۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82270219
T T
۰ نفر
رشد 138 واحدی شاخص كل/ورود پرحاشیه پانصدمین شركت به بورس

تهران- ایرنا- شاخص كل بورس امروز (دوشنبه) در سومین روز از معاملات این هفته، با ورود یك شركت تازه وارد به تالار، با 138 واحد رشد به 77 هزار و 707 واحد رسید.

به گزارش ایرنا، براساس معاملات امروز 945 میلیون و 199 هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از سه هزار و 496 میلیارد ریال در 65 هزار و 505 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای اصلی بازار سرمایه نیز امروز بالا رفتند و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 48 واحد، شاخص كل (هم وزن) 63 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 50 واحد، شاخص آزاد شناور 152 واحد، شاخص بازار اول 141 واحد و شاخص بازار دوم 39 واحد افزایش یافتند.
نمادهای كگل(صنعتی و معدنی گل گهر)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید)، كچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) و شبریز (پالایش نفت بندرعباس) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل نمادهای خساپا (سایپا) و حكشتی (كشتیرانی جمهوری اسلامی) با تاثیر منفی، مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
آسان پرداخت پرشین، حق تقدم داروسازی فارابی، حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم معدنی و صنعتی گل گهر و ذغال سنگ نگین طبس در معاملات امروز از بیشترین افزایش قیمت مواجه برخوردار بود.
بیشترین كاهش قیمت نیز به حق تقدم گروه صنایع بهشهر ایران، حق تقدم لیزینگ خودروی غدیر، فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر، صنایع شیمایی سینا و ماشین سازی نیرومحركه تعلق داشت.

** ورود پانصدمین شركت به بورس تهران
بورس در معاملات امروز، شاهد عرضه تعداد 84 میلیون سهم كه برابر با 4.8 درصد از سهام شركت آسان پرداخت (آپ) به عنوان دومین شركت در سال 1395 در بورس عرضه اولیه و به قیمت هر سهم 9هزار و 990 ریال كشف قیمت شد.
شركت آسان پرداخت متعلق به اشخاص حقیقی و شركت گسترش فناوری های نوین و صندوق رفاه و تامین آتیه كاركنان بانك كشاورزی، در نماد « آپ» عرضه شد.
شركت آسان پرداخت به عنوان پانصدمین شركت پذیرفته شده برای نخستین بار پس از پذیرش و درج نام شركت در فهرست شركت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «رایانه و فعالیتهای مربوط به آن» گروه و طبقه «مشاوره مربوط به نرم افزار و عرضه نرم افزار» در فهرست نرخ های بازار دوم، كشف قیمت شد.
انتقاداتی در روزهای گذشته، نسبت به چگونگی عرصه اولیه سهام این شركت به معامله گران برخط (آنلاین) مطرح شده بود.
بر اساس روش جدید عرضه اولیه، سهمیه هر كد آنلاین اعلام می شود تا كارگزاران اقدام به تخصیص كنند. در واقع، با ادعای جلوگیری از افزایش حجم معاملات در زمان عرضه های اولیه كه گاهی با قطع هسته مركزی معاملات همراه می شود، امروز، معامله گران باید درخواست خرید خود را نه به طور مستقیم در زمان انجام معاملات، بلكه پیش از معامله به كارگزاری خود ارایه كنند تا كارگزاری نسبت به خرید اقدام كند.
البته اعلام شده است كه كارگزاری ها باید با رعایت انصاف و عدالت به معامله گران انلاین اقدام به خرید سهام برای معامله گران كنند. قرار است در صورت كارایی این روش، در عرضه های اولیه آتی سهام، از این روش استفاده شود.
اقتصام**2022**1559 **خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر