كتاب «روياي نيمه شب» به تقويت مباني اعتقادي شيعه كمك مي كند

تهران- ايرنا- يك كارشناس و منتقد مذهبي مي گويد دركتاب «روياي نيمه شب» اصل بر تقريب مذاهب نيست زيرا بناي اين كتاب تقويت مباني اعتقادي تشيع است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا از مركز تبادل كتاب، در مراسم بازنمايي كتاب «روياي نيمه شب» به قلم مظفر سالاري در ابتدا كليپي از اولين نشست «كتابنوش» مربوط به كتاب «ماه به روايت آه» نوشته ابوالفضل زرويي نصرآباد پخش شد.
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام محمدرضا زائري گفت: با وجود اينكه گفته مي شود اين كتاب براي تقريب مذاهب و سياست نوشته شده به گمان من كتاب تبيين كرامتي از كرامات امام زمان (ع) است و مي خواهد مخاطب را نسبت به حضور آن حضرت متوجه كند.
وي اضافه كرد: در اين كتاب قرار نيست موضوع تقريب مذاهب اصل باشد و اگر با اين پيش فرض نگاه كنيم شايد در پايان رضايت كامل نداشته باشيم؛ زيرا بناي اين كتاب تقويت مباني اعتقادي تشيع است.
مدير مجموعه يادمان شهداي هفتم تير تاكيد كرد: خواننده با خواندن اين كتاب شخصيت آزاردهنده اي را نمي بيند و شخصيت هاي اصلي كتاب نيز كه اهل تسنن و تشيع هستند؛ در پايان نگاه مثبتي براي همراهي و همزيستي دارند.
به گفته زائري اين كتاب اقتضائات روز را دربر مي گيرد و با فرض وارد بودن اشكالاتي در جزئيات اين رمان و نقدهايي درباره خطوط فرعي داستان خط اصلي آن لطمه اي نمي خورد.
وي تصريح كرد: روياي نيمه شب در تبيين رابطه پيروان با حضرت مهدي (ع) در زمان غيبت تا حدي موفق بوده است و رابطه پيروان امام عصر با پيروان ساير مذاهب را مطرح كرده و در قالب اين رابطه ابهامات ديني موجود را به خوبي پاسخ داده است.
زائري يادآور شد: وقتي از تقريب مذاهب صحبت مي كنيم مانند برخي از منتقدان اين اثر فكر مي كنيم قرار است به هم دروغ گفته يا دچار نفاق شويم؛ اما همين امروز در دنياي پيرامون ما داعش، القاعده و تكفيري ها را مي بينيم كه تساهل و تسامح با آنها جايز نيست.
وي گفت: نويسنده در اين كتاب نشان مي دهد ريشه اختلافات سياسي است و نه اعتقادي و از نگاه من كتاب به هدف نگارنده دست يافته است.
زائري در مورد جايگاه تشرف در مهدويت كه در اين كتاب به آن اشاره شده تصريح كرد: چند وقت قبل سيدحسن نصرالله درباره موضوع تشرفات آيت الله العظمي بهجت موارد خوبي را مطرح كردند و در كتاب هم به درستي و ظرافت اين موضوع مطرح شده است.
وي تبيين كرد: قرار نيست امام عصر (ع) در همه موضوعات شيعيان يا مردم وارد شوند؛ بلكه زندگي به روال طبيعي پيش مي رود و اگر گاهي بارقه اي از وجود خود را مي نمايانند و كرامت و تشرفي هست براي اين است كه اين موضوع زنده بماند.
نويسنده كتاب «حجاب بي حجاب» ادامه داد: در سال هاي اخير همانقدر كه باب خرافات باز شد؛ از طرف ديگر نگاه مادي و ابزاري ترويج شد كه بايد در باورها هر دو جنبه زندگي مادي و معنوي را در نظر گرفت.
وي خاطرنشان كرد: با اينكه گفته شود كتاب روياي نيمه شب عامه پسند است موافق نيستم زيرا كتاب با ظرافت و دقت برخي مباني معرفتي را به خوبي تبيين مي كند و از آنجا كه از آغاز كار براي نوجوانان شروع به نگارش شده سپس در ميانه راه براي بزرگسالان پيش رفته كتاب كاملي است.
نويسنده كتاب «اعترافات» يادآور شد: نويسنده بيشتر از اينكه بخواهد با تعمق و شخصبت پردازي ها حجم كتاب را افزايش داده و با انگيزه سازي مخاطب را نگه دارد بيشتر به هدف كتاب متمركز شده است.

***
مهدي كاموس نيز در ادامه اين نشست گفت: رمان ديني در دهه 40 خورشيدي با محمود حكيمي آغاز مي شود و پس از انقلاب قوت بيشتري مي گيرد. بيشترين توليد آثار ادبيات ديني در سال هاي پاياني دهه 70 با نويسندگاني چون سيدمهدي شجاعي، محمدرضا سرشار، علي موذني و كاظم مزيناني بوده است. اين اتفاق در نيمه دوم دهه 80 به دليل سياستگذاري در كشور و اقتصاد نشر دچار افت مي شود.
مدير كل دفتر مطالعات سازمان تبليغات اسلامي افزود: در سال 91 بحثي ميان كارشناسان مطرح شد مبني بر اينكه ما ديگر به آثار يكه و اصلي ديني در زمينه رمان نياز نداريم و مسائل روز مي طلبد تا رمان هاي ديني تخيلي مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
كاموس اضافه كرد: بر اين مبنا برخي رمان هاي ديني يك دين نازل عاميانه مملو از مواردي چون سحر، جادو، خرافه و ...را ترويج مي كردند، منتشر شدند اما روياي نيمه شب تابستان با اينكه عامه پسند است مطابق دين رسمي جامعه است.
نويسنده كتاب «مباني ادبيات كودكان و نوجوانان» تصريح كرد: روياي نيمه شب از درون مايه هاي سياست، عشق، تشرفات، توسل، روياي صادقه و اعتقادات قلبي شكل گرفته و نوعي از رمان ديني است كه به رغم عامه پسند بودن موافق ساختار رسمي دين است.
وي گفت: زن، عشق و قصه محوري، همچنين پايان قابل پيش بيني به روايت داستان كمك كرده اما ادبيات ديني كه تعريف درست آن پذيرش تفكر وحياني است در اين كتاب ديده مي شود.
نويسنده كتاب «سقوط آلبر كامو» افزود: اگر نقد متن محور انجام دهيم اين رمان بيشتر مباحث اعتقادي را روي مباحث سياسي بار كرده است و اگر نقد ما خواننده محور باشد برداشت آزاد است.
وي يادآور شد: اين رمان به مرز رمان هاي «طرح و انديشه» نزديك شده ولي اينكه وارد آن حوزه نمي شود موفقيت محسوب مي شود.
كاموسي خاطرنشان كرد: اين رمان طرح يك مساله ديني با الگوي عاشقانه و عامه پسند است كه در بعضي فرازها مثل تحول سريع شخصيت هاي بد داستان براي عامه پسند شدن رمان لطمه خورده است و نويسنده مي توانست با اضافه كردن چند فصل ديگر و تحول تدريجي رمان را باورپذيرتر كند.
در پايان اين بازنمايي كليپي كه چندي پيش بر اساس رمان روياي نيمه شب ساخته و در تلويزيون و فضاي مجازي پخش شد، براي حضار به نمايش درآمد.
رمان روياي نيمه شب نوشته مظفر سالاري داستان عشق يك پسر شيعه به دختري از اهل تسنن است كه با عشق دختر حاكم به همان پسر، دچار فراز و فرودهايي مي شود و در واقع در بطن اين داستان در باره نقش امام عصر (ع) در زندگي شيعيان برهه اي از تاريخ است كه حاكميت به آنها ظلم كرده و در آن به پيرنگ هاي فرعي از جمله تقريب مذاهب نيز پرداخته شده است.
نشست هاي نقد، رونمايي و بازنمايي كتاب با عنوان كتابنوش هر دو هفته يكبار توسط كانون انديشه جوان سازمان تبليغات اسلامي در مركز تبادل كتاب برگزار مي شود.
فراهنگ**9157**3079**خبرنگار: علي اسدي**دريافت كننده: منصوره شوشتري**