۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۲
کد خبر: 82264992
T T
۰ نفر
آيين سنتي نخل برداري عصر عاشورا در تفت برگزار شد

يزد - ايرنا - آيين باشكوه و سنتي نخل برداري (نخل گرداني) عصر عاشورا با حضور خيل عظيمي از عزاداران حسيني در حسينيه امام(شاه ولي) شهر تفت در استان يزد برگزار شد.

به گزارش ايرنا اين آيين معنوي، همه ساله در عصر عاشورا و روز شهادت حضرت علي (ع) با حضور خيل عاشقان اهل بيت(ع) از سراسر استان و كشور برپا مي شود.
آيين عزاداري روز عاشوراي تفت كه نخل برداري نيز جزئي از آن است در فهرست آثار معنوي كشور ثبت شده و همه ساله بسياري از دوستداران اهل بيت (ع) از سراسر كشور براي شركت در اين مراسم معنوي به تفت سفر مي كنند.
نخل كه در لغت فارسي به معناي تابوت است نزد مردم منطقه نمادي از تابوت سيدالشهدا(ع) مي باشد.
نخل وسيله اي چوبي است كه دو طرف آن به صورت مشبك، از چوب ساخته شده و بوسيله چوب هاي ديگر به هم مرتبط شده و بر روي چهار تير چوبي قرار دارد.
هيات هاي مذهبي در اين روز، دو روي نخل را با آيينه تزيين مي كنند و در بين آئينه ها، عكسهاي امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامي و شهداي جنگ تحميلي را قرار مي دهند كه اين كار جلوه خاصي به نخل مي بخشد.
هيات ها پس از اينكه بدنه نخل را با پارچه سياه پوشاندند، شماري شمشير و خنجر برهنه بر روي پارچه مشكي نصب مي كنند.
پس از آماده شدن نخل، يكي از هيات هاي مذهبي وارد حسينيه شده و در حاليكه اعضاء هيات مي دوند و با صداي بلند حسين حسين مي گويند به زير نخل رفته و به اتفاق ديگر عزاداران كه از قبل در زير نخل قرار كرفته اند با فرياد يا علي نخل را از جا بلند مي كنند.
در اين زمان، عزاداران نخل را سه يا پنج مرتبه دور حسينيه مي گردانند و همزمان صداي اذان در فضاي حسينيه طنين انداز مي شود.
آيين نخل برداري در اين لحظه از چنان هيجان معنوي برخوردار است كه بايد در صحنه بود و با چشم خود اين منظره روحاني را نظاره كرد.
مردم سوگوار و هيات هاي مذهبي پس از آنكه نخل را به دور حسينيه گرداندند آن را در جاي اوليه خود قرار مي دهند و در حاليكه به سر و سينه خود مي زنند فرياد حسين حسين آنها در حسينيه طنين انداز مي شود.
تفت در 20 كيلومتري شهر يزد قرار دارد.
6197/ 6014/ گزارشگر: محمدحسين فلاح تفتي** انتشار: كاظم شاملو*