۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82316156
T T
۰ نفر
گرد و غبار مانع تردد شناورهاي مسافرتي در هرمزگان شد

بندرعباس - ايرنا- در پي وزش باد شديد محلي و پديده گرد وخاك ، ترددهاي دريايي از طريق اصلي ترين بنادر مسافري كشور درهرمزگان از امروز دوشنبه تا اطلاع ثانوي متوقف شده است.

مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرشهيد باهنر بندرعباس اعلام كرد : تردد تمامي شناورها بين بنادر مسافري مركز هرمزگان از اوايل صبح امروز (دوشنبه اول آذر) در راستاي افزايش ايمني سفرهاي دريايي متوقف شده است.
محمد محسني دوشنبه در اين خصوص به ايرنا گفت: وزش باد شديد و كاهش ديد افقي به دليل بروز پديده گردوخاك، شرايط را براي تردد تمامي شناورهاي مسافري نامساعد كرده و تا رسيدن به وضعيت عادي، هيچ گونه تردد مسافري از بنادر شهيد حقاني بندرعباس و بندرگاه هرمز انجام نخواهد شد.
مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرشهيد باهنر بندرعباس اظهار كرد : سرعت باد بين 20 تا 30 نات دريايي، ارتفاع موج بيش از يك و نيم متر و ديد افقي نيز كمتر از 100 متر رسيده و بر اساس پيش بيني هاي هواشناسي اين شرايط نامساعد جوي تا اوايل هفته آينده ادامه خواهد داشت.
وي از هموطناني كه قصد سفر به جزاير قشم و هرمز را دارند، خواست تا به هيچ وجه از مبادي غير مجاز و با شناورهاي غير استاندارد استفاده نكنند.
مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرشهيد باهنر، خاطرنشان كرد: هموطنان در صورت ضرورت مي توانند از مسير دريايي بندر پهل و لافت در فاصله ٧٠ كيلومتري غرب بندرعباس به جزيره قشم عزيمت كنند.
مدير اداره بنادر و دريانوردي قشم نيز در همين رابطه، ابراز داشت : به منظور حفظ جان مردم، از صبح امروز دوشنبه جابجايي مسافران بين بندر شهيد ذاكري قشم به بنادر شهيد حقاني، هرمز و لارك تا اطلاع بعدي متوقف شده است.
سيدباقر موسوي ضمن بيان اين مطلب كه مسافران براي ورود و خروج از قشم مي توانند از طريق بندر پهل و لافت تردد كنند، گفت: در حال حاضر خدمات دهي به مسافران در اين مسير همچنان ادامه دارد وهمه اسكله هاي گردشگري اين جزيره با توجه به شرايط نامساعد جوي تعطيل هستند.
مدير اداره بنادر و دريانوردي لنگه كه راهبري بنادر مسافري غرب استان را بر عهده دارد، نيز اظهار داشت : ترددهاي مسافري از بنادر چارك و آفتاب به جزيره كيش هم اكنون جريان دارد.
محمود صابري ادامه داد : پيش بيني مي شود كه با نامساعد شدن شرايط جوي، در ساعت هاي بعد از ظهر و همچنين در روزهاي آينده بنادر مسافري غرب هرمزگان نيز تعطيل شوند.
مدير اداره بنادر و دريانوردي لنگه بر رعايت نكات ايمني در شرايط اضطراري تاكيد كرد و از شناورها خواست تا اطلاع ثانوي و مساعد شدن شرايط جوي از انجام سفر دريايي خودداري كنند.
در نيمه دوم هر سال كه دوره زماني رونق سفرهاي دريايي محسوب مي شود، محدوديت ترددهاي دريايي از سوي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان به دليل نامساعد شدن شرايط جوي به ويژه وزش باد محلي 'نعشي' اعمال مي شود تا سلامتي جان مسافران و گردشگران به مخاطره نيفتد.
'نعشي ' ، بادي سرد و توفان زاست كه در اواخر پاييز و همچنين فصل زمستان در سواحل هرمزگان به ويژه حوزه مركزي آن رخ مي دهد و جهت آن از سمت شمالي شرقي به سمت جنوب غربي است. مدت زمان پايداري اين توفان، بين سه تا پنج روز و در تاريخ هواشناسي دريايي تا هفت روز نيز ثبت شده و گردوخاك شديد و كاهش ديد افقي از پيامدهاي آن است.
استان هرمزگان با برخورداري از زيرساخت هاي مناسبي همچون ١٠ بندر مسافري و پيشرفته ترين ناوگان مسافري دريايي كشور با بيش از ٨٠ شناور (لندينگ كرافت و مسافري) و ظرفيت افزون بر شش هزار صندلي، بيش از ٩5 درصد كل حمل و نقل مسافري در آب هاي سرزميني ايران و حدود ١٠٠درصد حمل خودرو به مقصد جزاير خليج فارس را بر عهده دارد.
براساس اعلام اداره كل هواشناسي هرمزگان ، نقشه هاي هواشناسي نشان دهنده ريزش سامانه پرفشار سرد شمالي به جنوب كشور از روز دوشنبه يك آذر تا روزهاي پاياني هفته جاري است كه سبب ناپايداري جوي و دريايي در استان مي شود.
گزارش سازمان هواشناسي مي افزايد : اين ناپايداري ها بصورت وزش باد نسبتا شديد و گردوخاك بخصوص در مناطق شرقي و مركزي خواهد بود كه با ماندگاري اين سامانه پرفشار تا روزهاي پاياني هفته شاهد كاهش محسوس دما در استان خواهيم بود.
همچنين بر اساس پيش بيني اين اداره كل ، از دوشنبه تا پايان هفته جاري دريا نسبتا مواج خواهد بود توصيه مي شود تمهيدات لازم صورت گيرد.
3219 / 6048
خبرنگار : عزت الله معمارباشي ** انتشار دهنده : خليل تنيده