۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۱
کد خبر: 82308784
T T
۰ نفر
مديركل دامپزشكي: آذربايجان غربي آماده مقابله با آنفلوآنزاي پرندگان است

اروميه- ايرنا- مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: اين استان از آمادگي كامل براي مقابله با انفلوآنزاي پرندگان برخودار است و مزارع و روستاهاي استان از اين نظر كاملا پايش مي شود.

كاميار داهيم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: انجام آزمايش هاي پي در پي در استان بيانگر منفي بودن تمامي نمونه هاي ارائه شده به دامپزشكي از نظر سويه هاي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان است.
وي اظهار كرد: همزمان با نمونه برداري از مزارع و مرغداري ها و نيز مناطق زيست پرندگان در آذربايجان غربي، اكيپ هاي دامپزشكي استان در كشتارگاه ها نيز حضور داشته و بر سلامت مرغ ها و پرندگان كشتار شده نظارت مستقيم دارند.
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي اضافه كرد: اداره كل دامپزشكي استان در راستاي دستيابي به گزارش هاي دقيق و قابل استناد در اين زمينه چندين مورد بازديد و بررسي در طيور صنعتي، روستاهاي حاشيه تالاب ها و زيستگاه هاي حيات وحش انجام داده است.
داهيم گفت: خبرگيري روزانه و كسب اطلاعات توصيفي از مزارع پرورش طيور صنعتي و بومي نيز از جمله اقدامات انجام شده در اين زمينه در سالجاري بوده است.
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي ادامه داد: پايش در زمينه بيماري هاي طيور در مرغ بومي در سطح وسيعي انجام مي شود چرا كه اين مرغ ها مي توانند منشا مهمي براي بيماري آنفلوآنزا باشند.
وي بيان كرد: تا كنون در 64 روستاي هدف، پايش انجام شده كه در اين راستا چهار هزار و 390 نمونه اخذ شده است.
داهيم اظهار كرد: 6 هزار و 350 آزمايش مربوط به بيماري آنفلوانزاي پرندگان نيز انجام شده و تمام مراقبتها و پايش ها و نتايج آزمايشها منفي بوده است.
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي ادامه داد: به رغم پايش ها و كنترل هاي صورت گرفته، استان همچنان در تهديد اين بيماري قرار دارد چرا كه كشورهاي هندوستان، بلغارستان، چك، اسلواكي و يونان درگير اين بيماري هستند.
به گزارش ايرنا، در سال 94 در استان آذربايجان غربي 6 روستاي اروميه، دو روستاي خوي و چهار روستاي سردشت با بيماري آنفلوآنزا در طيور بومي مواجه شدند كه طيور اين مناطق به سرعت توسط دامپزشكي استان معدوم سازي و پرداخت غرامت شد.
بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از طريق ورود پرندگان مهاجر به تالابها و آبهاي ايران شيوع مي يابد به نحوي كه با آلوده شدن طيور بومي، زمينه ابتلاي طيور صنعتي نيز فراهم مي شود.
بيماري آنفلوانزاي پرندگان بيماري خطرناكي است كه در سال 1918 ميلادي در جهان شيوع پيدا كرد و با شيوع آن 60 ميليون نفر جان خود را از دست دادند.
آنفلوآنزاي پرندگان، گونه اي بيماري ويروسي است كه ويروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae مي باشد.
مهمترين اخبار ايرناي كشور و آذربايجان غربي را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرس irnaoromiye@ دريافت كنيد.
7125/1905**خبرنگار: طاهره نويد آرين**انتشار دهنده: حسن فاخري