۸ آبان ۱۳۹۵، ۱:۲۱
کد خبر: 82284893
T T
۰ نفر
پيام تسليت مراجع عظام تقليد در پي رحلت عالم رباني آيت الله طباطبايي قمي

تهران- ايرنا- آيت الله موسوي اردبيلي، آيت الله شبيري زنجاني، آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله علوي گرگاني از مراجع عظام تقليد در پيام هاي جداگانه اي ارتحال آيت الله حاج سيد تقي طباطبايي قمي را تسليت گفتند.

به گزارش ايرنا، متن پيام تسليت آيت الله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
اذا مات المؤمن الفقيه ثلم في الاسلام ثلمة لا يسدها شيء
خبر ضايعه دردناك ارتحال عالم عامل، مرحوم آيت الله آقاي حاج سيد تقي طباطبايي قمي، موجب تأسف بسيار گرديد. آن فقيد فرزانه كه از جهت حسب و نسب نيز ارتباط با بيتي رفيع و گرانقدر داشت، عمري را در جهت تبيين و اعتلاي فقه اماميه و پاسداشت حريم امامت و ولايت گذراند. اين جانب اين ضايعه مولمه را به آستان مقدس حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا له الفداء، حوزه هاي علميه، علاقمندان و شاگردان و بالاخص خاندان محترم طباطبايي قمي و آقازادگان گرامي ايشان تسليت عرض نموده و از درگاه ايزدي براي جميع بازماندگان صبر جميل و براي آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهي و همنشيني با محمد و آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين را خواستارم.
همچنين آيت الله سيد موسي شبيري زنجاني در پيام تسليت خود آورده است:
باسمه تعالي
«إذا مات‏ المؤمن الفقيه ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدها شي‏ء»
ضايعه ارتحال فقيه اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، حضرت آيت الله معظّم حاج آقا تقي طباطبايي قمي 'قدّس سرّه' را به محضر شريف حضرت وليّ عصر 'عجّل الله تعالي فرجه الشريف' و بيت فقاهت و مرجعيت طباطبايي قمي و بيوت وابسته تسليت عرض نموده، علوّ درجات ايشان و ساير فقها و بزرگان آن بيت شريف را از درگاه احديّت خواستارم.
آيت الله لطف‌الله صافي گلپايگاني نيز در پيام تسليت خود آورده است:
بسمه تعالي
«اذا مات العالم الفقيه ثلم في الاسلام ثلمة لايسدّها شيء»
با كمال تأسف و تأثر مطلع شديم كه فقيه اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السّلام)، مدافع حريم امامت و ولايت، و شيفته و دلباخته حضرت سيد الشهداء (عليه السّلام) مرجع عاليقدر حضرت آية الله آقاي حاج سيّد تقي طباطبايي قمي (قدّس سرّه) دعوت حق را لبيك گفته و به ديار باقي شتافتند.
آن عالم برجسته، خلف صالح مرجع و زعيم بزرگ عالم تشيّع مرحوم آية الله العظمي حاج آقا حسين طباطبايي قمي بود كه عمر مبارك خود را در خدمت به مولا و سرور خود حضرت بقية الله الاعظم (ارواح العالمين له الفداء)، اعلاي كلمة الله و ترويج معارف حقه اهل البيت (عليهم السّلام) سپري نمود و با تأليف كتاب‌هاي ارزنده فقهي و اصولي كه نشان از دقت و امعان نظر و تحقيق عالمانه آن فقيد سعيد مي‌باشد به حوزه‌هاي علميه خدمت فراوان نمودند.
حقير كه از علاقمندان به ايشان و خاندان بزرگ طباطبايي قمي هستم بسيار در فقدان آن عالم رباني متأثر شدم.
خوشا به سعادت ايشان كه در كربلاي معلي در جوار امام مظلومان و سالار شهيدان بعد از زيارت حضرات ائمه معصومين (عليهم السّلام) دعوت حق را لبيك گفت و ميهماني آن بزرگواران را پذيرفت.
عاش سعيداً و مات سعيداً
رحلت اين فقيه عالي مقام را به ساحت مقدّس حضرت ولي الله الاعظم (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) و به حوزه‌هاي علميه و شاگردان و بيت شريف بخصوص آقازاده فاضل و محترم ايشان تسليت عرض نموده علوّ درجات آن فقيد سعيد را از خداوند متعال مسئلت دارم.
همچنين متن پيام تسليت آيت الله سيد محمدعلي علوي گرگاني به شرح ذيل است:
بسمه تعالي
خبر درگذشت عالم رباني، فقيه بارز و صمداني آيت الله العظمي سيد تقي طباطبايي قمي موجب تألم و تأثر خاطر اينجانب گرديد.
اين عالم بزرگوار كه از جمله يادگاران درس زعيم عاليقدر حوزه عليمه نجف حضرت آيت الله العظمي خويي رحمه الله بودند، در طول مدت زندگي پربار خود شاگردان خوبي را تربيت كرده و منشأ خيرات و بركاتي بودند.
اينجانب اين ضايعه را در درجه اول به محضر مبارك امام عصر حضرت بقية الله الاعظم امام زمان عليه السلام و حوزه هاي علميه نجف و قم و مشهد و تمام حوزات علميه تسليت گفته و به بازماندگان ايشان مخصوصا آقازاده گرامي حضرت حجة الاسلام و المسلمين آقاي سيد حسين طباطبايي قمي تسليت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم را از خداوند مسئلت مي نمايم.
سيد تقي طباطبايي قمي (مشهور به حاج آقا تقي قمي) در اسفند ماه سال 1301 هجري شمسي در شهر مقدس مشهد به دنيا آمد. پدر او سيد حسين طباطبايي قمي از مراجع بزرگ تقليد بود كه سال ها مرجعيت عام حوزه هاي علميه را برعهده داشت و در پي ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبني بر كشف حجاب اجباري زنان در سال 1314 شمسي، ناچار به ترك ايران و اقامت در عراق شد.
وي مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به كربلا و نجف رفت. وي چندين سال از محضر آيات عظام هم چون مرحوم سيد محمدهادي ميلاني، سيد عبدالهادي شيرازي، حسين حلي، محمدكاظم شيرازي، محمدعلي كاظميني بروجردي و به خصوص سيد ابوالقاسم خويي استفاده كامل نمود و به درجه اعلاي علم، فقاهت، حكمت، فلسفه و رجال دست يافت.
پس از رسيدن به درجات عالي اجتهاد، وي شروع به تدريس در متون فقه و اصول در نجف پرداخت و سپس در مسجد هندي در حوزه علميه نجف شروع به تدريس خارج فقه و اصول كرد.
در پي اخراج تعداد كثيري از روحانيان بزرگ توسط رژيم بعث عراق از نجف، وي نيز به ناچار در سال در سال 1359 مجبور به ترك نجف شد. وي سپس به شهر قم رفت و مشغول به تدريس فقه و اصول در حوزه علميه قم شد.
وي تاليفات متعددي بر جاي گذاشته است كه بيشتر به زبان عربي نوشته شده و تعدادي از آن ها به زبان هاي فارسي و انگليسي هم برگردانده شده است.
شبد**1953**1095 **تنظيم كننده:مرتضي شحنه**انتشار دهنده:رضا رضائي مجد
۰ نفر