به گزارش ايرنا، ميزان حضور دانش آموزان در فضاي مجازي و پرسه زدن آنها در شبكه هاي اجتماعي آسيب جدي است كه بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و استفاده از اين فضاها بايد به صورت هوشمندانه و همراه با نظارت والدين باشد تا نتيجه لازم براي ارتقاي سطح علمي دانش آموزان فراهم شود.
يكي از دانش آموزان خراسان شمالي در خصوص استفاده از شبكه هاي مجازي گفت: استفاده از اين شبكه براي ارتقاي علمي در برخي دروس و پي گيري سئوالات آزمون از طريق اينترنت باعث تسريع در روند خواندن دانش آموز مي شود.
محمد قارداشي گفت: همچنين اين امر باعث به كارگيري اطلاعات عمومي و مهارت هاي مرتبط با خواندن مي شود كه دانش آموز آنها را در مدرسه فرا گرفته است و با تكرار آن روند يادگيري بهتر خواهد شد.
يكي ديگر از دانش آموزان خراسان شمالي گفت: دانش آموز بايد برنامه روزانه خود را تنظيم كند و در مواقع استراحت و براي رفع خستگي و ايجاد تنوع، استفاده خيلي كم از اين فضاها در روز تاثيرات منفي بر جاي نخواهد گذاشت.
مليحه شاهپوري با بيان اينكه استفاده از شبكه هاي مجازي و بازي هاي رايانه اي به يكي از دغدغه هاي امروز والدين تبديل شده است اظهار كرد: اگر چنانچه والدين بر نحوه استفاده فرزندانشان در رايانه و شبكه هاي مجازي آگاهي داشته باشند و فرزندان فقط براي مهارت دروس از اين موارد استفاده كنند تاثيري مثبتي بر روند يادگيري دارد و هيچ گونه دغدغه و نگراني در پي نخواهد داشت.
يكي از والدين دانش آموز گفت: گذراندن وقت در شبكه هاي اجتماعي و بازي هاي رايانه اي مي تواند عملكرد ضعيف كودكان در مدرسه را به دنبال داشته باشد.
مهسا نويدي با بيان اينكه گذارندن كودكان و وقت پركردن آن در شبكه هاي اجتماعي، علاوه ضعف دروس تاثيرات منفي ديگري به همراه دارد اظهار كرد: از وقتي پسرم در شبكه هاي مجازي سرگرم شده علاوه بر اينكه از لحاظ تدريس افت شديد كرده به لحاظ رفتاري هم تاثيرات منفي در پي داشته است.
وي با توجه به آثار مخرب استفاه از شبكه هاي مجازي و بازي رايانه اي در كودكان گفت: از سويي ديگر نشستن طولاني مدت و گذراندن وقت كودكان در اين بازي ها موجب قوز پشتي و خستگي بيش از حد آنان در روز مي شود.
يكي ديگر از والدين خراسان شمالي گفت: امروزه با گسترش فناوري هاي ارتباطي، موضوع بازي هاي رايانه اي و شبكه هاي مجازي از سطح سرگرمي و تفريح فراتر رفته است.
جلال پورشيرازي اظهار كرد: با توجه به اينكه اكثر استفاده كنندگان بازي هاي رايانه اي قشر دانش آموز مي باشند، نقش آموزش و پرورش در آگاهي سازي اين قشر بيشتر از ديگر دستگاه ها است.
وي گفت: تشكيل دوره هاي آموزشي از سوي آموزش و پرورش براي دانش آموزان و اولياي آنان ، اطلاع رساني و ساخت برنامه هاي مستند با همكاري صدا و سيما از جمله موارد است مي تواند در آگاه سازي جامعه و جلوگيري از اثرات منفي اين بازي ها نقش مهمي ايفا كند.
يك كارشناس ارشد رشته روانشناسي در خراسان شمالي گفت: با توجه به اينكه در اين نوع بازي ها برخلاف رسانه هاي تصويري ميزان تعامل و فعال بودن كودك بسيار بيشتر از رسانه هاي تصويري مانند فيلم و كارتون است، كودك مجبور مي شود كه با توجه به ويژگي تعاملي بازي هاي كامپيوتري با اين بازي ها فراتر از سن و سال خود زندگي كند.
مهوش احمدي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: شبكه هاي اجتماعي از طريق كاهش زمان ارتباط فرزندان با والدين، زمان ارتباط كودكان را با دوستان افزايش داده كه تنها راه چاره، نزديك شدن دنيا و ارزشهاي والدين با فرزندان، از نگاه فرزندان است.
وي با اشاره به نظارت بيشتر والدين بر فرزندان افزود: اين قشر موظف به شناخت دوستان فرزندانشان و نظارت بر استفاده بچه ها از فضاي مجازي هستند، زيراكه اتفاقات نگران كننده اي در اين فضا رخ ميدهد.
اين كارشناس ارشد رشته روانشناسي در خصوص پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي در فضاي مجازي، به خانواده ها افزود: در شيوه هاي ارتباطي بين نسلي و دروننسلي خانواده، تجديدنظر كرده و به آموزشسواد رسانه اي خود توجه شود.
وي همچنين با اشاره به علاقه مندي بسياري از كودكان به بازي هاي كامپيوتري گفت: در فضاي بازي هاي كامپيوتري كه علاوه بر جسم، روح و روان كودك را در اختيار خود دارد، به مراتب ميزان آسيب براي كودك بالاتر خواهد برد.
وي افزود: به نظر مي رسد روح و روان كودكان ما در تسخير بازي هايي است كه آينده آْنها را خواهد ساخت و آيا والدين فكر كرده اندكه اين بازي ها با سن، شخصيت و جنسيت و روحيه كودك آنان همخواني دارد؟ يا ميزان تاثير بازي هاي رايانه اي بر شخصيت اجتماعي و رواني ما كودكان چقدر است؟
يك مدرس دانشگاه هاي خراسان شمالي گفت: مراقبت از كودكان در فضاي مجازي به مجموعه اي از راه كارهاي فني و ابزاري نياز دارد كه والدين مي بايست با فراگيري اين راه كارها مهارت لازم را براي مراقبت از فرزندان در فضاي مجازي كسب كنند.
علي قدرتي در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه بايد با كودكان در خصوص آسيب هاي استفاده از اينترنت يا فضاهاي مجازي گفت وگو كرد گفت: زيراكه كودكان معمولا بر اين باورند كه در دنياي مجازي به دليل احساس ناشناس بودن، در مقابل رفتار هاي نامناسب خود هيچ گونه مسئوليتي ندارند در حالي كه آنها نبايد فراموش كنند كه در مقابل رفتار و اعمال خود پاسخگو هستند.
اين كارشناس ارشد رشته جامعه شناسي گفت: همه محتواي شبكه هاي اجتماعي مناسب سن كودكان نيست از اين روي ممكن است، نگران مسائل غير اخلاقي، خشونت و يا ديگر مشكلاتي كه درفضاي مجازي وجود دارد، باشيد به همين دليل نقش والدين پر رنگ تر مي شود و آنها مي توانند با صحبت صحيح و مؤثر در مورد چگونگي برقراري ارتباطات صحيح آنلاين، خطراتي كه كودكانتان را تهديد مي كند، كاهش دهيد و با تشويق، آنها را به استفاده از راهنمايي هاي خود متقاعد كنيد.
قدرتي با بيان اينكه تنهايي مهمترين عامل گرايش كودكان و نوجوانان به بازي هاي رايانه اي است افزود: اعتياد به بازي هاي رايانه اي ، اعتياد رفتاري است كه ذهن و روان كودكان را به طور دائم تحت تاثير اين بازي ها قرار مي دهد.
اين كارشناس ارشد رشته جامعه شناسي گفت: طبق نتايج تحقيقات خارجي، استفاده بيش از سه ساعت در هفته از بازي هاي رايانه اي باعث ايجاد افسردگي در كودك و نوجوان مي شود و اين درحالي است كه در ايران پسران به طور ميانگين 10 ساعت در هفته و دختران 4 ساعت در هفته به بازي هاي رايانه اي مبادرت مي ورزند.
قدرتي با اشاره به اينكه هيجان خواهي، لذت جويي، كنجكاوي و تنهايي از جمله مهم ترين عوامل فردي گرايش كودكان و نوجوانان به انجام بازي هاي رايانه اي است افزود: ارتباط ضعيف والدين با فرزندان، استرس، ساده و ارزان بودن بازي هاي رايانه اي و عدم حضور والدين در منزل مهم ترين عوامل اجتماعي گرايش به اين بازي ها است.
خراسان شمالي با جمعيت 936هزار نفري بيش از 160 هزار دانش آموز دارد كه در دو هزار آموزشگاه زير نظر 14 هزار فرهنگي تحصيل مي كنند.
6042/7186 گزارش از: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي
شيروان- ايرنا- فضاي مجازي در عصر كنوني فراگير شده و كم اطلاعي خانوادهها، مربيان و گاه مسوولان از مسايل ارتباطي، آسيب هاي را براي دانش آموزان ايجاد كرده است در حاليكه استفاده بهينه از اين فضا مي تواند فرصتي براي ارتقاي آموزشي اين قشر شود.