۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82309387
T T
۰ نفر

تهدید آلودگی صوتی؛ جدی، اما ناملموس

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82309387
تهدید آلودگی صوتی؛ جدی، اما ناملموس

تبریز - ایرنا - آلودگی صوتی در كنار سایر آلودگی ها، امروزه به یكی از دغدغه های بزرگ جامعه شهری خصوصا شهرهای صنعتی تبدیل شده و مسئولان را برآن داشته تا به فكر چاره برای حل این معضل باشند.

به گزارش ایرنا، شهرنشینی، صنعتی شدن و پیشرفت های تكنولوژی رفته رفته بر میزان آلودگی صوتی در شهرها افزوده و این پدیده نامیمون محیط زیست و سلامت انسان و جانداران را تهدید می كند.
برابر یافته های دانشمندان، گوش انسان تحمل تا 130 دسی بل (واحد اندازه‌ گیری آلودگی صوتی) را دارد و بیشتر از آن موجب رنگ پریدگی، بالا رفتن میزان فشار خون و اختلال در اعصاب و سیستم شنوایی می شود.
بر این اساس اگر آلودگی صوتی آنی و شدید باشد، حتی موجب از دست دادن شنوایی تا چند روز می شود؛ یافته دانشمندان نشان می دهد در جاهایی كه آلودگی صوتی زیاد باشد بازدهی كارگران تا 30 و كارمندان تا 60 درصد كاهش می یابد و حتی بیمارانی كه در محیطی پر سر و صدا استراحت می كنند و یا بستری می شوند دیرتر بهبود می یابند.
در كشورهای اروپایی از سال 1960 میلادی، آلودگی صوتی به عنوان یكی از شاخص های كاهنده سطح رفاه مطرح و بالا بودن میزان آلودگی صوتی نشانگر عقب ماندگی است.
در كشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای كاهش میزان آلودگی صوتی تلاش ها آغاز شده و براساس برنامه ، كاهش این میزان آلودگی در روز به 55 و در شب به 45 دسی بل هدف گذاری شده است.
براساس تحقیقاتی كه در اتحادیه اروپا صورت گرفته، میزان آلودگی صوتی با افزایش جمعیت در ارتباط مستقیم است و این معضل سالانه 10 تا 40 میلیارد یورو ضرر اقتصادی به كشورهای عضو وارد می كند.
دانشمندان دریافته اند كه گوش انسان صداهای بین 20 تا 20 هزار هرتز را می شنود و كمتر و یا بیشتر از این میزان را نمی شنود.
یك فرد معمولی صدا 50 دسی بل را به راحتی می شنود و از شنیدن آن ناراحت نمی شود اما صدای بالای 85 دسی بل گوش را ناراحت و تدوام آن به سیستم شنوایی آسیب می زند.
میزان آلودگی صوتی خش خش برگ 10 دسی بل، خانه خالی 30 دسی بل، محل كار 50 دسی بل، مكالمه دو نفر 60 دسی بل، ترافیك معمولی و روان 70 دسی بل است كه آسیبی به گوش نمی رساند اما صداهایی ماند دستگاه تراش با 85 دسی بل، ترافیك سنگین 90 دسی بل، مكنده هوا 95 دسی بل، قطار مترو 100 دسی بل، موتورسیكلت و بوق زدن 110 دسی بل گوش را نارحت و در معرض احساس درد قرار می دهد و صدای جنگنده ای كه در 500 متری پرواز می كند با تولید 140 دسی بل صوت و موشك با 180 دسی بل موجب آسیب دیدن سیستم شنوایی می شود.
كلان شهر دو میلیون نفری تبریز نیز در دهه های اخیر به دلیل رشد جمعیت از یك سو و افزایش ساخت و ساز و به تبع آن تعدد وسایل نقلیه از سوی دیگر با معضل آلودگی صوتی مواجه بوده است.
براساس یافته های تحقیقی كه از سوی كارشناسان مركز بهداشت تبریز انجام شده، مقدار تراز فشار صوت در دو ایستگاه مورد سنجش در راسته كوچه و گلباد تبریز، بالاتر از حد استاندار (55 دسی بل در ساعت) بوده و بیشترین مقدار میانگین تراز فشار صوت مربوط به بازه زمانی ظهر در ایستگاه راسته كوچه با 71.4 دسی بل است.
همچنین كمترین مقدار میانگین تراز فشار صوت در بازه زمانی صبح ایستگاه گلباد به ثبت رسیده است كه 8.5 دسی بل بیشتر از میزان استاندارد است.
همچنین بر اساس تحقیقی كه از سوی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشكی تبریز انجام شده است، 72 درصد از مردم از میزان سر و صدایی كه در محیط زندگی شان وجود دارد، خصوصا آلودگی ناشی از ترافیك، گلایه مند هستند.
البته خطرات و تهدیدهای آلودگی صوتی به مانند آلودگی هوا، آب و خاك برای مردم قابل لمس نیست و علت آن شاید غیرقابل رویت بودن این آلودگی است.
دكتر جعفرصادق تبریز رئیس مركز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینكه آلودگی صوتی هم در محیط های باز و هم محیط های بسته وجود دارد، گفت: كارشناسان این مركز با اندازه گیری میزان آلودگی صوتی در این دو محیط، ارقام به دست آمده را به دستگاه های مربوطه اعلام می كنند و همه سازمان ها و دستگاه ها موظف به انجام اقدامات لازم برای كاهش میزان آلودگی صوتی هستند.
به گفته كارشناسان بهداشت حرفه ای مركز بهداشت تبریز، استاندارد آلودگی صوتی در محیط های كاری و صنعتی 85 دسی بل در ساعت است و رعایت این استانداردها در محیط های كاری الزامی است.
در صورتیكه میزان صدا در این محیط ها بیشتر از حد استاندارد باشد و با اقدامات پیشگیرانه از میزان آلودگی كاسته نشود شغل مورد نظر در ردیف شغل های سخت و زیان آور قرار می گیرد.
گزارش از: عیسی عطاپور** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3077/518