۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۴
کد خبر: 82300642
T T
۰ نفر

خواب خودروهاي سنگين در معابر شهري

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۴
کد خبر: 82300642
خواب خودروهاي سنگين در معابر شهري

با اين كه ورود كاميون ها و خودروهاي سنگين به معابر شهري ممنوع است اما بسيار مشاهده شده است كه اين خودروها وارد شيروان مي شوند و در خيابان ها و كوچه پس كوچه هاي اين شهر، مدت زمان زيادي پارك مي كنند.

نويسنده : عوض زاده - اگر چه شهرداري شيروان يكي، دو سال قبل پاركينگ خودرو هاي سنگين را در ورودي اين شهر در محور بجنورد به شيروان راه اندازي كرد اما باز هم برخي از رانندگان ترجيح مي دهند خودروي خود را به داخل شهر بياورند اتفاقي كه باعث شده بعضي از شهروندان به آن معترض باشند.
آلودگي صوتي، مشكلات ترافيكي، به هم ريختگي مبلمان شهري، تخريب زيرساخت هاي معابر و بعضاً احتمال بروز حوادث از پيامدهاي حضور اين ميهمانان ناخوانده در شهر است.
يكي از شهروندان شيرواني در اين خصوص مي گويد: تردد خودروهاي سنگين در داخل شهر باعث ايجاد چهره نازيباي شهري مي شود.
«جعفرزاده» ادامه مي دهد: با اين كه پاركينگ خودروهاي سنگين شيروان راه اندازي شده است اما باز هم شاهد هستيم كه برخي از رانندگان خودروي خود را به خصوص شب هنگام وارد شهر و آن را در معابر شهري پارك مي كنند.
وي با بيان اين كه اين مسئله مختص به خيابان خاصي نيست، ادامه مي دهد: با سرد شدن هوا تعداد كاميون هايي كه وارد شهر مي شوند تا شب را در داخل شهر گذران كنند بيشتر شده است.يكي ديگر از شهروندان نيز كه مايل به ذكر نام خود نيست، مي گويد: ورود اين خودروها به داخل شهر باعث ايجاد مشكلات ترافيكي به خصوص در خيابان هاي با عرض كمتر مي شود.وي كه از اين موضوع گلايه مند است، ادامه مي دهد: طي شب هاي گذشته كه هوا سردتر شده راننده كاميوني كه خودرويش را در نزديكي منزل ما پارك مي كند اقدام به روشن كردن خودرويش در ساعات اوليه بامداد براي جلوگيري از يخ زدن آب رادياتور و يا سوخت خودرويش مي كند كه اين مسئله باعث ايجاد مزاحمت براي ساكنان محله مي شود.
شهروند ديگري نيز از آلودگي صوتي و بصري ناشي از ورود و توقف خودروهاي سنگين در مناطق مسكوني داخل شهر گلايه دارد و مي گويد: ورود خودروهاي سنگين به داخل شهر باعث سلب آسايش شهروندان و ساكنان مي شود.
«موسوي» همچنين توقف طولاني مدت خودروهاي سنگين را باعث تخريب آسفالت و زيرساخت ها مي داند و ادامه مي دهد: بعضاً شاهد هستيم لكه هاي گازوئيل و روغن روي زمين از كاميون ها به جا مي ماند كه باعث آلودگي و همچنين تخريب آسفالت مي شود.
يك راننده خودروي سنگين مي گويد: هر چند بسياري از راننده ها كاميون هاي خود را در پاركينگ خارج از شهر، پارك مي كنند اما دلايلي نيز وجود دارد كه بعضي از رانندگان ترجيح مي دهند خودرويشان را به نزديكي محل زندگي خود بياورند.
وي كه تمايل دارد نامش در گزارش قيد نشود، ادامه مي دهد: دور بودن پاركينگ خودروهاي سنگين از محل سكونت يكي از دلايلي است كه بعضي از رانندگان قيد پاركينگ را مي زنند.
وي با بيان اين كه خود راننده ها نيز به دلايل مختلفي اشتياقي به آوردن خودرويشان به داخل شهر ندارند، اظهارمي دارد: با اين وجود نبود تاكسي خطي و آژانس در نزديكي پاركينگ و نيز صرفه اقتصادي نداشتن باعث مي شود برخي رانندگان خودروي خود را وارد شهر كنند.وي البته در بعضي از موارد نياز به روشن كردن خودرو براي جلوگيري از يخ زدن سوخت و آب خودرو در ساعاتي از شب را از ديگر دلايلي مي داند كه برخي رانندگان خودروهاي سنگين، ناچار مي شوند خودروي خود را به داخل شهر بياورند و مي گويد: به نظر مي آيد اگر در نقاط مختلف شهر و نزديك مناطق مسكوني شهر پاركينگ هاي بيشتري ساخته شود راننده ها از آوردن خودروي خود به خيابان ها و معابر خودداري كنند.
در همين ارتباط شهردار شيروان با بيان اين كه در حال حاضر در شيروان 2 پاركينگ اختصاصي خودروهاي سنگين در ضلع شمالي محور شيروان به بجنورد مشغول خدمات رساني است، تصريح مي كند: اين پاركينگ ها بيش از يك سال است كه با همكاري بخش خصوصي راه اندازي شده است.
«جعفر بورنگ» مي افزايد: ظرفيت اين پاركينگ ها تاكنون جوابگو بوده و اعتراضي در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي اظهارمي دارد: در حال حاضر نيز با اداره اوقاف و امور خيريه شيروان مكاتبه شده تا زميني در بين خيابان هاي جمهوري و استقلال كه وقفي است در اختيار شهرداري قرار گيرد تا براي استفاده به عنوان پاركينگ خودروهاي سنگين مناسب سازي شود و شهرداري منتظر پاسخ از سوي اوقاف و امور خيريه شيروان است.
وي البته مشكل و اعتراض اصلي شهروندان را در اين رابطه حضور ماشين آلات عمراني و ماشين آلات حمل مصالح ساختماني و نخاله مي داند كه در شهر فعاليت مي كنند و ادامه مي دهد: رانندگان اين خودروها كه بيشتر، روزها كار مي كنند ترجيح مي دهند شب ها خودروي خود را در نزديك محل سكونت خود پارك كنند.وي عنوان مي كند: بيشتر استفاده از پاركينگ ها توسط رانندگان خودروهاي سنگيني است كه تردد جاده اي دارند و ساكن شيروان هستند كه در اين خصوص مشكل زيادي وجود ندارد و اين رانندگان در زمان حضور در محل سكونت ترجيح مي دهند خودروي خود را در پاركينگ هاي تعبيه شده پارك كنند.
وي مي افزايد: شهرداري آمادگي اعطاي مجوزهاي لازم را به بخش خصوصي براي راه اندازي پاركينگ دارد.
منبع : روزنامه خراسان شمالي
1744 ** انتشاردهنده : علي اصغرافتاده