۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۲:۳۱
کد خبر: 82298951
T T
۰ نفر
مقام كرد عراقي: ارتش تركيه در عمليات بعشيقه موصل نقشي نداشت

اربيل-ايرنا- مسئول بخش رسانه اي اتحاديه ميهني كردستان عراق، با بيان اينكه ارتش تركيه در عمليات آزادسازي بعشيقه هيچ نقشي نداشت، به خبرنگار ايرنا گفت: كار پاكسازي بعشيقه، شهري كه روز دوشنبه از چنگال داعش تروريستي آزاد شد، شروع شده است و درعين حال هنوز مقاومت هاي محدودي وجود دارد.

نيروهاي پيشمرگه اقليم كردستان عراق روز دوشنبه موفق شدند بعد از 10 روز محاصره شهر بعشيقه در شمال شرقي موصل، اين شهر را از چنگال داعش خارج كنند، شهري كه يكي از مهمترين شاهراه هاي ارتباطي عراق با مرز تركيه است و حضور نيروهاي ارتش تركيه در پايگاهي در حومه آن باعث جنجال بزرگي در روابط بغداد - آنكارا شده است.
غياث سورچي مسئول بخش رسانه اي اتحاديه ميهني كردستان عراق در اين خصوص به خبرنگار ايرنا در اربيل گفت: نيروهاي عمل كننده وارد شهر شده اند و پرچم هاي سياه داعش را از فراز ساختمان هاي اداري پايين كشيدند، ولي در عين حال هنوز مقاومت هايي محدود وجود دارد.
وي افزود: شهر بعشيقه را سه كوه بزرگ احاطه كرده است كه مملو از تونل هاي داعشي هاست و پاكسازي اين تونل ها هم از سه شنبه شروع خواهد شد.
وي در ارتباط با نقش ارتش تركيه در اين عمليات، تاكيد كرد كه تركيه هيچ نقشي در اين عمليات نداشت و در طول عمليات، از پايگاه محل استقرارش در اين منطقه خارج نشد.
غياث سورچي، همچنين در خصوص گلوله باران مواضع داعش توسط اين نيروها براساس ادعاي مقامات تركيه تاكيد كرد: آنها يك گلوله هم بسوي داعش شليك نكردند تنها روستاهاي كه متعلق به شيعه بودند بصورت كوركورانه گلوله باران مي كردند.
شهر بعشيقه در شمال شرقي و در 20 كيلومتري موصل قرار دارد و پيش بيني مي شود تا عصر سه شنبه كاملا پاكسازي شود.
براساس اظهارات مقامات نظامي كرد عراقي نيروهاي پيشمرگه سپيده دم روز دوشنبه از چهار محور به سوي مركز شهر پيشروي كردند و به رغم مقاومت هاي محدود داعش، پيشروي ها به خوبي و با سرعت تمام ادامه يافت.
براساس تحليل كارشناسان كرد عراقي اين شهر، مناطق كردنشين شمال عراق را از مناطقي كه اعراب سني استان دهوك در آن ساكن هستند، تفكيك مي كند، از سوي ديگر اين شهر شاهراه ارتباطي ميان دروازه مرزي ابراهيم خليل در شمال عراق با بقيه شهرهاي استان موصل است.
اين منطقه همچنين يك منطقه حاصلخيز براي كشاورزي بخصوص زيتون است به نحوي كه تنها در اين شهر بالغ بر 75 هزار اصله درخت زيتون وجود دارد.
به گفته غياث سورچي پيش بيني مي شود بخشي از تروريست ها در ميان باغات زيتون اين شهر خود را مخفي كرده باشند.
با كنترل اين شهر توسط نيروهاي كردي آنها خواهند توانست يكي از شاهراه هاي اقتصادي ميان تركيه و عراق را كنترل كنند.
تعداد ساكنان بعشيقه 140 هزار نفر هستند كه از اين مجموع 70درصد را ايزدي ها و 20 درصد را مسيحيان و 10 درصد بقيه را هم ساير مذاهب تشكيل مي دهند.
بعشيقه همچنين در طول بيش از يك سال گذشته محل مجادلات و درگيري هاي لفظي مقام هاي تركيه و عراق بوده است.
ارتش تركيه كه سال گذشته يگان هايي از نظاميان خود را به پايگاه زليكان در اطراف بعشيقه اعزام كرده بود، خشم بغداد را دامن زد و اين كشور براي اخراج نظاميان تركيه از شمال عراق سلسله تلاش هايي را در سطح بين الملل آغاز كرد و حتي ماجرا را به شوراي امنيت سازمان ملل هم كشيد، اما دولت تركيه با حمايت آمريكا توجه چنداني به درخواست هاي بغداد نكرد.
هنگام آغاز عمليات موصل نيز تركيه قصد خود را براي شركت در عمليات آزاد سازي موصل اعلام كرد و در نهايت در مقابل تهديدهاي دولت عراق، هفته گذشته براي اولين بار هدف اصلي اش را در باره موصل و ادعاي ارضي نسبت به آن علني كرد.
با اينحال بغداد همچنان نسبت به هرگونه ورود نظاميان خارجي به عمليات موصل هشدار داده است.
خاورم*3*351*1770*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاري
۰ نفر