۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82286025
T T
۰ نفر
انتقاد اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از نرخ های تازه

تهران- ایرنا- اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اعلام كرد: قیمت های جدید فرآورده ها عجولانه و بدون نظر بخش خصوصی ابلاغ شده و با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران عصر امروز (شنبه) در نشست خبری كه در ساختمان این اتحادیه برگزار شد، گفت: مقایسه قیمت انواع فرآورده های نفتی در مهر و آبان ماه، نشاندهنده افزایش 16 تا 30 درصدی قیمت انواع محصولات است.
به گفته «فرزان گلچین»، اعضای این اتحادیه كه بیش از 320 عضو دارد، به هیچ عنوان مخالف افزایش قیمت ها نیستند اما به تغییر ناگهانی آن اعتراض دارند.
گلچین افزود: این افزایش قیمت ها در شرایطی صورت گرفته است كه نرخ ارز نیز برخلاف گذشته به قیمت آزاد محاسبه می شود.
وی بیان داشت: این تغییرات ناگهانی و یكباره قیمت ها، به طور قطع بر فعالیت بازرگانان و فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان این بخش تاثیر گذاشته و با شعار تسهیل صادرات و اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران باتاكید كرد این تصمیم دولت، عجولانه گرفته شد و اضافه كرد: بهتر بود این افزایش نرخ ها با مشورت با بخش خصوصی صورت می گرفت و نظر آنان نیز اخذ می شد.
وی تاكید كرد فعالان بخش خصوصی حاضر در این عرصه به تك نرخی شدن ارز اعتراض ندارند و موضوع اصلی افزایش همزمان قیمت فرآورده های نفتی و نرخ ارز است.
به گفته این مسئول، همین مساله به چالش هایی همچون كاهش سود، زیان اقتصادی، اخراج كاركنان و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی و پایین دستی به دلیل كاهش رقابت پذیری در بازار جهانی منجر می شود.
گلچین اضافه كرد: تولیدكنندگان بخش خصوصی به دلیل عمل به تعهدات كاری خود، به خرید مواد اولیه مورد نیاز با قیمت های جدید مجبورند اما در صورت تداوم این شرایط و كاهش رقابت پذیری، دیگر به ادامه فعالیت قادر نخواهند بود.
وی گفت: شیوه های تعیین قیمت و روش های فروش تولیدات باید به گونه ای باشد كه سود معقولی را برای تولیدكنندگان به دنبال داشته باشد.

** افزایش 30 درصدی قیمت قیر و حذف برخی هدف های صادراتی
رییس كمیسیون قیر اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در این نشست یادآوری كرد: پارسال 33 میلیون و 200 هزار تن قیر به ارزش یك میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شد.
«حسن تاجیك» اضافه كرد: از سال 88 تاكنون، قیمت قیر در كارگروهی ویژه به طور رابطه ای تصویب می شد و ماهیانه بر اساس تغییر قیمت نفت خام تغییر می كرد.
به گفته وی، اینك قیمت مواد اولیه این محصول 30 درصد افزایش یافته است كه رشد قیمت محصول نهایی به همین میزان را به دنبال خواهد داشت اما بازار كشش این تغییر قیمت غیركارشناسی را ندارد.
تاجیك اعلام كرد: همین مساله كاهش پنج درصدی صادرات این محصول را در ماه گذشته به دنبال داشته، به طوری كه كشورهای واردكننده این محصول از ایران نیز به كمتر از 20 كشور كاهش یافته است.
وی همچنین شیوه كنونی عرضه و كشف قیمت قیر در بورس را «بدون توجه به قیمت های منطقه و بین الملل» توصیف و اضافه كرد: همین مساله به كاهش صادرات قیر منجر شده است و در این شرایط، تولیدكنندگان داخلی باید برای تامین مواد اولیه با دیگر كشورها رقابت كنند.

** شوك وارد شده به بازار پارافین كشور
رییس كمیسیون پارافین اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در ادامه این نشست گفت: از سال 87 تاكنون، كارگروه اقتصادی هیات دولت فرمولی را برای قیمتگذاری تولیدات واحدهای تولیدی و پایین دستی شركت پخش فرآورده های نفتی تعیین می كرد اما خریدهای این اتحادیه نزدیك به هشت سال است كه با نرخ ارز آزاد انجام می شود.
«سعید رفیعی فر» تاكید كرد این اتحادیه مخالف افزایش قیمت ها نیست و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان نیز باید كنار وزارت نفت در این تعیین قیمت ها نقش داشته باشند.
رفیعی فر یادآوری كرد: پارافین ایران سال هاست با نرخی پایین تر از قیمت چینی ها به كشورهای دیگر صادر می شود اما با ابلاغیه های جدید قیمتی، شوكی به بازار وارد شده كه جز ضرر و زیان برای صادرات و منافع ملی نیست.
اعضای اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در این جلسه تاكید كردند بهتر بود دولت برای افزایش نرخ فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی نظر بخش خصوصی را می گرفت.
به گزارش ایرنا، آزادسازی نرخ ارز برای 20 فرآورده نفتی و همزمانی آن با افزایش نرخ خوراك با اعتراض فعالان بخش خصوصی روبرو شده است. آنان بر این باورند كه اجرای همزمان این دو مقوله به روند رونق تولید آسیب می زند.
آمارها نشن می دهد صادرات غیرنفتی كشور در 6 ماه نخست امسال افزون بر 21 میلیارد و 700 میلیون دلار بود كه 16 میلیارد و 400 میلیون دلار آن مربوط به بخش پتروشیمی و فرآورده های نفتی می شد.
با وجود افزایش حجم صادرات، به دلیل كاهش قیمت نفت و برخی دلایل داخلی، ارزش این صادرات در همسنجی با پارسال نزدیك به 12 درصد كاهش یافته است.
اقتصام**3065**1961** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: مریم مسعود
۰ نفر