۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۰۵
کد خبر: 82308389
T T
۰ نفر
فیلسوف ایرانی:هانری كربن دراسلام  پیامی فراموش شده را یافت

تهران- ایرنا- چهره ماندگار فلسفه و استاد پیشین دانشگاه تهران گفت: هانری كربن فیلسوف برجسته فرانسوی در شرق، ایران و اسلام نوعی پیام فراموش شده كه بشر باید در باطن خود بجوید را یافته بود.

به گزارش شامگاه دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، كریم مجتهدی كانت شناس مشهور در مراسم بزرگداشت هانری كربن در مورد آشنایی خود با این فیلسوف فرانسوی اظهار كرد: اولین دیدار من با كربن وقتی بود كه برای صحبت درباره پایان نامه دكتری خود به او مراجعه كردم و او ناراضی بود كه چرا من باید در مورد فلاسفه غربی پایان نامه بنویسم و نه فیلسوفان وطنی.
وی در این مراسم كه در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد افزود: كربن به من فهماند باید به عنوان یك ایرانی به ریشه ها و هویت وجودی خودم برگردم.
استاد پیشین دانشگاه تهران صاحب آثار فلسفی نظیرفلسفه نقادی كانت،دكارت و فلسفه او،
پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل، دونس اسكوتوس و كانت به روایت هیدگر اضافه كرد: ابعاد بسیار وسیعی از گفته های عمیق در آثار كربن وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه كربن مستشرق نیست گفت: كربن اتفاقا بهتر و بیشتر غرب را می شناخت ولی در شرق، ایران و جنبه ای از اسلام نوعی پیام فراموش شده یافته بود. به طور كلی آنچه فراموش شده و بشریت در باطن خود باید آن را بجوید.
مجتهدی تاكید كرد: این پیام همان سنت افلاطونی است كه در شرق و جنبه ای از اسلام یافت‌ می شود‌ و این امر ناشی از مطالعات دقیق او در فرهنگ ایرانی و اسلامی است طوری كه بعضی از نویسندگان و فیلسوفان را او برای اولین بار شناخته و در آثار خود از آنها اسم برده است؛ مانند رجبعلی تبریزی.
هانری كربن (Henry Corbin 1903 تا 1978) فیسلوف، ایرانشناس و اسلام شناس و شیعه شناس فرانسوی بود كه بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری كرد‌.
وی اولین مترجم آثار هایدگر به زبان فرانسه و معرف فلسفه اشراق سهروردی و حكمت متعالیه ملاصدرا به اروپاییان بوده است.
كربن استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن بود و اواخر دهه 50 میلادی توسط استاد مطهری با علامه طباطبایی آشنا شد و همه ساله در‌ ماه سپتامبر برای بحث در خصوص مهم ترین موضوعات فلسفی به ایران می آمد.
از وی كتاب های زیادی از جمله ارض ملكوت، از هایدگر تا سهروردی، اسلام در سرزمین ایران و بسیاری دیگر به زبان فارسی ترجمه شده است.
امروز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به مناسبت تلاش‌های مستمر و ارزنده علمی و فرهنگی پروفسور هانری كُربن استاد مهمان فلسفه دانشگاه تهران مراسم بزرگداشتی ‌برگزار كرد و از خدمات شایانی كه در زمینه ایران‌شناسی و زبان و ادب فارسی انجام داده‌ است، تقدیر به عمل ‌آورد.
ادامه دارد...
فراهنگ**9157**1823خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر