۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82306285
T T
۰ نفر
اما و اگرها در اجرای طرح توسعه پتروشیمی 2 خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- ادامه عملیات اجرایی طرح توسعه و راه اندازی پتروشیمی2 خراسان شمالی یا همان طرح جی. تی. پی. پی( GTPP) پس از گذشت حدود 18 ماه از زمان آغاز كلنگ زنی این طرح بزرگ اقتصادی، همچنان با اما و اگر همراه است.

به گزارش ایرنا، كلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی 2 از سوی رییس جمهوری در سفر استانی دولت و تدبیر خرداد ماه پارسال به استان خراسان شمالی زده شد اما، پس از گذشت حدود 18 ماه ادامه عملیات اجرایی آن به علل مختلف از جمله نحوه تامین آب با توجه به دوره خشكسالی همچنان متوقف مانده است.
مسئولان خراسان شمالی تاكنون، برای اجرایی شدن این طرح بزرگ اقتصادی تلاش های زیادی انجام داده اند و بتازگی استاندار این استان 936 هزار نفری گفته است كه رییس جمهوری بر شتاب بخشی آغاز عملیات اجرایی آن تاكید كرده است.
شمار زیادی از مسئولان و فعالان حوزه اقتصادی استان خراسان شمالی بر اهمیت این طرح و شتاب بخشی آن تاكید می كنند و آن ها اعلام می كنند كه فایناس این طرح شركت ژاپنی است، بنابراین هیچ بار مالی بر دوش دولت ندارد.
كارشناسان حوزه اقتصادی خراسان شمالی هم می گویند: مجتمع فعلی پتروشیمی خراسان ظرفیت محدودی دارد و راهی جزء نوسازی و توسعه ندارد.

* طرح توسعه پتروشیمی2 اجرایی خواهد شد
استاندار خراسان شمالی با بیان اینكه طرح توسعه پتروشیمی2 یا 'جی تی پی پی' ( GTPP) این استان اجرایی خواهد شد گفت: رییس جمهوری بر شتاب بخشی اجرای این طرح تاكید دارد.
محمدرضا صالحی در نشست شورای اداری هفته گذشته كه با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد،اظهار كرد: رییس جمهوری پیگیر این طرح بزرگ صنعتی برای اجرا است.
استاندار خراسان شمالی افزود: در نشستی كه با حضور رییس جمهوری در تهران برگزار شد بر اجرای این طرح كه تاكنون 2سال معطل مانده تاكید شد.
وی اجرای این طرح را توقع مردم این خطه دانست و گفت: خوراك گاز این طرح تامین شده، وزرات نیرو تامین آب مورد نیاز را تضمین كرده و بانك نیز برای تسهیلات اعلام آمادگی كرده است و هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت.
وی اظهار كرد: هم اكنون تنها در خصوص انتقال آب و تصفیه آب اختلاف كوچكی وجود دارد كه آیا باید سرمایه گذار این اقدام را انجام دهد یا توسط وزرات نیرو انجام شود.

*طرح GTPP پتروشیمی شیمی خراسان شمالی با شستا و بدون شستا اجرایی می شود
نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه وسملقان و راز وجرگلان در مجلس با بیان اینكه طرح GTPP پتروشیمی خراسان شمالی با شستا و بدون شستا اجرایی می شود، گفت: بحث تامین آب پروژه بررسی می شود و شركت تومن ژاپن آماده فاینانس پروژه است.
علی قربانی در گفت و گوی اعلام كرده است: طرح GTPP پتروشیمی خراسان شمالی توسط رییس جهور كلنگ زنی شده، اما كارهای اجرایی آن به بهانه كمبود آب و خشكسالی هنوز آغاز نشده است، كه این مسئله در سفر معاون اول رییس جمهور وزیر نیرو به خراسان شمالی مطرح شد و وزیر نیرو اظهار داشت كه دشت بجنورد مشكل كم آبی ندارد.
این نماینده خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: از محل پساب آب دشت بجنورد 15 میلیون مترمكعب آب و از محل آب های سطحی 5 میلیون مترمكعب آب موردنیاز طرح GTPP پتروشیمی خراسان شمالی تامین می شود.

*شركت 'تومن' ژاپن آماده فاینانس پروژه است
نماینده پنج شهرستان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: شركت تومن ژاپن آماده فاینانس پروژه است.
قربانی افزود: طرح GTPP پتروشیمی خراسان شمالی با شستا و بدون شستا اجرایی می شود و اگر سهامداران پتروشیمی مایل به اجرایی شدن پروژه نباشند، این طرح توسط سرمایه گذاران دیگری اجرایی می شود.

* بسترها برای توسعه صنعتی استان مناسب است
معاون اول رئیس جمهوری نیز در نشست شورای اداری مهرماه خراسان شمالی با بیان اینكه بسترهای لازم برای توسعه صنعتی در خراسان شمالی مناسب است اشاره به وعده رئیس جمهوری در رابطه با طرح توسعه پتروشیمی در سفر به استان كرد و گفت: در این باره، اصل بر احداث این مجتمع است و مطالعه خواهد شد تا اگر به هر دلیلی، مانعی بر سر راه اندازی آن بود، در استان سرمایه گذاری به همان اندازه انجام شود.
اسحاق جهانگیری گفت: این طرح مصوبه دولت تدبیر و امید است و بر اجرایی شدن آن تاكید می شود.
علی محقر و یحیی نیكدل با حضور در مركز ایرنای خراسان با تشریح جزئیات چگونگی طرح و تصویب و كلنگ زنی این طرح توسط وزیر كار و رفاه اجتماعی در سفر رئیس جمهوری و كاروان تدبیر و امید به خراسان شمالی در سال گذشته، تنها مشكل اجرای این طرح ها را نبود اراده و عزم ملی عنوان و تصریح كردند : بر اساس فعالیت های انجام شده در یك سال گذشته تمامی منابع ارزی و ریالی و همچنین فایناس خارجی و نوع فناوری لازم مشخص شده و امروز تنها به عزم و اراده ملی برای اجرای این پروژه نیاز است.
رئیس هیات مدیره مجتمع پتروشیمی خراسان با اشاره به اینكه با تكیه بر علم و دانش ثابت شده است كه طرح های توسعه ای پتروشیمی از جمله طرح جی تی پی پی( GTPP) در این استان نسبت به سایر استان ها توجیه اقتصادی بیشتری دارد تاكید كرد: طرحی كه ریالی برای سهام داران هزینه ندارد و تنها با فایناس خارجی اجرا می شود و بانك ملت، تجارت و ملی هم قول همكاری داده اند، نباید رها شده باقی بماند.
وی با بیان اینكه طرح توسعه مرحله دوم مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی برای دولت هزینه ای نخواهد داشت افزود: همان طوریكه راه اندازی این مجتمع در سال 75 برای دولت هزینه ای نداشت.
وی با بیان اینكه منبع تامین آب فایناس است و قرار نیست كه یك ریال برای آب و برق هزینه شود افزود: به مدت 60 سال آب برای این پروژه تامین شده است.
وی می گوید: برای این طرح 8.5 میلیون متر مكعب آب مورد نیاز بود اما 15 میلیون تا 20 میلیون متر مكعب در نظر گرفتیم تا طرح های توسعه ای دیگر نیز در آینده ایجاد شود.
وی افزود: شركت ژاپنی طرح را 800 میلیون دلار فایناس كرده و از محل سفر رئیس جمهور 700 میلیون دلار از صندوق به این طرح اختصاص یافته است كه حتی بانك ملت مطرح كرده كه تمام مسئولیت كار را می پذیرم تبدیل دلار به ریال را نیز انجام می دهیم.
وی گفت: برای اجرای این پروژه با احتساب دلار ژاپنی، منابع بانكی در نظر گرفته شده حتی 300 میلیون دلار نیز بیش از نیاز است.
وی با بیان اینكه اگر طرح GTPP توجیه داشته باشند تنها در منطقه خراسان شمالی است گفت: در كجای دنیا طرحی اقتصادی و صعنتی اجرا می كند و پس از 20 سال آن را رها می كنند باید صنعت را توسعه داد.
وی از مسئولان استان خواست در خصوص طرح های بزرگ و اشتغال زا وقت بگذارند چرا كه با ایجاد این طرح ها ارزش اقتصادی ایجاد خواهد شد و همچنین صنایع پایین دستی را نیز به دنبال خواهد داشت كه اشتغالزا و پول آور خواهد بود.
مدیركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این نشست توجیه اقتصادی طرح توسعه پتروشیمی را تایید كرد گفت: اگر این طرح در استان اجرا شود انقلاب ایجاد خواهد كرد.
یحیی نیكدل افزود: برای اجرای این پروژه یكی از نقاطی كه پس از مطالعه در كشور مورد تایید قرار گرفت استان خراسان شمالی و بجنورد بوده است.
وی اظهار كرد: این پروژه جزء برنامه های دولت تدبیر و امید است و با مطالعه قبلی عنوان شده است و طبق نظر مسئولان كشوری اجرایی خواهد شد و ما نیز اجازه جابجایی را نخواهیم داد.
مجتمع پتروشیمی خراسان در 17 كیلومتری شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالی قرار دارد كه در سال 75 به بهره برداری رسید. در چند سال اخیر بیشترین تولیدات این واحد صنعتی بخصوص كریستال ملامین آن به خارج از كشور صادر شده است.
هم اكنون طرح توسعه آن در دستور كار قرار گرفته است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر