۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82319469
T T
۰ نفر

مهرو تربت عمده سوغات ایرانیها ازنجف وكربلا

۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82319469
مهرو تربت عمده سوغات ایرانیها ازنجف وكربلا

نجف-ایرنا - خرید سوغات توسط مسافر از سنت های دیرینه ایرانیان است و این سنت وقتی پای سفر به اماكن مقدسه و زیارتگاه ها در میان باشد دو چندان اهمیت می یابد ٬به ویژه اگر مقصد عتبات عالیات باشد كه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، با اینكه خاك یكی از بی ارزش ترین چیزها در نظر برخی است اما اگر این خاك مطهر و متبرك به نام نامی سید الشهدا و امیر المومنین علی (ع) باشد و تربت كربلا٬ بی شك نظرها تغییر می كند وهمین تربت با ارزشترین و بهترین سوغات می شود و در واقع به ره آورد سفر زائران تبدیل می شود.
بازار نجف، بزرگترین بازار بزرگ این شهر است، زائران بسیاری برای خرید سوغات به این بازار می روند، تمام محوطه های اطراف حرم را مغازه ها و دست فروشان پر كرده اند و زائران ایرانی پس از پایان آیین بزرگ اربعین حسینی و یك دل سیر زیارت٬ در طول مسیر سرگرم خرید سوغات در این بازارچه ها می شوند.
در بازار نجف و كربلا برای خرید ، علاوه بر دینار، پول ایرانی و دلار هم كاربرد دارد و فروشندگان به راحتی پول ایرانی را قبول می كنند.
بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا، بیشتر زائران ایرانی خرید سجاده، مهر، تسبیج، چادر و خاك متبرك را اولویت قرار دهند.
بسیاری از زائران حسینی (ع) به ویژه ایرانی ها در زمان بازگشت از این سفر معنوی، به عنوان تبرك و سوغات خاك تربت می خرند و با خود از عراق ره توشه بارشان می كنند ویقین دارند كه این سوغات برای بازماندگان از راهپیمایی اربعین بسیار ارزشمند خواهد بود.
همان خاك مقدس و مطهری كه با ساختن مهر و تسبیح متبرك از آن ذكر خدای بر زبان جاری می كنیم و بر دیده می ساییم و بوی یار را استشمام می كنیم، خاكی كه در اولین لحظه تولد بر كام نوزاد می گذاریم تا عشق حسین در وجوش جریان یابد٬ همان خاك متبركی كه مشتی از آن را داخل قبر می ریزیم تا به واسطه آن میت از عذاب قبر در امان باشد.
تربت امام حسین(ع) برای شیعیان مرتبه و جایگاه ویژه ای دارد تا جایی كه آن قداستی خاص دارد و در شفای بیماری ها به آن متوسل می شود.
بی شك هر چه را خداوند عزوجل گرانبها و گرامی كند٬ هرچند در نظر برخی خوار آید، باز هم ارزشمند و گرانبهاست.
خاروم*3032* 1049**2041**گزارش از فرهاد فرامرزی**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی
۰ نفر