۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۰
کد خبر: 82319711
T T
۰ نفر
تولید جوهر چاپگرهای سه بعدی برای اولین بار در ایران

تهران- ایرنا- محققان یك شركت زایشی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برای اولین بار به دانش فنی تولید جوهر چاپگرهای سه بعدی دست یافتند و محصول خود را رونمایی كردند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رونمایی از جوهر چاپگرهای سه بعدی (فیلامنت) تولید ایران روز چهارشنبه همزمان با اولین كنفرانس ملی چاپ سه بعدی به صورت رسمی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام شد.
سرپرست تیم تحقیقاتی تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درباره روند تولید این محصول نوآورانه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پژوهشگاه پلیمر حدود سه سال قبل یك دستگاه چاپ سه بعدی خریداری كرد و ما هنگام كار با آن متوجه شدیم كه مواد اولیه دستگاه به طور كامل از خارج كشور و عمدتا از كشور چین تامین می شود.
دكتر 'مرتضی بهزاد نسب' درباره مشكلات ناشی از استفاده این مواد وارداتی در چاپگرهای سه بعدی اظهار داشت: این مواد در رنگ ها و كیفیت های متفاوت وارد كشور می شدند كه مرتب در پرینتر گیر كرده و دستگاه را خراب می كردند و از طرف دیگر، مدت زمان زیادی طول می كشید تا مواد به دست ما برسد و درصورت وجود عیب و ایراد، نمی شد آنها را مرجوع كرد.
وی ادامه داد: در آن زمان، یكی از شركت های ایرانی فعال در زمینه چاپ سه بعدی به ما مراجعه كرد و درخواست داشت كه مواد اولیه آنها را در داخل كشور تولید و تامین كنیم و ما به دنبال اعلام نیاز این شركت، شروع به تحقیقات و طراحی و تولید نمونه های اولیه كردیم.
بهزاد نسب خاطرنشان كرد: شركت های ایرانی طی سالهای اخیر در زمینه ساخت دستگاه های پرینت سه بعدی با سرعت خوبی وارد شدند ولی در زمینه جوهر این پرینترها تاكنون به خارج وابستگی داشتیم و قادر به ساخت آن نبودیم.
وی بیان داشت: با وجود مشكلات زیادی كه در مسیر تحقیقات ما وجود داشت، نهایتا توانستیم دستگاه هایی را طراحی كرده و بسازیم كه تولید فیلامنت از طریق آنها امكانپذیر باشد كه البته به دلیل جدید و دانش بنیان بودن كار، فرآیند تحقیق و توسعه طرح حدود دو سال به طول انجامید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر یادآور شد: بلافاصله پس از تولید، محصول خود را به شركت های فعال در حوزه چاپ سه بعدی ارائه و ضمانت كردیم و به صورت یك شركت زایشی از پژوهشگاه با نام 'مام پلیمر' به فعالیت خود ادامه دادیم و اكنون در نوبت گرفتن عنوان 'دانش بنیان' هستیم.
بهزاد نسب تاكید كرد: با توجه به اینكه اعضای تیم ما از دانش آموختگان پژوهشگاه پلیمر بودیم و خودمان را به این پژوهشگاه، مدیون می دانستیم بعد از توسعه محصول تولیدی، یك سهم از شركت خودمان را برای پژوهشگاه در نظر گرفتیم و البته پژوهشگاه پلیمر، كار نظارت بر كیفیت محصول را انجام می دهد و امروز شاهد رونمایی رسمی این برند هستیم.
وی صادرات فیلامنت تولید شده به برخی كشورهای همسایه را از برنامه های این شركت نوپا اعلام كرد و گفت: محصول ما تقریبا 60 درصد ارزان تر از نمونه ای است كه اكنون در بازار به مردم ارائه می شود و درعین حال با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد بنابراین پیش بینی می كنیم بتواند بازار خوبی در منطقه پیدا كند.
بهزاد نسب توضیح داد: فیلامنت كه جوهر و ماده اولیه مورد نیاز چاپگرهای سه بعدی محسوب می شود، درحقیقت یك نخ ضخیم پلیمری است كه باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشد از جمله اینكه استحكام بالایی داشته باشد، سمیت نداشته باشد و بتواند خواص مكانیكی و فیزیكی لازم را به محصول مورد نیاز ما بدهد.
'ممتحن رحمت' دانش آموخته دكتری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و 'رضا گشتیل' دانش آموخته كارشناسی ارشد این پژوهشگاه، دیگر اعضای تیم تحقیقاتی تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی در ایران هستند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب كارگر ** گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر