۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82319294
T T
۰ نفر
پاسخ بانك مركزی به درخواست های بخش « ارتباط بی واسطه با مسوولان » ایرنا

تهران- ایرنا- بانك مركزی در پاسخ به درخواست های ثبت شده مردمی در سامانه «ارتباط بی واسطه با مسوولان» خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعلام كرد این بانك ساز و كار قانونی معرفی افراد را برای دریافت تسهیلات ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، این بانك از مردم خواسته است با توجه به اختیارات بانك ها در زمینه اعطای تسهیلات به مردم، این درخواست ها به طور مستقیم از طریق شعب بانك های مختلف در سراسر كشور پیگیری شود.
این بانك همچنین در پاسخ به درخواست هایی درباره استخدام در شبكه بانكی كشور آورده است: ضوابط و مقررات هرگونه استخدام در بانكها منوط به تشخیص نیاز بانك به رشته تحصیلی مرتبط و گذراندن مراحل مختلف آزمون های استخدامی و گزینش بوده، ضمن آنكه امور مربوط به استخدام، نقل و انتقال، حقوق، دستمزد و .. از امور داخلی بانك ها است.
بانك مركزی با یادآوری ماده 6 آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانكی بدون ربا درباره اعطای تسهیلات بانكی در پاسخ به بخشی از درخواست های مردمی آورده است: اعطای تسهیلات به تشخیص بانك و منوط به اخذ تامین منابع كافی برای حفظ منافع بانك و حسن اجرای قرارداد مربوطه است و باید این درخواست ها از طریق بانك پیگیری شود، زیرا بانك مركزی سرفصلی برای كمك و مساعدت ندارد.
بانك مركزی همچنین تاكید كرده است: منابع بانك ها از وجوه سپرده گذاران تامین می شود و بانك ها وكیل سپرده گذاران در بكارگیری وجوه بوده و برای حفظ حقوق سپرده گذاران ناگزیر به وصول مطالبات خود هستند.
بر اساس پاسخ بانك مركزی، تصمیم گیری درباره استمهال و بخشودگی جرایم تاخیر تادیه تسهیلات پرداختی به متقاضیان از اختیارات هیات مدیره بانك ها است.

** تلاش برای تعیین تكلیف سپرده گذاران تعاونی منحل شده ثامن الحجج
بخشی از درخواست های مردمی ثبت شده در سامانه ایرنا به پیگیری و تعیین تكلیف سپرده گذاران تعاونی منحل شده ثامن الحجج اختصاص دارد كه بانك مركزی در این باره توضیحاتی ارایه كرده است.
بر این اساس، از 20 تیر ماه امسال حساب های تعیین تكلیف نشده سپرده گذاران ثامن الحجج تا سقف یك میلیارد ریال به بانك پارسیان منتقل و مقرر شده است حساب های سپرده و تسهیلات نزد آن تعاونی بر اساس شیوه نامه جدید تا سقف تعیین شده به ازای هر مشتری به این بانك انتقال یابد.
بر این اساس مشتریان تعاونی یاد شده باید با در دست داشتن مدارك مورد نیاز به شعب تعاونی كه در آن حساب افتتاح كرده اند، مراجعه و گواهی تسویه حساب دریافت كنند.
در این مرحله پس از انتقال تدریجی حساب ها به بانك عامل تا سقف های پرداختی اعلام شده تاكنون به همه مشتریان تعلق خواهد گرفت و به هر مشتری حداكثر تا نصاب اعلام شده پرداخت می شود.
همچنین لازم است مشتریان قراردادهای مبنی بر مطالبه نكردن وجوه حساب های خود در مدت تعیین شده را با بانك عامل منعقد كنند تا در این مدت فرصت كافی برای تبدیل دارایی در تعاونی به وجوه نقد به منظور بازپرداخت به سپرده گذاران فراهم شود.
بانك مركزی تاكید كرده، بدیهی است به تدریج سقف قابل انتقال و همچنین با تبدیل دارایی ها سقف های قابل پرداخت برای تمام سپرده گذاران افزایش خواهد یافت.
همچنین هرگونه تصمیم گیری در خصوص پرداخت سود به حساب های انتقال یافته در مدت قرارداد مشتریان در بانك عامل به پس از نتایج ارزیابی املاك تعاونی و حصول اطمینان از تكافوی دارایی های برای بازپرداخت اصل وجوه حساب های سپرده گذاران و اخذ مجوزهای لازم موكول خواهد شد.
در این مرحله مشتریانی كه در قبال سپرده تسهیلات دریافت كرده اند، باید در تعاونی نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص مطالبات خود را تا نصاب پیش گفته به صورت گواهی تسویه حساب برای انتقال به بانك عامل ارایه كنند.
مشتریان دارای تسهیلات در قبال سایر وثایق نیز باید خلاصه پرونده تسهیلاتی خود را از تعاونی دریافت و در اختیار بانك عامل قرار دهند.
همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی دریافت اقساط ، تسهیلات تعاونی از 27 اردیبهشت امسال در شعب و از طریق درگاه اینترنتی بانك عامل آغاز شده و تسهیلات گیرندگان باید اقساط خود را صرفا به شماره حساب 5010219010214 نزد بانك پارسیان واریز كنند؛ بدیهی است از تاریخ یاد شده دریافت هرگونه اقساط در شعب تعاونی ممنوع بوده و قابل پذیرش نخواهد بود.
بانك مركزی با تاكید بر اینكه تعاونی ثامن الحجج مجوز از بانك مركزی نداشته ، آورده است: صیانت از حقوق سپرده گذاران و رفع نگرانی های مردم در این زمینه همواره از دغدغه های بانك مركزی بوده و پذیرش مدیریت بحران این تعاونی غیرمجاز نیز موید نگرانی این بانك نسبت به سرنوشت وجوه مردمی تودیع شده نزد تعاونی مزبور است.
در همین راستا فاز دوم بازپرداخت وجوه سرمایه گذاران تعاونی در قالب یك برنامه زمانی مدون در دست اجراست به طوری كه حساب های سپرده گذاران تا یك میلیارد ریال به بانك عامل و مبلغ 350 میلیون ریال به هر مشتری پرداخت شد.
بانك مركزی ابراز امیدواری كرده است با همكاری نهادهای ذی ربط و كفایت منابع تعاونی انتقال و پرداخت وجوه سپرده گذاران تا تعیین تكلیف مطالبات این اشخاص استمرار یابد تا از این رهگذر بخشی از مشكلات مردم رفع شود.
نهاد ناظر نظام پولی و بانكی كشور یادآوری كرده است: در سال های گذشته نهادهای پولی و اعتباری مختلفی از جمله شركت های واسپاری (لیزینگ) صرافی تعاونی اعتبار و صندوق های قرض الحسنه با اخذ مجوز ار مراجع گوناگون و حتی گاهی بدون مجوز به موازات شبكه بانكی كشور ایجاد شد و بر خلاف مقررات و اساسنامه خود به فعالیت پولی و بانكی مبادرت كردند كه ضمن تحمیل هزینه های گزاف در جامعه مشكلات متعددی را برای مردم بوجود آوردند.
بانك مركزی با یادآوری اینكه انتظام بخشی به بازار غیرمتشكل پولی در اولویت كاری این بانك قرار داد و تاكنون بخش اعظمی از بازار ساماندهی شده ، آورده است:
در ادامه فاز دوم طرح تعیین تكلیف و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج مقرر شد پس از تعیین تكلیف حساب ها تا سقف یك میلیارد ریال از 17 مهر امسال، سقف مبالغ مذكور از یك میلیارد به 2 میلیارد ریال و از 27 مهر به 3 میلیارد ریال افزایش یابد.
بر این اساس، در این مرحله تا سقف قابل پرداخت پیشین 350 میلیون ریال به هر مشتری پرداخت می شود و مشروط به اینكه تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقیمانده وجوه در بازه زمانی مشخص (14 مهر ماه برای حساب های تا سقف 2 میلیارد ریال و ...) به بانك عامل ارایه كنند تا فرصت كافی برای تبدیل دارایی های تعاونی و تامین وجه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده گذاران در اختیار بانك قرار گیرد.
اقتصام**2025**1561**خبرنگار: لیلا جودی**انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر