۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82268523
T T
۰ نفر
فضاي خارج از مدرسه بر گفتمان كودكان تاثير مي گذارد

تهران - ايرنا - مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: آموزش و يادگيري تنها محدود به فضاي مدرسه نيست و بسياري از گفتمان‌ها، شخصيت و تفكر بچه‌ها در خارج از مدرسه، جامعه و شبكه‌هاي اجتماعي شكل‌ مي‌گيرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل كانون پرورش فكري، عليرضا حاجيان زاده در جمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان به آنها توصيه كرد؛ مساله‌ تعليم و تربيت را با چنين نگرشي دنبال كنند چرا كه مخاطب ما بچه‌ها هستند و تنها در ساعت‌هاي مشخصي جسم و فكر آنها در اختيار ماست.
وي در اين نشست تلاش كرد تا دانشجويان و معلمان را با ظرفيت‌هاي كانون آشنا كند و به آنها توضيح داد: همان‌طور كه آموزش و پرورش با ساز و كارهايي در راستاي برنامه درسي‌، از جمله كتاب درسي‌ و منابع آموزشي، تدريس معلم و ارزشيابي تحصيلي، آموزش رسمي كشور را به عهده دارد، كانون نيز در كنار آن، متولي آموزش غيررسمي و غيرمستقيم در خارج از مدرسه و زمان‌هاي فراغت بچه‌ها است.
حاجيا‌ن‌زاده، عواملي چون صدا و سيما، سينما، خانواده، فرهنگ عمومي جامعه، مجامع مذهبي، مساجد، كتابخانه‌ها، آموز‌شگاه‌هاي آزاد، محافل دوستانه، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، فضاي مجازي، بازي‌هاي موبايلي و اينترنتي، ارتباط با گروه‌هاي همسال و تشكل‌هاي دانش‌آموزي را در فرايند تعليم و تربيت غيررسمي تاثيرگذار عنوان كرد.
وي يادآور شد: بچه‌ها براي حضور در كانون آزاد‌ند و مي‌توانند از بين ساير نهادهاي فرهنگي دست به انتخاب بزنند.
مديرعامل كانون پرورش فكري به برخي ويژگي‌هاي مهم كانون كه به اعتقاد وي عامل موفقيت اين نهاد تلقي مي‌شود اشاره كرد و حس اختياري بودن حضور در كانون در كنار فعاليت‌هاي متنوع و متناسب با ذائقه بچه‌ها، دارا بودن مربياني توانمند، مهربان و دوست‌داشتني و توجه به ارزش‌هاي ديني، انقلابي را از جمله اين ويژگي‌ها برشمرد.
حاجيان زاده مشاركت‌ دادن بچه‌ها را در فعاليت‌هاي گروهي از جمله ويژگي‌هايي عنوان كرد كه در فعاليت‌هاي كانون مورد توجه است تا از اين راه از منزوي شدن آن‌ها جلوگيري و بچه‌ها در يك فضاي اجتماعي سالم و جذاب تربيت ‌شوند.
به گفته‌ وي تاثيرگذاري اخلاقي كانون با روش‌هاي مورد علاقه كودكان و به دور از نصيحت‌هاي كلامي و ظاهري است.
مدير عامل كانون پرورش فكري ادامه داد: فضاي فيزيكي و معماري داخل مراكز كانون همراه با رنگ‌آميزي مناسب و دلپذير اين مراكز، اشتياق كودكان و نوجوانان به فعاليت‌هاي كانون، خوش‌ نامي در افكار عمومي و داشتن اعتبار در سطح ملي و مطرح بودن در سطح بين‌الملل به عنوان نهادي شناخته شده در دنيا از ديگر ويژگي‌هاي كانون است.
حاجيان زاده، مهم‌ترين و برجسته‌ترين ويژگي كانون را مورد اعتماد و عنايت بودن مقام معظم رهبري خواند و يادآور شد: كانون همواره رهنمودهاي مفيد و راهبردي ايشان را نصب‌العين قرار مي‌دهد.
بخش ديگري از سخنان مديرعامل كانون در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان به رويكرد تعليم و تربيت كانون مبتني بر دو عنصر دانايي و توانايي اختصاص داشت و تاكيد كرد: تقويت تفكر و مهارت‌افزايي يا به تعبيري پرورش فكر و شكوفايي استعدادها - كه در اساس‌نامه‌ كانون هم قيد شده است - هم‌چون بال‌هايي هستند كه در كنار هم مي‌توانند انسان‌ها را پرواز بدهند چرا ‌كه دانايي بدون مهارت و در مقابل، توانايي بدون پشتوانه علمي نمي‌تواند تاثيرگذار باشد.
به اعتقاد حاجيان‌زاده، تقويت دانايي در كانون از طريق كتابخواني و توسعه‌ سواد خواندن و با روشي كاملا فرآيندي و شيوه‌هايي مانند قصه‌‌گويي، يا اجراي تئاتر و 42 فعاليت فرهنگي‌ هنري كانون دنبال مي‌شود و بچه‌ها در اين رويكرد با گرايش به كتاب‌خواني به تقويت مهارت‌ هاي خواندن، نوشتن، بيان خوب و تحليل‌گرايانه و مهارت گوش كردن مي‌پردازند و همين مهارت‌ ها در آينده آن‌ها را به چهره‌هايي مطرح در عرصه‌هاي علمي، دانشگاهي و هنر و ادبيات تبديل مي‌كند.
وي بر اهميت بازي و سرگرمي به عنوان يك موضوع مغفول واقع‌ شده در نظام تعليم و تربيت تاكيد كرد و يادآور شد: در كلاس‌هاي مدرسه مي‌توانيم بسياري از آموزش‌ها را به شكل بازي به بچه‌ها ياد دهيم همان كاري كه كانون با توليد بازي‌ها و سرگرمي‌هاي سازنده فكري انجام مي‌دهد.
مديرعامل كانون پرورش فكري درباره فضاي مجازي و فن‌آوري‌هاي نوين نيز توضيح داد: با توجه به نيازهاي روز جامعه كانون به اين عرصه نيز وارد شده است.
حاجيان‌زاده با اشاره به يكي از بندهاي تفاهم‌نامه امضا شده بين كانون و دانشگاه فرهنگيان گفت: طبق اين تفاهم‌نامه دانشجويان اين دانشگاه مي‌توانند دوره‌هاي كارورزي خود را در مراكز كانون بگذرانند تا از نزديك با روش كار كانون با بچه‌ها بيشتر آشنا شوند.
رييس دانشكده باهنر ديگر سخنران اين نشست نيز فلسفه‌ وجودي و حلقه وصل اين برنامه را تعليم و تربيت بيان كرد و گفت: اين نقطه‌ اتصال باعث شده كه ما در اين امر بيشتر كند و كاو و تفكر كنيم چرا كه از ابتداي تاريخ بشر اين مساله، موضوعي نبوده كه به فراموشي سپرده شود.
معصومه بيات افزود: همه ما به بحث تعليم و تربيت مي‌پردازيم اما در وهله اول بايد خود را بسازيم و بعد از اين به ساختن جامعه بيانديشيم.
به اعتقاد بيات، دانشجو معلمان مي‌توانند نقش‌پذيري را به نقش‌آفريني تبديل كنند و براي اين نقش‌آفريني نياز به ابزارهاي جديدي دارند.
همايش آشنايي دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان با ظرفيت‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مركز آموزش عالي شهيد باهنر برگزار شد.
فراهنگ**1883**1027**دريافت كننده: مريم جلوداران**انتشار دهنده:محمدجواد دهقاني