۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82282062
T T
۰ نفر

روايت عاشقي و آيين موكب داري در شلمچه

۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82282062
روايت عاشقي و آيين موكب داري در شلمچه

آبادان - ايرنا - اين روزها با گذر از ميدان مقاومت شلمچه تا ورودي گمرك شلمچه، مردم و خادمان زائران اربعين با برپايي موكلب هايي، خود را براي ميزباني شايسته از زائران آماده مي كنند

از ميدان مقاومت خرمشهر كه به سمت مرز شلمچه حركت كني، اين مسير حال و هوايي ديگر به خود گرفته و عاشقان حسيني خود را براي پذيرايي از زائران اربعين آماده مي كنند.
موكب داران و شهرستان هاي تعيين شده براي تامين زيرساخت هاي مورد نياز، در مسير خرمشهر تا نقطه صفر مرزي با برپايي مواكب، خود را براي استقبال و ميزباني از زائران اربعين آماده مي كنند.
شهرستان هاي اميديه، ماهشهر، شهر بندر امام خميني(ره)، شهر چمران شهرستان بندر ماهشهر، شهرستان خرمشهر و آبادان، شهرستان ايذه، موكب شهداي منا، شهرداري تهران و برخي نهادها نيز با در اختيار گرفتن زمين هايي در نزديكي نقطه صفر مرزي و تجهيز آن به امكانات مورد نياز، در حال تامين زيرساخت ها براي زائران هستند.

** پيش بيني تردد يك ميليون زائر از مرز شلمچه در اربعين امسال
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ويژه خرمشهر نيز گفت:پيش بيني مي شود در ايام اربعين حسيني سال جاري بيش از يك ميليون زائر از مرز شلمچه به عتبات عاليات و حرم امام حسين (ع) مشرف شوند.
ولي الله حياتي با بيان اينكه تمهيدات لازم براي عبور زائران اربعين حسيني از مرز شلمچه انديشيده شده است، گفت:سال گذشته 747 هزار و 435 زائر از مرز شلمچه براي زيارت عتبات عاليات و حضور در مراسم اربعين در كربلا سفر كردند و امسال پيش بيني مي شود اين تعداد به يك ميليون زائر افزايش يابد.
وي افزود:سال گذشته 40 هزار و 117 زائر اتباع خارجي از مرز شلمچه به عراق تردد كردند و امسال نيز مرز شلمچه به عنوان مرز ويژه تردد اتباع خارجي در نظر گرفته شده است.
فرماندار ويژه خرمشهر با تشريح امكانات و زيرساخت هاي مهيا شده براي تردد زائران از مرز شلمچه گفت:امسال 250 موكب خدمت رسان به زائران اربعين حسيني در مرز شلمچه مستقر شده و پيش بيني مي شود روزانه يك هزار پرس غذاي گرم بين زائران توزيع شود.
حياتي ساخت 500 چشمه سرويس بهداشتي در مسير 11 كيلومتري ميدان مقاومت تا مرز شلمچه را يادآور شد و گفت:علاوه بر فعال شدن ناوگان حمل و نقل جاده اي، ناوگان حمل و نقل ريلي از ميدان مقاومت تا شلمچه و از شلمچه تا ديگر نقاط كشور فعال مي شود.
وي تردد ريلي سال گذشته از ميدان مقاومت تا شلمچه را 70 هزار رام قطار عنوان كرد و گفت:تردد ريلي از شلمچه تا ديگر مناطق كشور 100 هزار رام قطار بود و امسال توصيه مي شود كه تعداد ريل باس براي تردد زائران از شلمچه تا مناطق مبداء سفر زائران افزايش يابد.
فرماندار ويژه خرمشهر در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به راه آهن خرمشهر – بصره نيز گفت:دولت يازدهم، اقدامات خوبي براي تكميل و راه اندازي خط راه آهن خرمشهر به بصره انجام داده و هم اينك سرمايه گذار بخش خصوصي اين كار را به عهده گرفته است.
حياتي تردد زائران با كشتي از خرمشهر به عراق در سال گذشته را سه هزار و 464 نفر خواند و گفت:امسال براي آسان تر شدن تردد زائران اربعين از مرز آبي خطوط كشتي نيز افزايش مي يابد.
*** زائران اربعين حسيني رواديد و گذرنامه را قبل از عزيمت به مرزها تهيه كنند
معاون استاندار و فرماندار ويژه خرمشهر در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه زائران اربعين حسيني بدون رواديد و گذرنامه در مرزها حاضر نشوند، گفت:خروج زائران از مرز تحت هيچ گونه شرايطي بدون رواديد و گذرنامه امكانپذير نيست و توصيه مي شود از كنسولگري هاي مستقر در كشور، رواديد تهيه كنند.
حياتي اظهار داشت: صدور رواديد در مرز شلمچه انجام نمي پذيرد و زائران حتما رواديد را از شهرستان هاي مبداء سفر فراهم كنند.
*** زيرساخت هاي مورد نياز زائران از قسمت عراقي مرز از سوي سازمان منطقه آزاد اروند در فراهم شدن است
فرماندار ويژه خرمشهر در بخش ديگري از سخنانش، گفت: در سمت مرزي عراق، سازمان منطقه آزاد اروند اقدامات خوبي انجام داده و روز گذشته - يكشنبه - نيز گروهي براي تامين زيرساخت ها و ساماندهي گيت هاي گذرنامه اعزام شده است.
حياتي ادامه داد:پايانه مسافري مرزي شلمچه نيز با 32 گيت ورود و خروج روزانه قادر به پاسخگويي به 100 هزار زائر است.
وي در ادامه گفت:امسال 75 هكتار زمين با 12 پاركينگ در مرز شلمچه در حال آماده سازي است و به زودي به شهرداري و نيروي انتظامي براي واگذاري به بخش خصوصي تحويل مي شود.


** شبكه فيبرنوري شلمچه براي زائران اربعين حسيني راه اندازي شد
رئيس اداره مخابرات خرمشهر نيز با تشريح اقدامات اين اداره براي رفاه حال زائران اربعين، گفت:به منظور بالا بردن ظرفيت خدمت رساني تلفن همراه به زائران اربعين حسيني، شبكه فيبرنوري شلمچه راه اندازي شد.
ابراهيم غزالي با بيان اينكه فيبرنوري با 72 رشته در شلمچه راه اندازي شده، اظهار داشت:با توجه به راه اندازي فيبر نوري در شلمچه، سامانه اينترنتي اداره گذرنامه، پايانه مرزي با بيشترين ظرفيت ممكن امكانپذير شد.
وي افزود:علاوه بر اين، صدا و سيماي مركز آبادان نيز مي تواند در روزهاي اربعين، ارتباط مستقيم و پخش زنده با شبكه سراسري سيما در شلمچه برقرار كند.
غزالي، نصب و تقويت چهار مركز BTS تلفن همراه در مرز شلمچه را يادآور شد و گفت:دو مركز BTS در مرز و نزديكي پايانه مرزي، يك مركز BTS در توقفگاه خودروها و يك مركز جنب موقعيت موكب شهرستان اميديه نصب و به سيستم 4G مجهز شد.
رئيس اداره مخابرات خرمشهر تصريح كرد:علاوه بر راه اندازي فيبر نوري در مرز شلمچه، با راه اندازي مركز BTS در پايگاه رمضان روستاي سوره تلفن هاي همراه زائران اربعين حسيني از ميدان مقاومت تا شلمچه پوشش كامل داده مي شود.
غزالي گفت: پيش تر، مراكز BTS از طريق راديويي با ظرفيت محدود فعال بود ولي هم اينك همه مراكز BTS از طريق فيبر نوري به يك شبكه وصل شده است.
وي با بيان اينكه با راه اندازي فيبرنوري در شلمچه امكان مكالمه تلفن هاي همراه و ارتباط اينترنتي از 700 هزار شماره به يك ميليون شماره وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اينكه هر مركز BTS امكان پوشش تا 40 كيلومتر دارد، زائران تا يك كيلومتر در خاك عراق نيز مي توانند، ارتباط داشته باشند.
غزالي با بيان اينكه شركت مخابرات آمادگي پوشش ارتباط تلفني زائران ايراني تا بصره عراق را دارد، گفت:طرف عراقي اجازه پوشش شبكه تلفني تا بصره را نمي دهد.

*** امضاي تفاهمنامه ما بين منطقه آزاد اروند و مخابرات
رئيس اداره مخابرات شهرستان خرمشهر همچنين با بيان آبادان تفاهمنامه سازمان منطقه آزاد اروند و مخابرات خرمشهر نيز افزود:مفاد اين تفاهمنامه طرح نصب و راه اندازي فيبر نوري ادارات دولتي، شركت هاي خصوصي و دولتي، مراكز آموزشي و بانك ها سطح شهر خرمشهر در سه فاز با اعتبار40 ميليارد ريال است.
غزالي اظهار داشت:فاز نخست طرح نصب و راه اندازي فيبر نوري در شهر آغاز شده و فيبر نوري دستگاه هاي دولتي همچون فرمانداري، سازمان تامين اجتماعي، پلي كلينيك تامين اجتماعي و استاديوم ورزشي 15 هزار نفر نفت و گاز اروندان نصب و راه اندازي شده است.
وي مدت زمان اجراي اين طرح را تا پايان سال جاري خواند و گفت:در صورت نبود مشكل حفاري در شهر، تا پايان سال جاري اين طرح به بهره برداري مي رسد.

*** تامين زيرساخت هاي مرز شلمچه براي اربعين 95
در مسير ميدان مقاومت تا ورودي منطقه گمرك شلمچه، فرمانداري شهرستان هاي آبادان، ايذه، اميديه، بهبهان، ماهشهر و برخي نهادهاي مردمي با استقرار كنار اين مسير، در حال تامين زيرساخت هاي خدمت مواكب به زائران حسيني هستند.
پل راه آهن نيز با اعتبار سازمان منطقه آزاد اروند در اين مسير 15 كيلومتري در حتال تعريض است.
همچنين جاده چهارخطه امام رضا عليه السلام از گمرك شلمچه تا ميدان مقاومت در بخش هاي در حال زيرسازي و اجراي آسفالت است.
به گفته امير سامان اوالي مدير شهري سازمان منطقه آزاد اروند، در زمان حاضر موضوع دوربرگردان ها، لكه گيري ها و انجام و اتمام كارهاي عمراني نيمه تمام كه براي اسان شدن كمك به عبور و مرور سهل و آسان تر زائران مي شود، در دست انجام است كه مقرر شد تا ظرف يك هفته آينده اين كارها به اتمام برسد ضمن آنكه كار جديدي نيز تا پايان اربعين آغاز نشود.
پروژه 140 ميليارد ريالي تملك املاك مسير شلمچه
اوالي با اشاره به احداث سرويس هاي بهداشتي موقت از سوي مواكب از نظارت بر حسن انجام اين كار توسط اين سازمان خبر داد و گفت: پروژه 140 ميليارد ريالي تملك املاك در مسير شلمچه با هدف تعريض مسير و كمك به روان سازي تردد را در دست انجام داريم كه علاوه بر مسيرهاي رفت و برگشت مسير كندرو نيز براي آن تعريف شده است.
وي ادامه داد:در زمان حاضر موضوع تعريض ميان پل و تملك اماكن در مسير تعريض در حال انجام است، زير سازي بسياري از بخشها به انجام رسيده كه با نزديك شدن به ايام اربعين كارها متوقف و پس از آن كارها به طور مجدد از سر گرفته مي شود.
7100/6125 خبرنگار:كميله حجازي ** انتشار دهنده:سيدبهادر حسيني