۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82295232
T T
۰ نفر
آلودگي هوا يك هزار 800 مدرسه را در پايتخت هند تعطيل كرد

دهلي نو- ايرنا- دولت هند روز شنبه يك هزار و 800 مدرسه دولتي و خصوصي را به علت آلودگي شديد هوا در پايتخت تعطيل كرد.

به گزارش ايرنا،تركيبي از دود ناشي از آتش زدن محصولات كشاورزي در ايالت هاي همجوار دهلي و استفاده از مواد محترقه در جشنواره ديوالي ،هواي پايتخت هند را به شدت آلوده كرده است .
دولت هند با صدور بيانيه اي با اعلام تعطيلي مدارس،خواستار كاهش فعاليت هاي ورزشي با توجه به عوارض آلودگي هوا بر سلامت افراد شده است .
'نينا كاول' مدير يكي از مدارس غرب دهلي نو گفت:آلودگي هوا خسارات جبران ناپذيري بر روي افراد و بويژه كودكان برجاي مي گذارد.
وي افزود:مديران مدارس روز دوشنبه با بررسي گزارش هاي مربوط به آلودگي هوا در خصوص تعطيلي بيشتر مدارس تصميم مي گيرند.
'تانيا جوشي' مدير يكي ديگر از مدارس دهلي خاطرنشان كرد از دانش آموزان خواسته شده است با استفاده از ماسك كمتر در فضاي آزاد تردد كنند.
وي تصريح كرد تعدادي از دانش آموزان به آسم مبتلا هستند كه ادامه آلودگي هوا مشكلات جدي براي آنها ايجاد مي كند.
آلودگي هواي پايتخت هند در روزهاي اخير به علت استفاده گسترده از مواد محترقه و آتش زا در جشن ديوالي نسبت به هفته گذشته به شدت افزايش يافته است.
جشن ديوالي يا نور يكي از جشن هاي بزرگ هندوها است كه همه ساله با روشن كردن چراغ ، نورافشاني و استفاده گسترده از مواد محترقه و آتش زا گرامي داشته مي شود.
براساس گزارش مركزكنترل آلودگي هوا، ذرات معلق كمتر از 2.5 و 10 ميكرون در هواي پايتخت هند به سطح 283 و 517 ميكرو گرم در هر متر مكعب رسيده كه اين ميزان چندين برابر استاندارد است.
استاندارد در نظر گرفته شده براي ذرات كمتر از 2.5 و 10 ميكرون در هر متر مكعب به ترتيب 60 و 100 تعيين شده است.
ايستگاه هاي بررسي آلاينده ها در دهلي نو و چند شهر ديگر اعلام كرد كه كيفيت پايين و آلودگي شديد هوا در اين شهرها تا چند روز آينده ادامه مي يابد.
دولت دهلي نو با اشاره تاثيرات تنفس هواي سمي بر سلامت كودكان ، بزرگسالان و بيماران قلبي و ريوي از مردم خواست تا حد امكان از منزل خارج نشوند.
پزشكان مي گويند ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون در هوا از طريق جريان خون وارد قلب مي شود و باعث بروز بيماري هاي قلبي ،حمله هاي قلبي و فشار خون مي شود.
به گفته مقامات بهداشتي هند، آلودگي هوا باعث آسيب دائمي به ريه ها و مرگ 1.3 ميليون نفر در سال دراين كشور مي شود
هند كشوري است كه به دليل توسعه صنعتي از سوخت هاي ديزلي به مقدار فراوان استفاده مي كند ،يكي از راهكارهاي دولت هند براي مبارزه با آلودگي هوا ، استفاده حداقلي از سوخت ديزلي است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلي خليل نژاد