۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82299990
T T
۰ نفر

برداشت زعفران در جنوب استان مركزي آغاز شد

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82299990
برداشت زعفران در جنوب استان مركزي آغاز شد

خمين - ايرنا - برداشت محصول زعفران در منطقه جنوبي استان مركزي و در خمين ، محلات و دليجان آغاز شد.

رئيس توليدات گياهي جهادكشاورزي خمين روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: برداشت محصول زعفران از سطح 4 هكتار از مزارع بارور اين شهرستان آغاز شد.
احمد عروجي افزود: ميانگين توليد اين محصول از هر هكتار زير كشت اين محصول را تا4.5 كيلوگرم عنوان كرد و گفت: پيش بيني مي شود امسال 140 كيلوگرم طلاي سرخ در اين شهرستان برداشت و روانه بازار شود.
وي ادامه داد: سطح زير كشت زعفران در اين شهرستان به 86 هكتار رسيده است كه امسال 34 هكتار آن بارور و بقيه سال آينده بارور مي شود.
به گزارش ايرنا عروجي اظهاركرد: خمين در توليد زعفران در جايگاه نخست استان مركزي قرار دارد و اين شهرستان با داشتن خاك مستعد و آب و هواي نيمه گرمسيري، زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك، محل مساعدي براي كشت و توليد زعفران شناخته شده است.
مدير جهاد كشاورزي دليجان نيز گفت: سطح زير كشت اين محصول در دليجان 20 هكتار است كه 18 هكتار آن بارور شده است.
عباس ارشدي افزود: حدود 54 كيلوگرم زعفران با ميانگين توليد 3 كيلو گرم در هكتار از مزارع دليجان تا اواخر آبان برداشت مي شود.
وي خاطر نشان كرد: مزارع زعفران اين شهرستان، بيشتر در روستاها و مزارع حومه دليجان پراكنده اند و با توجه به كم آب بر بودن اين كشت مورد استقبال كشاورزان قرار گرفته است.
ارشدي بيان كرد: دليجان در توليد زعفران رتبه دوم استان مركزي را دارد.
مدير جهاد كشاورزي محلات نيز گفت: سطح زير كشت زعفران در اين شهرستان 15 هكتار است كه 2 هكتار آن بارور نيست.
عبدالله محمودي افزود: ميانگين توليد زعفران در اين شهرستان سه تا چهار كيلوگرم است و پيش بيني مي شود 50 كيلوگرم زعفران خشك در اين شهرستان توليد شود.
وي اظهاركرد: شمار بهره برداران زعفران در اين شهرستان 32 نفر است و 80 فرصت اشتغال غير مستقيم نيز با كاشت اين محصول فراهم شده است.
محمودي گفت: محلات رتبه سوم توليد محصول زعفران را در استان مركزي دارد.
شهرستان خمين 110 هزار نفر جمعيت دارد كه 52 درصد آن كشاورز هستند.
6013/7277/خبرنگار: افسانه آروند/**انتشار دهنده:مژگان حيدري*