۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82280594
T T
۰ نفر
درخشش اثر مستندساز ايلامي در جشنواره حيات وحش نيويورك

ايلام - ايرنا - مستندساز ايلامي از موفقيت فيلم مستند تنهاوش در جشنواره بين المللي حفاظت حيات وحش نيويورك (WCFF 2016) بعنوان برترين مستند خارجي خبر داد.

فتح الله اميري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين مستند كه وضعيت يوز آسيايي در پارك ملي كوير بعنوان بزرگترين پارك ملي ايران را به تصوير كشيده در تالار Marjorie S. Deane Little منهتن به نمايش در آمد كه در نهايت توانست جايزه بهترين فيلم مستند خارجي را كسب كند.
وي افزود: از سال 1388 با تلاش پروژه بين المللي يوزپلنگ آسيايي، انجمن يوزپلنگ ايراني و انجمن طرح سرزمين، تحقيقاتي براي برآورد جمعيت يوز آسيايي در پارك ملي شكل گرفت كه با وجود تلاش فراوان و نصب تعداد زيادي دوربين تله اي تنها تصوير يك يوز نر ثبت شد.
سازنده حيات در رگ هاي سرد ادامه داد: بعد از اين موضوع كه براي وي بعنوان يك مستند ساز حيات وحش خوشايند نبود، تصميم گرفتم تا با تمام توان و وجود تعداد بيشتري از يوز را در بزرگترين پارك ملي ايران اثبات كنم كه مستند تنهاوش ماحصل اين جستجوي شش ساله در مساحتي به بزرگي كشور سوييس است.
به گزارش ايرنا، جشنواره بين المللي حفاظت حيات وحش نيويورك با حضور 70 فيلم از بيش از 40 كشور دنيا از 23 مهر تا دوم آبان امسال در شهر نيويورك برگزار شد.
فيلم مستند تنهاوش كه در صدا و سيماي مركز سمنان و به سفارش مركز سيماي استان ها توليد شدو پيش از اين در جشنواره هاي حيات وحش VAASA فنلاند و فيلم طبيعت Matsalu استوني در بخش مسابقه به نمايش درآمد.
همچنين اين فيلم كه محصول موسسه تصوير حيات وحش است پيش از اين موفق به اخذ تنديس شايستگي و ديپلم افتخار بهترين فيلم مستند نيمه بلند جشن خانه سينما نيز شده است.
اميري كه براي مستند شاخص در جستجوي پلنگ ايراني موفق به دريافت سيمرغ از جشنواره فجر شده، مستندهاي متعددي چون عروس بوكان و زندگي در كسوف را در كارنامه هنري خود دارد و موفق به دريافت عناوين و جوايز متعددي از جشنواره هاي داخلي و خارجي براي خلق و توليد آثار خود در زمينه محيط زيست و حيات وحش شده است.
خبرنگار: زهرا موسوي**انتشار دهنده: مجيد سليماني
7172/9002