نخستین خونخواهی امام حسین(ع) به نام سیستانیان ثبت شده است

زاهدان - ایرنا - كارشناس تاریخ اسلام گفت: مردم سیستان نخستین خونخواهان امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا بودند در حالی كه توابین و مختار پس از آنان قیام كردند.

دكتر محمدحسین رجبی دوانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس نقل های معتبر و منابع دسته اول به خصوص كتاب تاریخ سیستان مردم سیستان به محض شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) به خونخواهی آن حضرت قیام كردند.
وی زمان این قیام را حداكثر 2 ماه پس از حادثه عاشورا عنوان كرد و افزود: مردم این منطقه پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) فرمانروای وقت سیستان كه برادر عبیدالله بن زیاد بود را از شهر اخراج كردند و برای مدتی شهر را در اختیار داشتند.
كارشناس تاریخ اسلام تصریح كرد: اگر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه وجود ندارد اما فضل تقدم در خونخواهی امام حسین(ع) به نام سیستانیان ثبت شده است.
وی افزود: این قیام نشان دهنده ایمان، اعتقاد و اخلاص مردم سیستان به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به خصوص سیدالشهدا بود كه توانستند در خفقان به شدت سنگین یزید از جان خود بگذرند و به خونخواهی قیام كنند.
رجبی دوانی گفت: در حالی مردم سیستان با فاصله طولانی از مركزیت عرب و عراق به خوانخواهی امام حسین(ع) قیام كردند كه اعراب به آن حضرت پشت و خیانت كردند.
وی افزود: با وجود سخت گیری دستگاه خلافت بر مردم و پیروان اهل بیت(ع) دستگاه حاكمیت در مقابل مردم سیستان كوتاه آمد و نتوانست حریف این مردم ولایتمدار شود.
كارشناس تاریخ اسلام با اشاره به سابقه درخشان این مردم در قبل و بعد از اسلام و دوران دفاع مقدس تاكید كرد: امیدواریم این مردم غیور و دلیر تا ظهور امام زمان(عج) بر ایمانشان پایدار باشند و نامشان كماكان در صحنه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی این مملكت بدرخشد.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهك، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی كشور افغانستان واقع شده است.
7317**3042 خبرنگار: حامد غلامی دوم **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan