۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82276985
T T
۰ نفر
رشد 25هزار درصدی كشفیات كالاهای قاچاق در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا -دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان گفت: در زمینه كشفیات و مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان در برخی محموله ها و قاچاق ها در 6 ماهه نخست امسال نسبت به پارسال، رشدی به میزان بالای 25 هزار درصد شاهد بودیم.

عزیزالله كناری یكشنبه درمصاحبه اختصاصی با ایرنا افزود:در6ماه نخست امسال باهمكاری بسیارخوب اعضای كمیسیون استان ودستگاه های كاشف شامل اطلاعات، گمركات، انتظامی، دریابانی كشفیات بسیاری از جمله بیش از 11 و نیم میلیون عدد دارو كشف شده و این درحالی است كه در مقایسه با هم سنجی با پارسال كه 40 هزار عدد دارو بوده ، 25 هزار درصد رشد داشته است.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان بیان داشت: در این مدت همچنین كشفیات اسباب بازی بالای سه هزار درصد و مشروب الكلی نیز 1300 درصد رشد داشته است.
كناری:در این مدت همچنین 13 كانتینر كاغذ دیواری كشف شد كه پس از برخورد، متهمان به 80 كانتینر نیز اعتراف كردند و همچنین یك كانتینر حامل محموله های قاچاق كشف شد كه پس از انجام كار اطلاعاتی 11 كانتینر ظروف شیشه ای اظهار شده درحالی كه ظروف سرامیكی بوده است.
وی اضافه كرد: كشف 17 كانتینر پوشاك، حدود 27 كانتینر شامل مصنوعات حصیری، دكوری و اسباب بازی ها، یكهزار و700 دستگاه یخچال و 230 میلیون نخ سیگار قاچاق از دیگر كشفیات دستگاه های كاشف در این مدت 6 ماه بوده است.
وی ادامه داد: در 6 ماه نخست امسال ، هشت نوبت انهدام كالا صورت گرفته كه افزون بر 180 تن انهدام شامل بیش از108 تن انواع میوه ومحصولات كشاورزی و 75 تن لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است.
وی گفت:آن چه ازمبادی رسمی وغیررسمی واردكشور می شود، بویژه كالاهای سلامت محور، انواع خوراكی ها ، انوع داروها ، انواع مكمل ها و انواع تقویتی ها كه نظارت در مراحل ساخت ، انتقال و نگهداری آن نیست، قاچاق محسوب شده و برای جامعه زیان آور است و برای استفاده كنندگان ضرر دارد.
دبیركمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان گفت:ازابتدای سال تاكنون حجم زیادی از این كالاهای قاچاق نابود شده وسیاست كشور نیز براین است كه كالاهای سلامت محور كه مشكل سلامت زیان جامعه دارند، معدوم كنند.

**قاچاق كالا چند بعدی است/همه دستگاه ها باید در مبارزه با قاچاق كالا دخیل باشند
كناری در ادامه یادآورشد: كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان متشكل ازمجموعه دستگاه های اجرایی و نظارتی استان است كه در راس كمیسیون نماینده عالی دولت (استاندارهرمزگان) و در زیرمجموعه نیز دستگاه های زیربط هستند كه هر كدام وظایفی در بخشی از مبارزه با قاچاق دارند.
وی با اشاره به اینكه مبارزه با قاچاق كالا تنها یك دستگاه خاصی ندارد بلكه یك موضوع چند بعدی است،افزود: برخی از این دستگاه ها كار فرهنگی و پیشگیری، برخی كار كشفیات، برخی كار تسهیل در روند تجارت فرامرزی، برخی وظیفه اطلاع رسانی و برخی نیز وظیفه رسیدگی به پرونده های مكشوفه به ظن قاچاق را برعهده دارند كه در استان این همكاری بسیار خوب است و همه دستگاه ها با محوریت استاندار وظایف مربوطه را دنبال می كنند.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا وارزهرمزگان تاكید كرد: كمیسیون وظیفه اش برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بین دستگاه هاست لذا باتوجه به عنوان كمیسیون نتیجه می گیریم همه دستگاه ها در زمینه مبارزه با قاچاق كالا وارز و انجام وظایف مربوطه باید هماهنگ با كمیسیون باشند و براساس برنامه های كمیسیون حركت كنند.
كناری گفت: در سه سال گذشته ریاست كمیسیون و همچنین ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز همواره سیاست را بر انجام كار اطلاعاتی و میدانی و شناسایی افراد موثر در مبارزه با قاچاق و به عبارتی دانه درشت ها داشتند.
وی اضافه كرد: در بخش مبارزه با قاچاق، كشفیات استان و كشور همواره در حال افزایش بوده ،به لحاظ اینكه ما به جای اینكه انرژی وظرفیت دستگاه ها مصروف برخورد با كالاهای جزئی شوند این ها را برای محموله های بزرگ و سرباندها متمركز كردیم.
این مسئول یادآورشد: تقریبا مسیر و فعالیت قاچاق برای قاچاقچیان در سطح استان ناامن و پُرهزینه شده و برای آنها كم كم به صرفه نبوده كه كار قاچاق را انجام بدهند و به دنبال انجام فعالیت از مسیر رسمی هستند.
كناری گفت: در مبارزه با قاچاق، نسبت به همه كالاها حساس هستیم و كالاهایی كه قرار است از مرزهای ما وارد یا خارج شوند و كالاهایی كه از مبادی و مسیرهای رسمی طی نكند، قاچاق محسوب شده و با آنها برخورد می شود.
7195/6048
خبرنگار:رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده:علی شهیدیان
۰ نفر