۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82270098
T T
۰ نفر

چین پیشرو تجارت با قاره آفریقا

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82270098
چین پیشرو تجارت با قاره آفریقا

پكن - ایرنا -‌ چین در راستای توسعه تجارت با قاره آفریقا، موفق شده حجم مبادلات خود با این قاره را به بالغ بر ۲۲۰ میلیارد دلار برساند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از كشورهای غربی بخصوص آمریكا همواره چین را متهم كرده اند كه تجارتی ناعادلانه با آفریقا دارد، ‌اتهامی كه همواره از سوی پكن تكذیب شده است.
غربی ها بر این باورند كه اصولا كل تجارت آمریكا با آفریقا به بیش از ۸۰ میلیارد دلار نمی رسد در صورتی كه میزان تجارت چین با این قاره نزدیك به سه برابر این رقم است.
بررسی ها حاكی است كه چینی ها بویژه به نفت، منابع انرژی و مواد معدنی این قاره نیاز مبرم دارند و دائما در حال افزایش فرصت های تجاری با قاره آفریقا هستند.
آمریكا در این باره مدعی است كه سرمایه گذاران چینی با سرمایه های هنگفت خود زمین ها را در آفریقا خریداری می كنند و سپس با قراردادهایی كه امضا می كنند برای این قاره بیمارستان، ‌بزرگراه، ‌خط آهن، ‌مدرسه و سامانه های مخابراتی احداث می كنند و به این ترتیب راه های نفوذ خود را در آفریقا افزایش می دهند.
چینی ها اما دیدگاهی كاملا مخالف دارند و بر این باورند كه غرب سالیان متمادی آفریقا را استعمار كرده و منابع آن را به یغما برده و این قاره را در فقر نگهداشته است، در صورتی كه چین بدهی بسیاری از كشورهای آفریقایی را بخشیده و با اجرای طرح های زیربنایی موجبات توسعه این كشورها را فراهم آورده است.
در ماه جاری میلادی چین اعلام كرد كه یك خط آهن برقی را كه آدیس آبابا پایتخت اتیوپی را به دریای سرخ در جیبوتی متصل می كند با یك سرمایه گذاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری و اعتبار اكزیم بانك چین به طول ۷۵۰ كیلومتر راه اندازی كرده اند.
یكی از مهمترین اقدامات برای افزایش صادرات و واردات به قاره آفریقا همین خط آهن است و چین آن را باعث شكوفایی این منطقه می داند.
البته خبرگزاری شین هوا و روزنامه مردم نیز اخبار مربوط به راه اندازی این ریل راه آهن را منتشر كرده اند و قرار است در پنج سال اول مهندسان چینی این خط را هدایت كنند و بعد از آن به كاركنان اتیوپی سپرده می شود.
تارنمای غربی «هیل» در گزارشی آورده است كه چین با ارائه این خدمات گام هایی برای توسعه آفریقا بر می دارد اما این طرح ها عمدتا باعث نفوذ بیشتر چین در این قاره می شود و البته تاكنون باعث اشتغال زایی زیادی در این قاره نشده و مهارت های فنی و فناوری هم به آفریقا منتقل نشده است.
با این حال آنچه مسلم است اینكه شین هوا می نویسد كشورهای آفریقایی مشتاق و مایل به تجارت با چین هستند و از مزایای وام های این كشور بهره مند شده اند و چینی ها اعتبارات كلانی با بهره های بسیار پایین و ارزان به كشورهای آفریقایی داده اند.
آفریقا سالیان متمادی توانسته است از زیر بار استعمار اروپا و نفوذ غرب و كودتاهای نظامی و جنگ سرد سربلند بیرون بیاید و البته با وجود منابع فراوان همواره در فقر بسر برده است و اگرچه از كمك های چین بهره مند می شوند اما پكن بر این باور است كه این قاره نهایتا برای توسعه باید بجز كمك پكن و دیگر كشورها بر منابع داخلی و استعدادهای خود اتكا كند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی