چوبي يا آهني تشكيل شده كه پوشش آن از پارچه ساده سياه است و روي نخل با قاليچه ها، كتيبه ها و پارچه هايي به نام اسامي ائمه اطهار (ع) و حضرت اباعبدالله الحسين (ع) گلدوزي شده است.
كارگري افزود: يكي ديگر از آيين ها، آيين مويه خواني است كه بانوان در مجالس تعزيه و در رثاي اهل بيت (ع) مي خوانند كه در آن به واقعه عاشورا و روي زمين ماندن اجساد شهيدان كربلا اشاره دارد.
مركز شهرستان 320 هزار نفري سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
8145/7500/ 6053 خبرنگار: حميد دلاوري هروي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم