دستور رئيس جمهوري براي تسريع در ساخت راه آهن  رشت،بندرانزلي، آستارا

رشت- ايرنا- استاندار گيلان از دستور صريح رئيس جمهوري به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازي براي تسريع در روند اجراي فاز عملياتي راه آهن رشت به انزلي و آستارا خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي استانداري گيلان به ايرنا، درپي نامه استاندار گيلان به رئيس جمهوري درباره تسريع در روند اجراي فاز عملياتي راه آهن رشت- بندرانزلي- آستارا ، دكتر روحاني به رئيس سازمان برنامه و بودجه و وزير راه و شهرسازي دستور داد تا اقدام لازم در اين خصوص انجام شود.
استاندار گيلان با قدرداني از توجه رئيس جمهوري به اين پروژه مهم و تاثيرگذار گفت: سرمايه گذاران متعدد خارجي از كشورهاي چك، آذربايجان چين و روسيه جهت مشاركت در تامين مالي اين پروژه عظيم اعلام آمادگي كردند كه رئيس جمهوري نيز به وزارت راه و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه كشور در زمينه تسريع روند اجرايي فاز عملياتي مذكور دستور دادند .
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اتصال خط ريلي جمهوري آذربايجان به جمهوري اسلامي ايران ظرف ماه هاي آينده انجام مي شود ، ضرورت آغاز عمليات اجرايي راه آهن رشت به آستارا به طول 164 كيلومتر بيشتر احساس مي شود.
وي با بيان اينكه راه آهن رشت- انزلي41 كيلومتر طول دارد، افزود: اين پروژه در سه قطعه اجرايي مي شود كه قطعه نخست آن به طول 17 كيلومتر در حال ساخت است.
استاندار گيلان با اشاره به انجام فازهاي صفر و يك مطالعاتي راه آهن رشت- انزلي – آستارا افزود: پروژه راه آهن رشت – انزلي- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوين- رشت به بنادر كاسپين منطقه آزاد ، انزلي و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوري اسلامي ايران به راه آهن جمهوري آذربايجان ، اروپا و كشورهاي حوزه cis مي شود.
نجفي خاطرنشان كرد: اجراي اين پروژه ، علاوه بر تكميل شبكه حمل و نقلي كشور به عنوان يك شاهراه بين المللي و اتصال استان به شبكه ريلي كشور و كريدور ترانزيت بين المللي تمام ريلي شمال- جنوب منجر به اتصال شبكه ريلي دو كشور آذربايجان و ايران در مرز آستارا و ارتباط با بازارهاي منطقه اي و دسترسي به بازار مصرف بالاي 260 ميليوني كشورهاي مشترك المنافع با سهولت فراوان خواهد شد .
وي اظهار كرد: با بهره برداري از اين طرح ها استان گيلان به عنوان درگاه استراتژيك حمل و نقل ريلي ، جاده اي و تركيبي مي تواند ، تاثير قابل توجهي در توسعه گردشگري ، ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه و مسير شمال جنوب ايفا كند .
استاندار گيلان با بيان اينكه ساخت راه آهن قزوين- به رشت در حال اتمام و ادامه آن به آستارا حائز اهميت است ، افزود: اتصال خطوط ريلي ايران به آذربايجان، خط ريلي پنج هزارو 200 كيلومتري هندوستان تا بندر هلسينكي در اروپاي شمالي را به هم وصل مي كند.
نجفي تصريح كرد: با اين اتصال حمل بار در كريدور شمال جنوب از 45 روز به 20 روز كاهش پيدا مي كند و راه نيز حدود دو هزار كيلومتر كوتاه مي شود بنابراين يك اتفاق بزرگ در حمل و نقل ريلي محسوب مي شود.
پروژه راه آهن رشت - قزوين از سال 1386 آغاز شده و اين مسير در قالب هشت قطعه كار مي شود.
تكميل پروژه راه آهن قزوين - رشت تا پايان سال جاري و فازهاي بعدي آن، يكي از مصوبات سفر رئيس جمهوري به استان گيلان است.
اين خط ريلي قادر خواهد بود سالانه 10 ميليون تن بار و سه ميليون مسافر را جابجا كند.
ريل گذاري راه آهن رشت - قزوين، اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسير ايستگاه فلكده رشت آغاز شد.
خبرنگار:مريم سليماني**انتشار : نصراله ابراهيمي
7296/6070